På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

”De älskade icke så sitt liv, att de drogo sig undan döden”

flygvapenbloggen

Delar av de samlade Fältflygarna framför Kanslihuset på F5 (Foto Ulf Magnusson)

Så satt de där igen, i före detta F 5´s gamla matsal där
generationer av Flygvapnets piloter tidigare fostrats. De var i åldrarna 50
till 87 men hade alla ett gemensamt, de hade varit fältflygare i Flygvapnet och
stridit på vingar för Sverige under de svåra efterkrigsåren och det ”Kalla
kriget”. De utgjorde ryggraden och spjutspetsen i svensk nationell
säkerhetspolitik under 40 år.

De som samlats på anrika Ljungbyhed där de alla börjat sin
flygarbana var närmare 600 fältflygare, en tredjedel av alla utbildade och mer
än hälften av de idag levande, som under tre dagar återupplivade minnen och
återknöt gamla vänskapsband. Många av dessa har gjort beundransvärda civila
karriärer helt utanför flygvärlden men en stor del har utgjort stommen i flera
flygbolag, inte minst SAS. Många gick vidare som officerare och blev delar av
Flygvapnets ledningsskikt. Många blev generalspersoner. Då fältflygaryrket
ändrade karaktär i början av sjuttiotalet frän att ha varit ett
korttidskontrakt till att bli en långtidsanställning valde många att stanna
kvar. Fältflygarna har deltagit i alla de internationella insatser flygvapnet
utfört, från Kongo med J 29 och Sk 16 på sextiotalet till missioner i nutid med
Herculesflygplanen över hela världen.

De satt där i matsalen, under en kort minut alldeles
knäpptysta, till minne av de som aldrig fick möjligheten att byta om efter sitt
sista flygpass. Därefter startade jubileumskvällen som varade i sju timmar.

Flygvapnet, representerade av Swedish Air Force Historic
Flight, genomförde under dagen defilering med åtta olika flygplantyper vilka
representerade de flesta typer som flugits av fältflygare. Flygvapnets
incidentrote, bestående av Gripar, hedrade fältflygarna med en passering.
Incidentberedskapen är just något som samtliga deltagit i under sin aktiva tid.
De gamla fältflygarna generalmajoren Bert Stenfeldt och översten Sven Sjöling
höll föredrag om ”Kalla kriget” och svenskt militärflyg 100 år.

Nostalgipassage över gamla F5 Kanslihus och samlade Fältflygare (foto Ulf Magnusson)

Det här jubiléet, avhållet till ära av att Flygvapnet i år
fyller 100 år blev verklighet tack vare gamla fältflygarna Jan Magnusson, Egon
Kämpe och Hans Rundblad med stöd av författaren Göran Jacobsson. Den
sistnämndes antologi ”Från dröm till verklighet” är ett komplett verk kring
hela denna unika yrkeskår och har redan hunnit bli en militärhistorisk dyrgrip.

Flygvapnet hjälpte till med en flygtransport från Kallax
till Skåne med ett gäng gamla kämpar och Saab Technologies tillsammans
med FM HKV veteransektion stöttade med minneströjor. Flera TV-team följde
evenemanget och så småningom kommer det en dokumentär om fältflygarna.

En Honnör till arrangörerna och TACK till fältflygarna för
deras insatser från Flygvapeninspektören Micael Bydén framfördes även under
middagen samt mängder med telegram från fältflygare som av olika skäl var förhindrade
att delta.

Fältflygartiden må vara förbi men dess anda lever kvar i
samtliga flygvapnets divisioner.

Det ska vi vara tacksamma för.

Alf Ingesson-Thoor

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

15 kommentarer

  • E 6 maj 2012 23:09

    Nu blev det väl lite fort men fel på sina håll?
    Flygvapnet bildades 1 juli 1926, vilket gör att det är 14 år kvar till hundraårsjubiléet. Däremot firar vi i år 100 år med militärt flyg på Malmen. På Ljungbyhed började man dock flyga redan 1910.

    Var användes Sk 16 i utlandstjänst förutom flygattachéplanet i USA?
    F 22 hade så vitt jag vet bara J 29B och S 29C (med E-vinge). UN Light Aircraft Sqn hade Fpl 51 Super Cub (från Armén), DHC-2 Beaver och DHC-3 Otter.
    Sedan hade SAS, Linjeflyg och Transair flygplan i FN:s tjänst i Kongo.

  • Robin 7 maj 2012 00:09

    Det var en mycket trevlig tillställning, även för en annan som är bosatt på gamla F5. Man fick höra många historier från uppdrag och annat som var mycket intressant! Det är kul att sådant här bevaras och inte faller i glömska!

  • jan magnusson 7 maj 2012 09:15

    Efter exakt nio månader av förberedelser kom så den efterlängtade förlossningen i form av vår Fältflygarträff.Under resans gång uppstod ibland problem och hög arbetsbelastning för kommitterade men uppmuntrande mail och trevliga telefonsamtal lättade starkt arbetsbördan. Träffen blev en succe´och en starkt bidragande orsak till detta var det tillmötesgående FV och SwAFHF har visat. Utan Era insatser hade hela tillställningen blivit av betydligt blygsammare karaktär. Biltemas piloter överraskade med ett par mycket uppskattade extranummer med Mustang och Spitfire. Ljungbyhed Park som svarade för logi och utspisning gjorde trots överbokningen med nästan 100% en gedigen insats.. Vi tackar för all hjälp vi fått av Er till en lyckad landning av Fältflygarträffen "Once in your lifetime".
    Jan Magnusson/för festkommitten.

  • Alf Ingesson Thoor 7 maj 2012 09:31

    Jo det ska vara militärflyget 100 år och inte FV. Samma flygplan kommer dock förhoppningsvis att flyga 2026 men med lite yngre piloter.
    Sk 16 användes som sb flygplan i FN tjänst i Kongo enligt uppgifter jag har fått.
    Tack för korrektion och informationen

  • Lae 7 maj 2012 13:27

    Några svenska Sk 16A användes av UNOGIL i Libanon under det sena 50-talet. Här är ett exempel: http://lae.blogg.se/2010/april/sk-16a-16047-da-ln-maa.html

  • E 7 maj 2012 16:30

    @Lae
    Tack för informationen, visste att jag hade läst om det någonstans, men kom inte ihåg var. Hade dock för mig att det var något i mellanöstern, men kunde inte komma på vilken mission. Intressant att läsa dina blogginlägg om enskilda flygplan.
    _
    @Alf
    Det som i Sverige kallades Sk 16 (T-6/AT-6/SNJ/Harvard) fanns i Kongo, det belgiska flygvapnet hade ju sin flygskola på Kaminabasen. Typen användes dock inte av FN utan av motståndarsidan.
    I Kongo var den enda luftstriden med J 29 mot en katangesisk Harvard, vilken träffades men kunde landa efteråt. Det var tydligen tal om att skicka ner både Sk 16 och Sk 50 men båda bedömdes olämpliga. Även Fpl 51 var olämpliga, men skickades ner ändå. De blev sedan hemskickade efter ungefär en månad.
    _
    Kul att det är sådan uppslutning när något av detta slag organiseras. Något liknande är ju fallskärmsjägarnas dag där man till ceremonin då årets kull tilldelas örnen brukar samla deltagare från samtliga utbildningsomgångar. I båda fallen är det intressant att se att så många fortfarande har intresse för något som ofta varit en väldigt begränsad del av deras liv. Även om det för fältisarna oftare blivit ett yrke.
    Förresten, finns det fortfarande några silvervingar i livet?

  • Alf Ingesson Thoor 7 maj 2012 21:25

    Se länken. Svaret är ja, det finns de med silvervingar kvar i livet
    www.silvervingar.se

  • William 8 maj 2012 15:40

    Nu har jag tänkt över titeln allt för länge, någon som är villig att förklara frasen; "De älskade icke så sitt liv, att de drog sig undan döden".

  • E 9 maj 2012 12:38

    Det är ett bibelcitat ur uppenbarelseboken som står på en minnessten på fd F 2 Hägernäs.
    http://user.tninet.se/~pzx880j/f2/sten.htm

    I det här fallet misstänker jag att det, liksom på minnesstenen, syftar till att minnas de kamrater som förolyckats i tjänsten.

    • Alf Ingesson Thoor E 9 maj 2012 20:19

      Helt riktigt och det finns även på en vägg vid Flygskolan. Det har följt med från Ljungbhed, Uppsala till Malmslätt.
      Tack "E" för upplysningen

  • Lars-Olov (Ludde) Johansson 26 maj 2012 08:14

    Fältflygarträff på Ljungbyhed 3-5 Maj 2012

    2012-05-07
    Text: Olle Jensen
    Foto: Olle Jensen och Jan Jörgensen

    Ettusenåttahundrafyrtinio nyblivna fältflygare fick sina hett eftertraktade gyllene vingar, flygförarmärke m/36, vid högtidliga ceremonier på Krigsflygskolan i Ljungbyhed mellan åren 1946 och 1982. Unga killar mellan 17 och 23 år som av olika anledningar ville bli flygare. Många minns säkert sin fältflygartid med glädje men yrket var verkligen inte ofarligt och mer än 200 kamrater omkom i flygtjänst. Andra har försvunnit ur livet under årens lopp av mer naturliga orsaker.

    Det var därför så fantastiskt att inte mindre än femhundrafyrtiosex (!) ”gamla fältisar” anmälde sig till den ultimata fältflygarträffen i Ljungbyhed den 3-5 maj 2012.

    Det började i Steninge på Hallandskusten en solig dag då gammelfältisarna Jan Magnusson, Er 53 och Bengt-Egon Kämpe, Ef 55 satt och filosoferade över varsin pilsner. Efter ett tag var det någon av killarna som undrade ”ska vi inte ta och fixa en liten fältflygarträff”. Maximalt etthundra gubbar kanske det kunde bli tyckte dom, det skulle ju vara hanterbart. Aldrig kunde dom väl drömma om att det skulle bli ett sån’t drag. Ganska snabbt behövdes förstärkning till organisationen med flera personer. Bengt-Egons fru Barbro hanterade ekonomin, hedersfältflygaren Göran Jacobsson bidrog med namn- och adressuppgifter och på plats i Ljungbyhed gjorde Hans Rundblad, Ef 604 ”hästjobbet”, inte minst med hemsidan.

    Redan efter lunch på torsdagen började folk strömma till. Gamla kompisar kände igen varandra, ibland efter visst funderande. Några hade växt i marschriktningen, andra flyttat hårväxten från övre delen av huvudet till hakan men när väl ”polletten trillat ner” blev återseendets leende desto bredare. Många hjärtliga möten blev det och detta pågick faktiskt i dagarna tre för man mötte ”nygamla” kompisar ända tills det var dags att åka hem, i de flesta fall på lördagen.

    På fredagen kunde man känna igen sig bland uppställda flygplan, vandra till museet eller titta på konstutställning med flyganknytning. Ville man göra allt på en gång så genomförde man helt enkelt tipspromenaden på aktuellt tema. I Flygarhallen berättade Sven Sjöling, Er 55 om ”Svenskt militärflyg – 100 år” och Bert Stenfeldt, Ef 51 om ”Fältflygarnas betydelse för svensk säkerhetspolitik”. Om man inte hade reflekterat tidigare så var det nog många som efter detta föredrag kände att man faktiskt var med och ”visade flaggen”, inte minst ute över ”Fredens hav”, Östersjön, vilket i själva verket var strandstaternas övningsarena under ”Kalla kriget”.

    En av dagens höjdpunkter var förstås när totalt åtta flygplantyper som de flesta hade erfarenhet av defilerade för alla samlade fältflygare. Först en rote SK 50 – SK 16 som undertecknad hade förmånen att få leda. Därefter en sexgrupp bestående av JAS 39, SK 60, J 29, J35, J32 och AJS 37.

    Middag på kvällen för femhundratjugoen (!) personer i den före detta elevmatsalen. Till synes ett stort logistikproblem men förrätten, varmrätten och efterrätten fixades elegant. Det blev tid till eftertanke när hälsningen från Flygvapeninspektören Micael Bydén lästes och vi också genomförde en tyst minut för kamrater som inte längre fanns med i vår gemenskap.

    Sammantaget blev träffen en känslosam och fantastisk upplevelse, ett jättestort TACK till alla som bidrog till att det blev så bra! Det är ett stort privilegium att få tillhöra denna krets av speciella personer – FÄLTFLYGARNA!

    Olle Jensen, Er 583

    • Stefan Björklund Lars-Olov (Ludde) Johansson 5 augusti 2013 20:13

      Önskar att min pappa Kenth Björklund som var plikt trogen navigatör i svenska flygvapnet funnits med i gänget på bild. Men han ligger kvar i skogen utanför byn Väglösa söder om Kristinehamn. Han omkom tillsammans med flygförare Bertil Wallin 770120 med en S32C Lansen i rikets tjänst. Allt blev tyst. Videre non Videri

      • Jonas Wallin Stefan Björklund 13 december 2013 23:20

        Stefan.
        Jag hoppas att de fortfarande flyger tillsammans fast med nya vingar....
        Jonas WALLIN

    • orjan bystrom Lars-Olov (Ludde) Johansson 21 juli 2015 03:22

      Ja jag har en del erfarenheter. Oktober 1962. Kategori 622. Utdelade k-pistar och gropar att overliva vid f5? Sant? Jomenvisst. Vi trodde det var en ovning. Men det var Kuba-krisen.

  • Henry Larsson 8 januari 2013 20:44

    Tack alla ni som organiserade denna fantastiska tillställning.....det tog mig lång tid att smälta alla intryck från denna fältflygarträff....en riktig fullträff !!!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *