På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Rekrytering förr och nu

flygvapenbloggen

 

Rekryteringskampanj 1977, bild från Ulf Björkman

 

Min fru har ett barnbarn, en 19-årig flicka, en riktig A-flicka! Mycket söt, utmärkta studentbetyg, håller på att klara av halvklassikern med cykling Vättern runt (klart), Vansbrosimning (klart), Lidingöloppet (klart) samt Vasaloppet (klart). Hela hennes rum är fullt med prisrosetter från hästhoppning.

Häromdan meddelade Anna att hon gärna ville lära sig flyga.

De sista åren jag var i tjänst – 1971-1984 – hade jag bl a ansvaret för FV rekrytering. Vi satsade på sponsring av MoDo, dragracing, utförsåkning m fl aktiviteter. Vi hade broschyrer för våra olika yrken. Vi hade promotiongrejor – mössor, halsdukar, tröjor och jag vet inte vad. En smärre rekryteringsbuss (ombyggd ambulans!) som körde land och rike kring. Om vi inte hade 2000 ansökningar till flygutbildning ansåg vi att den rekryteringen var misslyckad.

Så glad i hågen ringde jag Högkvarteret och bad att få tala med den som hade hand om rekrytering av flygförare. Efter en lång tystnad sa flickan i växeln ”att nån sån har vi inte”. ”Det måste vara hå-ärr” sa hon.

Jag kopplades till hå-ärr. Vilket på svenska betydde Human Resources fick jag lära mig. Där svarade en annan flicka som sa att det inte fanns någon broschyr eller annat som beskrev hur flygutbildningen gick till. Än mindre hur man skulle söka den.

”Vi har bara papper som visar hur man utbildar sig och ansöker till soldat eller sjöman”, sa flickan. ”Först när man är klar med grundutbildningen kan man söka specialutbildning som t ex stridsflygare eller helikopterförare”, förklarade hon.

Hur i Herrans namn får man då folk att söka flygutbildning? När man inte kan tala om hur den går till? Vad som krävs, hur lång utbildningen är, var den äger rum osv.

Missförstod jag flickan? Eller missförstod hon mig?

Med flygarhälsning, Ulf Björkman

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

31 kommentarer

  • Anonymus 6 mars 2012 18:12

    Och som vanligt har man inte heller tänkt så långt. Lite konstigt nu för tiden när man satsar över hundra miljoner per år bara för rekrytering men då räcker det tydligen inte till att göra reklam för flygutbildningen. Man försöker göra en så snygg info avdelning till soldat/sjöman men mer än så är det inte. Tycker det är nästan det är sånt tänkt till hela Försvarsmakten. Det viktigaste är att rekrytera så mycket som möjligt till GMU, inte att behålla soldaterna. När man väl är inne så är man inte så viktig.

  • Anders Bengtsson 6 mars 2012 19:33

    Först blev vi oense och "Ulle Bulle" blev arg, när jag sågade kampanjen ovan. "Gör det bättre själv", sa han. Och det gjorde jag och mitt företag, som sedan hade Flygvapnet som kund i åtta år; rekrytering, information och försvarsupplysning. Åtta härliga år och vänskap för livet.
    Därför: Tack till Sveriges Biggles, Ulf "Ulle Bulle" Björkman!
    /ABe

  • Wiseman 6 mars 2012 20:19

    Nej tyvärr Ulf. Det är precis så illa som det verkar. Ordföranden för Svensk Försvarspilotförening, Stefan Granholm, beskrev i ett gästinlägg på Wiseman's Wisdoms) januari samma problem som du nu stött på.

    Man måste ta sig för pannan.

  • H 6 mars 2012 21:11

    Rekryteringen till "specialutbildningar" är ett rent skämt.
    Det är rel lätt att hitta info hur man blir soldat/sjöman, men som min bror sa då han ville söka: "Det här är ju otroligt, det är ju som att de inte vill ha sökanden".

    Jag försökte hjälpa honom men även tillsammans gick vi bet. Efter det ringde han FM - det tog 3 samtal innan han fick några svar, vilka sedan visade sig vara fel iaf. Efter många om och men löste det sig iaf och han kom till testerna. Men lätt var det ju inte...

  • Spetsig under utbildning 6 mars 2012 22:09

    Garvade rakt ut av din beskrivning. Inte för att den är rolig utan för att det är verkligen så hemskt läget är. minns när jag som ung läste alla broschyrer där allt verkade ganska tydligt. Första året jag sökte frågades under intervjuerna om jag visste hur utbildningen gick till - sköt snett som *** (delvis pga de gamla broschyrerna). Blev hemskickad och bland annat tillsagd att ta reda på vad det innebar att utbilda sig till pilot innom FM. Kämpade ett år med att ta reda på hur det gick till och hur arbetsdagarna såg ut men fick lika många olika svar som personer jag frågade. Kom till intervjun åter igen och sa helt ärligt att jag försökt men fått alla dessa svar. Då fick jag utbildningen beskriven för mig osv. När jag senare sätter min fot på Karlberg inser jag att inte heller den versionen stämde fullt ut. Tänker inte ge mig in på att beskriva min uppfattning av utbildningsgången för den stämmer säkert ändå inte när det väl kommer till kritan.Pilot är ju som sagt inte någonting man blir under GMU så det lär inte läggas någon vikt vid rekrytering dit före 2014.

  • CN 6 mars 2012 23:31

    Ett tips kan ju kanske vara... http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Pilotutbildning/

    Vilket också råkar vara första länken om man söker på "bli stridspilot" på Google.

  • Stridspiloten 7 mars 2012 01:05

    Sen hoppas jag att de nuvarande blivande piloterna får information om att denne har noll löneutveckling, får stanna på division i ca. fem år, blir sedan sparkad ut till jobb som inte finns, ska vara beredd att jobba långt över 40h/vecka, vara beredd att byta tjänstgöringsort på två veckor samt åka ut på en internationell insats på ännu kortare varsel.....
    Det är kul att flyga,men är det värt det?
    Sök ett annat jobb där du har en arbetsgivare som tar hand om dig.

    • Marcus Stridspiloten 7 mars 2012 18:27

      Låter som en vettig beskrivning. Det är väl bara hos oss som ingångslönen har stått still i 10år och den lilla ökningen som man får per tjänstgöringsår blir uppäten av inflationen.

  • Kai Rämö 7 mars 2012 07:55

    UTK var riktigt bra på sin tid (80-talet).

    Kommer fortfarande ihåg blanketterna med försökande till flyg- och markyrkena.

    Boken "Vårt sätt att leva." inspirerade nog många till att söka. Och det aktiva arbetet med SYO-konsulenter.

    Kanske dags att damma av UTK-veteranerna?

    mvh
    Mj Kai Rämö

  • K 7 mars 2012 09:10

    Vilket härligt tidsdokument från en tid då ungdomar fick betyda något och ha en plats i samhället utan att behöva ha en högskoleutbildning. Idag har vi betygsinflation och tonåringar tingas såsa sig igenom urvattnade gymnasieútbildningar med en massa håltimmar och lediga dagar. (Är det konstigt att skolket ökat?)

    När de sen kommer ut i arbetslivet måste de ha gått minst fyra år på högskola, och dragit på sig CSN-skulder för att ens söka en enkel handläggartjänst på någon utlokaliserad myndighet.

  • Förste Sergeanten 7 mars 2012 10:44

    Varför inte återinföra Kungliga i namnet Kungliga Flygvapnet

  • Blivande spets 7 mars 2012 10:49

    Stridspiloten:
    Jag med flera är mycket väl medvetna om villkoren för lön och arbetstid, och av erfarenhet hur Försvarsmakten är som arbetsgivare. Utbildningens upplägg är också ett ämne för diskussion. Men någonstans långt inne känns det ändå helt rätt.
    "Det är kul att flyga, men är det värt det?"
    Är det värt att ha ett jobb om det finns ett annat man tycker är roligare? Den dagen jag inte längre tycker det är kul (helhetsbedömning) att jobba i Försvarsmakten, då slutar jag, oavsett tjänst och lön.

    Min personliga uppfattning om inläggets ämne är att det är svårt att få korrekt och tillförlitlig information om hur antagning och utbildningen går till, och anledningen tror jag är att det pågår en ständing förändring i just uttagning och utbildning. Därför kan det vara svårt att ge ett korrekt svar på en sån fråga, för att det kanske inte är någon som vet än.

  • Kurt 7 mars 2012 11:05

    Vårt sätt att leva... fullständigt sönderläst. Jag har den fortfarande kvar på vinden. Tyvärr kunde jag inte bli pilot pga synen.

    Glöm inte heller Top Gun-effekten som fanns på 80-talet.

    Och sen såg man ju såväl Draken, Viggen och 60:an i luften, i princip varje dag... Jag har bott i Stockholm i 14 år, har aldrig sett en grip. Är det förbjudet att ens göra en förbiflygning på väg ut över Östersjön då och då?

  • Lennart Berns 7 mars 2012 16:10

    Human Resources - vad är det för språk i den svenska Försvarsmakten? På min tid hette det personalavdelning.

    • Yoda Lennart Berns 12 mars 2012 16:21

      Håller med. När vi ständigt blir uppmanade att använda svenska benämningar istället för engelska i våra handlingar och dokument, så borde detta gälla generellt!

  • Daniel 7 mars 2012 16:32

    Kan man tänka sig att det författaren beskriver är en del av antagningskravet. Är du tillräckligt intresserad så hittar du infon du behöver. FV vill väl ändå inte ha officerare som söker de lätta vägarna!?
    Kommer säkert en app för detta inom kort där man ska lösa hundra gåtor och gömma sig under ett skrivbord tills dess att appen piper till och talar om att man ska bege sig till en agent i Arboga för hämta ut sitt FMID för att avslutningsvis hacka sig in i FMG där det kommit ett mejl med ansökningshandlingar.

    • Officer Daniel 8 mars 2012 00:34

      För mig och många andra så var det bara en ren slump att man sökte det här yrket.
      Är det då för röriga, invecklade och omständiga hemsidor för att hitta hur man ska söka till Pilot kommer dessa personer att hoppa över pilotyrket och fortsätta söka efter något annat spännande yrke.
      Hade det varit idag att jag skulle söka hade jag inte haft ron att leta i FM:s sidor, utan sökt vidare till SAS där det är mycket lättare och hitta och då ansökt till utbildning där istället.
      Varför inte åter börja med infoblad om hur man blir officer och vilka skolkrav som behövs?

  • Jan-Åke Johansson 7 mars 2012 16:52

    Först vill jag beklaga det bemötande och brist på information som du upplevde i din kontakt med Högkvarteret och FM HRC (Försvarsmaktens HR-centrum).
    Vi tar till oss av din beskrivning och ser det som en möjlighet att förbättra oss.
    En stor del av stödet för rekrytering går via FM HRC.
    Informationen är samlad till Försvarsmaktens hemsida; forsvarsmakten.se.
    Från startsidan tar man sig via länkarna ”Jobba här”, Bli Yrkes- eller Reservofficer till ”Pilotutbildningen”. Där återfinns information om utbildning, krav, hur antagningen går till, arbetsbeskrivning mm.
    Flygförbandens rekryteringsansvariga är också en viktig länk i kedjan. De tar gärna mot samtal samt sprider information på många sätt och gör en mycket uppskattad insats.
    Hoppas detta har gett dig och din frus barnbarn lite mer och bättre information.

    Jan-Åke Johansson
    Tidigare Flygvapnets Kompetensområdesföretradare (KOF)

  • Anna 7 mars 2012 18:05

    Kul bild. Var ni(du) så jämlikhetssträvande i dig själv 1977 eller var det direktiv uppifrån?

    • Ulf Björkman Anna 7 mars 2012 23:07

      Hej Anna,

      Med kvinnlig intuition satte du fingret på en öm punkt!

      Den ursprungliga lådbilskampanjen visade flickan drömmande om pojken i flyguniform och pojke drömmande om flygplan. Vi hade märkt att alltför många pojkar inte sökte till FV därför att flickvännen tyckte att det var för farligt.

      Den tidens kvinnosakskvinnor gick i taket och jag utnämndes av Expressen till Mullig Mansgris.

      Vi lade därför om kampanjen på sätt som visas i flygvapenbloggen. Bilderna är kinesiskt lika; det är vad pojken och flickan tänker som är utbytt.

      FV fick dock på kuppen en en hel del gratis textreklam....

      • Anna Ulf Björkman 8 mars 2012 11:07

        Ok! Tack för ditt ärliga svar! : )

  • Wiseman 7 mars 2012 20:38

    Missen i rekryteringssystemet är fundamental. "För närvarande går det inte att söka till Försvarsmaktens pilotutbildning", är budskapet numera på "rekryteringssidan". Följden blir att då kommer endast de ihärdigaste av sökande att fortsätta titta till sidan då och då. Andra, för tillfället intresserade, lägger kanske inte mer möda på det hela och väljer en annan livsväg.

    Försvarsmakten och Flygvapnet är inte en så attraktiv arbetsgivare att man kan tro att rätt sökandena står i rad för att söka arbete. Sett till piloter har urvalet aldrig varit så klent (eller till och med katastrofalt) som de senaste åren och det beror inte på befolkningsunderlaget utan på rekryteringen.

    Se därför till att det alltid går att söka oavsett om det är till stridspilot, soldat eller någon annan inriktning. Att man sedan vid inlämnad ansökan får ett besked att "för närvarande sker ingen antagning förrän hösten 2012 (eller vad det nu kan vara), men vi hör av oss", är ett mycket bättre besked där man fortsatt håller intresset vid liv.

  • Officer 7 mars 2012 22:05

    Sådan är verkligeheten i Fv, jag menar FM numera Ulf Björkman.
    Numera får man söka efter infomationen själv, då det mesta är outsorsat och effektivicerat i FM
    Frågar man efter någon information så får man till svar att; DET FINNS I EMIL!
    Vårt Intranet.

    Tyvärr har jag råkat ut för samma sak med min dotter vad det gäller att söka till pilot.
    Hon hittade varken vad man skall ha för behörighet eller när ansökan senast skall vara inne, och det är skrämmande!
    Internetsidorna är så röriga att hitta i så det är osannolikt.
    När vi till sist hittade det efter många försök(vi började leta första gången under mellandagarna, men har gett upp många gånger pga frustration) så hade tiden gått ut för denna gången när vi äntligen hittade senaste ansökningsdatumen igår.

  • Gräsrotstekniker 7 mars 2012 23:34

    Piloter i all sin ära men det spelar ingen roll hur många som söker om det inte finns tekniker att ta hand om fpl. Jag firar i år 10 år som statligt anställd och jag har sett medelåldern öka på komp för varje år som gått. Ständigt omorganisering med anställningstopp, kass rekrytering, avskaffandet av vpl och en lön som får de flesta att vända i dörren. Sen att vi har samma kassa lönekurva som ff, bara att vi börjar på en mycket lägre nivå, gör ju inte saken bättre. Morötterna är slut likväl förtroendet. Inte mycke till som krävs innan jag säger upp mig. Tack o go natt...

  • alf ingesson thoor 9 mars 2012 14:06

    "-Vem bryr sig" ? För 18 miljoner kr genomförs nu en rekryteringskampanj under några veckor med just "Vem bryr sig". Därefter en ung man som sitter instängd i en container och väntar på att bli avlöst. 2012 satsar FM 80 miljoner kr på rekrytering.
    Det förefaller som om slogan ska attrahera någon form av samvete hos den population man vill attrahera. Det ska då uppenbarligen leda till att vederbörande söker till FM för att vara med att leta personer som gått bort sig i skogar och fjäll.
    Allt bygger på att få så många till GMU som möjligt, numerären viktig, kvalité spelar ingen större roll.
    allt är utslätat till en oigenkännlig sörja.

    Förre FVI Silwer, nämnde på ett möte 2011 att flygvapnet måste profilera sig bättre. Sedan startade han den här bloggen. Ett litet steg i varje fall.

    Men jag bryr mig! Bryr mig om mitt Flygvapen som jag tjänat i sedan 1967 men som numera mest består av vitnande benrester. Nej det är inte numerären jag menar. Det är den känsla och stil som Nordensköld en gång byggde upp men som nu verkar ha gått förlorat. Uffe Björkman var med på den tiden och jag förstår hans frustration, liknande min egen, över hur Flygvapnets stil och anda är som bortblåst.

    Reclaim our Air Force. Micael Bydén. Går du först i det spåret så går i varje fall jag efter.

  • Bydén Micael 11 mars 2012 09:10

    Jag har med stort intresse följt kommentarerna i detta inlägg. Tack till er alla som engagerar er kring detta fundamentalt viktiga ämne: rekrytering, garanten för organisationens fortlevnad. Jag har inte för avsikt att gå i polemik med er som anser och tycker att det är för svårt, gränsande till omöjligt att hitta fram till ansökningsformuläret eller knappen ”ansökan till”. Ni pekar på konkreta brister där svårighet kring att hitta efterfrågad information kanske är den tydligaste. Jag lovar att göra vad jag kan för att bidra till utveckling i de delar som brister. Läs gärna J-Å Johanssons kommentar den 7/3. Den beskriver sökväg via FM hemsida och pekar också på nödvändigheten av att rekryteringsaktiviteter på förbandsnivån utgör en viktig länk, kanske den viktigaste. När jag skriver denna mening vet jag att jag i retur får kommentarer kring förbandens begränsade (icke existerande) rekryteringsresurser. Alla vi som jobbar i FM, i FV, är viktiga aktörer och har möjlighet att sända signaler och engagera oss i rekryteringen. Underskatta inte ert genomslag som ambassadörer för vår verksamhet. Ett mycket konkret och positivt exempel på detta är LSS initiativ och aktiviteter för att vända en negativ rekryteringstrend avseende personal till STRIL-facket. Vi har just nu fler elever i utbildning av dessa kategorier än på många år. Mycket glädjande!

    Kommentarerna till detta inlägg gjorde att min egen kommentar växte i omfång och jag väljer därför att skriva ett separat inlägg kopplat till Flygvapnet och dess profil.

  • Golf Double Romeo 12 mars 2012 11:48

    Vad gäller LSS rekryteringsaktiviteter så har jag själv deltagit i en sådan. En kväll i höstas på ett flygförband på västgötaslätten med en hörsal väl fylld av intresserade ungdomar som lät sig informeras om fsl- och sbled-karriärerna samt hur det nya utbildningssystemet är tänkt att fungera.
    Detta som en del i en seriöst utarbetad rekryteringsstrategi på lokal nivå med ett antal hot spots under året. Att framta och genomföra en sådan tar mycket tid, ibland mer än vad som står till förfogande.
    Det personliga engagemanget är här helt avgörande för ett lyckat resultat. Likaså mötet mellan intresserade och informerande personer. Förhoppningsvis med en god portion stöd från aktuella centrala funktioner (HRC m fl).
    Sen att knepiga nålsögon i uttagningsprocessen skiljer angnar från vetet på ett för mig oförklarligt sett (styrkeprov fsl jämf. med sbled!?) är en helt annan sak...
    Att hitta info om FV yrken på FM hemsida är enligt mitt tycke hyssat enkelt. Stickans beskrivning stämmer enligt min uppfattning. Men det är följdfrågorna från ungdomarna som är svåra att fånga upp...
    Avlsutningsvis så hävdar jag att alla ben i FV inte har vitnat ;-) Alla som deltar i den dagliga verksamheten med att genomföra densamme vet att alla inblandade gör sitt yttersta för att få hjulen att gå runt. Det är det som är FV´s stil. Den finns där och den är svår att ta bort!

  • Tinhead 13 mars 2012 22:49

    Dagens rekryterare fokuserar på helt fel budskap.

    Det går INTE att rekrytera för att bli soldat, sjöman osv.
    Det är för generiskt och låter inte spännande eller utmanade.
    Se på dom siffror som genereras vid rekryteringar, och det urvalet ni får.
    Gissningsvis blir det sämre och sämre på alla parametrar.

    Det ni ska rekrytera på är drömmar och utmaningar.
    Vill du bli pilot, eller sveriges häftigaste flyplats brandman?
    Det funkar fortfarande bättre än en till intentsägande "sitta i containern" kanpanj.

    För vad är utmaningen i containern? Veta att någon medmänniska bryr sig.
    Eller att fundera över livet i en plåtlåda?

    FM MÅSTE fundera varför rekryteringen gick bra för 20år sedan. Det var inte bara för
    att allt var större och fler gjorde vpl.
    Även om insteget är GMU så måste dom sökanden ha någon idé om vad dom vill bli.

    Och det löser ni inte enbart med 80-tals böcker/broschyer/vykort osv.
    Ni behöver göra mer. Fixa hemsidan så att den fungerar och levererar bra information.
    Lugna ner er med politiskt tillrättalagda artiklar om hur allt är bra och allt funkar bra.
    Titta på gamla mil.se hur bra dom artiklarna var.
    Se till att det finns folk som kan svara på rekryterings frågor ifall någon ringer.
    Och annonsera ut nummer/e-mail/twitter osv så att det kan frågas och få svar!

    Sälj drömmar, underbyggda med fakta så ska ni se att dom som söker inte bara gör det för
    äventyret under 1-3år, utan dom kommer stanna länge.

  • Christian S 15 mars 2012 10:43

    Sen har Försvarsbeslut 04 skapat ett slags vaccum där det inte går särskilt mycket framåt. Den rekryteringsstarkaste flygflottiljen drog man in och kastade ett x antal miljoner i sjön.

    När jag var i lämplig ålder i mitten av 90-talet för att söka in, då fanns åtminstone en attracktionskraft bland män i min ålder. Sen att jag direkt skulle bli diskvalificerad pga en liten hörselskada genom en olycka i grundskolan, det är en annan historia. Jag ville - men kunde inte. Nu odlar jag mitt flygintresse på marken istället.

    Jag förstår inte dagens reklamkampanj med en kille som sitter i en container.

    Backa 20 år och jämför med denna:

    Reklamfilm Flygvapnet

    Eller backa 40 år tiden. Mossigt men pedagogiskt
    Flygvapnet i totalförsvaret

  • Fd F13 15 mars 2012 14:38

    Tja, jag vet inte om min dotter är "översmart", men hon klarade på egen hand att få inspiration till att söka pilotutbildning, skicka in ansökan, genomföra alla tester och i julas fick hon besked om att hon var antagen som Pilot aspirant i FM. Grattis!

    • Fd Kadett Fd F13 21 april 2012 15:09

      Gratulerar till din dotters antagning! Hennes "inspiration" har förstås ingenting att göra med det faktum att du är "fd F13"...

      Poängen med hela diskussionen, som jag förstår, är att även nå ut till de talanger i Sverige som inte har haft förmånen av att inspireras av ngn "fd F13"...

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *