Resumé har rätt i att kostnaderna för att rekrytera kommer att öka framöver. Det är en följd av att vi inte längre kommer att tvinga unga män till våra förband utan måste konkurrera med andra arbetsgivare om våra unga kvinnors och mäns intresse. Men det är också så att marknadsföring enbart kommer att vara en del av detta arbete. Det personliga mötet mellan våra framtida medarbetare och våra anställda i olika former och den verksamheten vi bedriver kommer att vara minst lika viktigt. Den svåraste utmaningen kommer dessutom inte att vara rekryteringen i sig utan hur Försvarsmakten lyckas behålla och vidareutveckla nya medarbetare.
Jag välkomnar en debatt om dessa viktiga frågor. Det är en utmaning som Försvarsmakten står inför och för att lyckas med detta krävs samhällets stöd och kunskap.
Trovärdigheten i Resumés resonemang skulle förbättras avsevärt om tidningen avstod från att sätta egna texter och slutsatser inom citattecken i anslutning till en bild av mig. Frågan är tillräckligt intressant och värd sin egen debatt utan den sortens knep.
Problemet med Resumés ekonomiska redovisning är att de bollat med siffrorna så att det verkliga sakläget inte framgår. I den ekonomiska redovisning som Försvarsmakten presenterat för regeringen, och där Resumé hämtat sina siffror, framgår såväl miniminivåer som maximinivåer i antal nya medarbetare. Nivåer som är teoretiska resonemang. Resumé har självklart använt sig av de största volymerna som inte är aktuella, för att skapa ”overkliga” summor, för att citera Resumé. Fakta om kostnaderna finns nedan.
Övergången från pliktförsvar till rekrytering på frivillig grund är en av de viktigaste frågorna för Försvarsmakten just nu. Att reducera den till en fråga där man kopplar riskfylld verksamhet till ökande reklamkostnader är både osmakligt och spekulativt.
Fakta rekryteringskostnader
Försvarsmakten har redovisat till regeringen att den samlade kostnaden för 2010 bedöms uppgå till 234 miljoner kronor. Denna summa omfattar all verksamhet som kan relateras till rekrytering: marknadsföring, urval, tester, virtuella ”rekryteringskontor”, förbandsdagar, uppvisningar, skolinformation med mera. En stor del av dessa kostnader är i dag en del av förbandsanslaget och kommer att merutnyttjas för rekrytering.
Av summan 234 miljoner kronor utgör informationsstabens del 86 miljoner, varav 63 miljoner avser extern marknadsföring. Som jämförelse hade informationsstaben år 2009 59 miljoner kronor varav 40 miljoner för extern marknadsföring.