Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Flygande start på Frisian Flag 2012

chefenf21

Årets beredskapsförband, 211:e stridsflygdivisionen från F 21 i Luleå, medverkar i Europas största flygövning i Nederländerna – Frisian Flag 2012.

Personal och materiel ombaserade till Leeuwarden Airbase torsdagen den 12:e april och dagen efter anlände åtta gripenplan från F 21 i Luleå, och vi är inte ensamma här. Det står stridsflygplan uppställda på alla tillgängliga platser och basens shelters som finns utspridda över hela basen används även dem. Totalt med alla stridsflyg, tankerflyg och störplan så finns 64 flygplan på basen. Dessutom medverkar USAFE med F-15 från Lakenheath och Natos Awacs, och ytterligare tankerflygplan från andra baser.

Stridsflyg från nio nationer medverkar i övningen. Sverige (Jas 39 Gripen), Norge (F-16 Fighting Falcon), Finland (F-18 Hornet), Nederländerna (F-16 Fighting Falcon), Belgien (F-16 Fighting Falcon), Tyskland (Eurofighter), Polen (F-16 Fighting Falcon), Storbritannien (Eurofighter Typhoon) och USAFE (F-15 Eagle). Från Nederländerna medverkar 323.sqn och 322.sqn från Leeuwarden samt 312.sqn och 313.sqn från Volkel.

Av piloter – för piloter

Piloter ska tränas i planering, genomförande och utvärdering av uppdrag med stora sammansatta flygförband. Både röd och blå sida övas. Övningen har ett realistiskt scenario och sker i en komplex miljö med markhot från luftvärn, EW-range och störflygplan.

Både offensiva och defensiva luftförsvarsroller övas, liksom CAS-moment med FAC på marken och rollen som mission commander.

Redan söndagen den 15:e april genomfördes en stor briefing och planeringen av de första Comao, eller Large Force Employment (LFE) som det också kallas. Vid måndagens första pass genomfördes det första LFE med totalt 54 stridsflyg i luften samtidigt.

Övningsområdet är mestadels över hav och ligger i direkt anslutning norr om basen. Nederländskt, tyskt och danskt luftrum används men även viss del av kustområdet i Nederländerna och Tyskland används.

Största tiden tillbringar piloterna och MSE-personalen med planering och utvärdering, flygpasset är det som tar minst tid. Bara att få upp alla flygplan tar cirka 40 minuter och landningen cirka 50 min.

Halvtid

En vecka av övningen är genomförd och alla planerade pass är genomförda. Varje dag genomförs två flygpass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Förmiddagarna flyger vi med fyra plan och eftermiddagen med sex. Totalt planeras 90 flygplanrörelser med Gripen under övningen.

Louise Levin    Informatör                                                                                                                                      

genom Chefen F 21

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Terese Tilly 3 maj 2012 22:41

    Fy så tråkig läsning. Nog borde det gå att uttrycka sig så att även icke helfrälsta kalenderbitare blir intresserade av innehållet och vill läsa vidare? Krånglig meningsbyggnad och märkliga syftningsfel som gör att det blir svårt att få en uppfattning av innehållet. "Bara att få upp alla flygplan tar cirka 40 minuter"... Är dom svårväckta på morgonkröken...? "Förmiddagarna flyger vi med fyra plan och eftermiddagen med sex."? Visst flyger tiden och äntligen har jag fått veta hur. Och så vidare ...

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *