På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Försvarsmaktens påstådda PR-kostnader

Webbredaktionen

Tidningen Resumé hade i sin utgåva den 19 november en intressant artikel om framtida kostnader för att rekrytera soldater och sjömän till Försvarsmakten. Bakgrunden är att riksdagen i beslut har gett inriktningen att värnplikten ska läggas vilande och ersättas av rekrytering på frivillig grund. Artikeln innehåller dock en del ekonomiska beräkningar och slutsatser som är missvisande.

Resumé har rätt i att kostnaderna för att rekrytera kommer att öka framöver. Det är en följd av att vi inte längre kommer att tvinga unga män till våra förband utan måste konkurrera med andra arbetsgivare om våra unga kvinnors och mäns intresse. Men det är också så att marknadsföring enbart kommer att vara en del av detta arbete. Det personliga mötet mellan våra framtida medarbetare och våra anställda i olika former och den verksamheten vi bedriver kommer att vara minst lika viktigt. Den svåraste utmaningen kommer dessutom inte att vara rekryteringen i sig utan hur Försvarsmakten lyckas behålla och vidareutveckla nya medarbetare.

Jag välkomnar en debatt om dessa viktiga frågor. Det är en utmaning som Försvarsmakten står inför och för att lyckas med detta krävs samhällets stöd och kunskap.

Trovärdigheten i Resumés resonemang skulle förbättras avsevärt om tidningen avstod från att sätta egna texter och slutsatser inom citattecken i anslutning till en bild av mig. Frågan är tillräckligt intressant och värd sin egen debatt utan den sortens knep.

Problemet med Resumés ekonomiska redovisning är att de bollat med siffrorna så att det verkliga sakläget inte framgår. I den ekonomiska redovisning som Försvarsmakten presenterat för regeringen, och där Resumé hämtat sina siffror, framgår såväl miniminivåer som maximinivåer i antal nya medarbetare. Nivåer som är teoretiska resonemang. Resumé har självklart använt sig av de största volymerna som inte är aktuella, för att skapa ”overkliga” summor, för att citera Resumé. Fakta om kostnaderna finns nedan.

Övergången från pliktförsvar till rekrytering på frivillig grund är en av de viktigaste frågorna för Försvarsmakten just nu. Att reducera den till en fråga där man kopplar riskfylld verksamhet till ökande reklamkostnader är både osmakligt och spekulativt.

Fakta rekryteringskostnader
Försvarsmakten har redovisat till regeringen att den samlade kostnaden för 2010 bedöms uppgå till 234 miljoner kronor. Denna summa omfattar all verksamhet som kan relateras till rekrytering: marknadsföring, urval, tester, virtuella ”rekryteringskontor”, förbandsdagar, uppvisningar, skolinformation med mera. En stor del av dessa kostnader är i dag en del av förbandsanslaget och kommer att merutnyttjas för rekrytering.

Av summan 234 miljoner kronor utgör informationsstabens del 86 miljoner, varav 63 miljoner avser extern marknadsföring. Som jämförelse hade informationsstaben år 2009 59 miljoner kronor varav 40 miljoner för extern marknadsföring.

Erik Lagersten, informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *