På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FLYG DAGS Nr 2 2011 ute nu

flygvapenbloggen

image

Flygdag kommer ut med 4 nummer per år. Jag läser den i rollen som Ansvarig Företrädare för flygverksamheten i FM. I detta nr ser jag inga stora saker jag enskilt vill kommentera. Dock vill jag koppla ihop två händelser: dels en där ett snabbt och bra ingripande, i sista stund, från bilförare och pilot gjorde att skadorna på en TP 84 begränsades till ett minimum vid kollision på plattan. Dels uttaxning i nätet med en JAS 39 efterlandning på hal bana. Utan att skicka pinnar åt någon enskild så har vi i hela systemet förbättringspotential när det gäller att ta fram, och följa, rutiner som håller även när det oförutsedda inträffar.

Om jag ska titta i kristallkulan flygsäkerhetsmässigt är min bild just nu att där vi mest ska se upp är vid våra insatser. Vi ska fundera lite extra i våra höga ambitioner i våra internationella insatser. Dessutom är det viktigt att bottna hemma igen efter insats så att vardagen hanteras med samma skärpa som före insats.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • Andreas 10 augusti 2011 12:16

    Är det en riktig tidning eller en virtuell tidning?

    • FVI Andreas 10 augusti 2011 23:40

      Andreas

      Det är en riktig kvartalsorientering som går ut inom FM. Vet inte om den finns som PDF.

      Anders Silwer

      • FVI 18 augusti 2011 22:24

        Den går även ut till vissa utanför FM. Det militära luftfartssystemet har ju faktiskt tre operatörer, nämligen FM, FMV och Saab.

        Jag håller dock inte riktigt med om att det är under insats vi behöver se upp mest. Visserligen innebär insats (mark, sjö eller luft spelar ingen roll) ett större risktagande, men samtidigt är folk mer skärpta "när det är på riktigt". Det borde finnas utrikisk forskning i ämnet.

        Ett problem vid insatser är dock när man kommer hem och ska öva fredsmässigt igen. På marksidan hade man länge problemet att SäkI skilde sig alldeles för mycket från verkligheten under insats. Det gick att komma runt genom undantag, men det innebar att man inte hade övat på det sätt man skulle verka. Detta innebar i sin tur att det ibland övades på ett otillåtet sätt. Samtidigt hade vissa svårt att acceptera och återgå till fredsmässiga regler vid hemkomst.
        SkjutR FM och SäkI 2010 var ett stort steg framåt i det avseendet. Man övar "rätt" redan från början och därmed ökar antagligen acceptansen för reglerna.

        Det måste finnas ett bra sätt att ta tillvara erfarenheter från insats och använda dessa för
        tt utveckla den fredsmässiga verksamheten, samtidigt som man håller sig inom gällande regelverk.

  • M 10 augusti 2011 15:31

    Jag tror att säkerheten vid våra insatser är så "höga som vi kan komma". Det jag funderar kring är de som är kvar hemma, när alla ska "ställa upp" för FL02 och lösa alla uppkomna problem. Genvägar? Snabba beslut! Korta ledtider! Fokus på insatsen och inte på vad som händer i daglig verksamhet...

  • Marre 10 augusti 2011 16:01

    Går den att ladda ner i PDF-format för oss som ej arbetar inom FM?

  • C Flygsäk 11 augusti 2011 14:18

    Flygdags är en intern försvarsmaktspublikation för spridning av flygsäkerhetsinformation. Den riktar sig främst till de inom Försvarsmakten som arbetar inom flygsäkerhetspåverkande funktioner såsom besättningar, flygtekniker, flygstridsledare och meteorologer.

    Flygdags skickas ut i pappersform enligt en speciell lista och finns digitalt endast på Försvarsmaktens intranät.

    • Alf Ingesson Thoor C Flygsäk 15 augusti 2011 18:57

      För den som vill ha et ex av FlygDags är det bara att kontakta FM info så hjälper de till FlygDags är en öppen handling som vem som helst kan begära ut. De flesta större tidningar begär regelmässigt ut den.

  • 12 augusti 2011 19:24

    Varför kommentera intern information i en extern blogg.
    Det ställer till det för oss som bara har tillgång till den externa informationen.

    • C Flygsäk 15 augusti 2011 08:59

      Det var ett svar på Marres fråga om möjligheten att ladda ner Flygdags utan tillgång till Försvarsmaktens intranät. Vi på Flygsäk har dessutom fått telefonsamtal med frågor om Flygdags sedan den nämndes här på bloggen.

  • Roland Wålerud 22 april 2015 14:57

    Om Flygdags nu är offentlig och tidningar kan prenumerera på den, skall vi vanliga medborgare kunna göra det likaså. Vart anmäler man in sin prenumerationsbeställning?

  • Glenn Klinttoft 22 april 2015 19:14

    Då flygdags är offentlig vill jag veta hur man lägger en prenumeration på den precis som tidningarna?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *