På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Mörkerflygning i Afghanistan

flygvapenbloggen

När vi påbörjade SAE Medevac insats i Afghanistan var det ett antal förmågor som vi skulle klara av , bland annat både Tactical samt Forward medevac och i ett senare skede även dessa förmågor i mörker. Efter att ha inlett insatsen med Tactical Medevac dager så blev det prioritet på att även kunna lösa denna uppgift under mörker.

När vi övar mörkerflygning med NVG hemma i Sverige flyger vi oavsett vilken ljusnivå det är d.v.s ner till minimum av ljusinstrålning (ca 2 mlux = ungefär som med en svart sopsäck över huvudet). Detta är möjligt då vi har gott om kontraster i underliggande terrängen. NVG (Night Vision Goggles) bygger på att marken har olika förmåga att reflektera den ljusinstrålning som man får från himmelen. De kontraster man då får möjliggör att man kan läsa terrängen på ett bra sätt. Den generation av NVG som vi har bygger på att kunna utnyttja delar av det våglängdsområde som vi ser med vanliga ögon men även det nära IR området som gör att vi kan ta tillvara stora delar av det stjärnljus som man vanligtvis inte ser.

Dörrskytt under NVG

Dörrskytt under NVG

Mörker i Afghanistan är en helt annan sak än hemma, detta måste vara jordens mörkaste plats. Det är inte konstigt att andra större nationer med mycket erfarenhet av operationer över hela världen anser detta vara en av de svåraste platserna på detta klot att flyga helikopter, och då framförallt mörker. Generellt upplevs det som väldigt mörkt i Afganistan vilket i sig kan bero på tillgänglig ljusinstrålning men framför allt så saknar man väldigt mycket kontraster i marken. Terrängen med höga ”svarta” berg  samt sanddyner och ökenområden reflekterar inte det lilla ljus som finns vid låga ljusnivåer (när man t.ex. inte har hjälp av månljuset) och man kan på en höjd av 50-60m tappa all kontakt med underliggande terrängen.

För att på ett säkert sätt närma oss de gränsvärden vi har här nere så genomförs förutom skarpa uppdrag mörker även kontinuerligt övningsflygningar under olika förutsättningar för att skaffa oss extra erfarenheter för mörkeroperationer under sådana förhållanden. En sådan övningsflygning föregås av en planering där man tar hänsyn till vilka erfarenheter man vill få ut av passet, tidigare nämnda ljusnivå, hot/underättelsebedömning av aktuellt område mm. Normalt deltar hela besättningen i övningspassen för att kunna hålla en hög beredskap för att direkt kunna gå på ett ev. skarp larm samt för att uppöva förmågan att hantera all utrustning under mörker.

Våran senaste övningsflygning genomfördes som ett Tac L (taktisk lågflygning) uppdrag under förhållanden som vi känner igen, det var 5-10 grader minus och delvis snö på marken vilket gjorde att vi fick bra kontraster mot underliggande terräng. Då flygningen genomfördes på väldigt låg höjd (20-50m över terrängen) hade vi valt att flyga med öppna dörrar och kulsprutorna eldberedda vilket ställer stora krav på den utrustning som personalen bak i helikoptern har på sig. -10 grader och ca 220 km/h blir ganska kallt efter en stund.

Dörrskytt under NVG

Dörrskytt under NVG

Man kan inte sluta att förundras över hur människorna överlever i detta land under dessa förhållanden. Under vårat pass passerade vi på låg höjd bl.a. några afghaner med en  kamelkaravan mitt ute i ingenstans i becksvarta mörkret.(Vad gjorde de där???)

Passet avslutades efter ca en timme och därefter debriefade vi uppdraget och lade ytterligare erfarenheter till banken för att i fortsättningen fortsätta  kunna leverera en efterfrågad tjänst på ett säkert och proffisionellt sätt.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • chefenhkpflj 19 februari 2012 10:02

    Tack för en viktig och intressant beskrivning av er verksamhet. Ni gör ett jobb som har få likheter med de flesta människors och tack vare dessa förmågor gör ni skillnad i ert insatsområde.

    Ni är uppskattade här hemma!

    Magnus Westerlund, C Hkpflj

  • Officer 19 februari 2012 21:34

    Kul att ni kan öva upp eran färdighet i ett område som är så likt ett insats område som möjligt.
    Hoppas att armén snart kan lära av er så de också kör sin missionsutbildning på plats.

  • Ola 21 februari 2012 22:05

    Kul att läsa att även ni är ute och övar på att verka internationelt.

    Jobba på...

  • Dr Blå 27 februari 2012 13:01

    Ola...
    Menar du att du anser att de övar för internationell insats under pågående insats?

    Dr Blå

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *