Vädret är en viktig faktor i Försvarsmaktens verksamhet. Detta gäller inte minst under internationella insatser som bedrivs i jordens alla hörn. Att åka iväg på en insats i något konfliktområde är ett speciellt jobb i sig. Jag tänkte här berätta kort om vädret och det arbete som jag och mina kollegor utförde på insats i Afghanistan i SAE ISAF. Helikopterflottiljen fick i uppgift att flyga MEDEVAC-och transportuppdrag mellan 2012-2014 i norra Afghanistan. Uppdraget går kortfattat ut på att hämta upp patienter, antingen från skadeplats eller enklare sjukvårdsinrättning, till större sjukhus med mer kvalificerad vård.
Att vädret i Sverige kan variera mycket från norr till söder känner vi alla väl till. De olika säsongerna medför sina typiska prognosproblem med allt ifrån sommarens kraftiga åskskurar till vinterns snöfall och snödrev. Höstens morgondimmor eller hårda vindar i bergsterräng är andra svårigheter vi ställs inför i prognosarbetet hemmavid.
Utomlands ställs vi inför samma uppgifter men varje insatsområde bjuder på sina egna svårigheter att prognostisera. I stället för snödrev kan vi exempelvis utsättas för sandstormar där sikten går ned till endast ett fåtal meter. Eller för den delen åskskurar, med samma atmosfäriska mekanismer som hemma i Sverige, men med betydligt kraftigare intensitet och andra medföljande väderfenomen så som nedsvepande vindar eller kopplat till detta ännu mer sand som virvlar upp. Inför varje insats genomförs därför extra utbildning i klimat och väder för det specifika insatsområdet. Under insats och övningar har man inte alltid tillgång till lika bra datakällor som hemma, inte minst därför att internationella insatser ofta görs i länder som har härjats av krig och fattigdom i många år. Som meteorolog i Försvarsmakten måste vi därför anpassa oss att jobba med begränsad information för att kunna leverera en bra prognos till kollegorna i förbandet (läs gärna Johannas tidigare blogginlägg om MEDEVAC-övning i Karlsborg).
När Helikopterflottiljen flög MEDEVAC- och transportuppdrag i Afghanistan så var vi Försvarsmeteorologer en tydlig och viktig del av förbandet. Många kanske tror att Afghanistan mest bara har solsken och öken. Det borde väl inte vara svårt? Sanningen ligger långt ifrån.
Vårfloden har någon dag tidigare kommit in över MeS (Foto: A. Waldemarsson)
I norra Afghanistan, varierar vädret med årstiderna på likande sätt som här hemma men med väsentliga skillnader. Hindu kush-bergen i söder är vintertid täckta i snö och kallfrontspassager kan ge upp mot två decimeter nysnö på bara några timmar. Ett par dygn senare kan denna snö ha smält bort och det råder istället för minusgrader temperaturer kring 5-10 plusgrader. Varje år drabbas Mazar El-Sharif (MeS) av en vårflod som fyller stora delar av dess flygplats med vatten och ställde till med en del problem då bland annat flera hangarer vattenfylldes.
När våren fortsätter slår vädret om med kraftiga åskoväder, främst i bergen, men även ibland över MeS. Till sommaren stiger temperaturen ordentligt och det går över till en torr, varm och blåsig period. Temperaturerna kan då dagtid nå över 45 grader i skuggan vilket gör att den torra vinden känns mer som en hårfön snarare än svalkande. Här kan vinden virvla upp stoft och sanddrev som i sin tur kan ställa till med mycket problem för både mark- och luftoperationer.
Sandstorm i MeS under sensommaren 2013 (Foto: U. Reimer)
Även om vädret i sig är intressant nog för oss meteorologer så är det slutligen den påverkan som det har på förbandet som är det viktigaste. I MEDEVAC-uppdrag är tiden en av de viktigaste faktorerna. Det gäller att komma fram fort för att föra patienten till kvalificerad vård. Vissa vädertyper gör att helikoptrarna måste ta en omväg eller i värsta fall inte kunna nå till önskad plats över huvud taget på ett säkert sätt.
Detta gör att vårt arbete är viktigt och är ett betydande bidrag, både i planeringen och genomförandet av verksamheten. Vi gör därför kontinuerliga uppdateringar av våra prognoser och ingår i planeringen av uppdrag på ett naturligt sätt. Att få vara en del i verksamheten och veta att vårt bidrag gör skillnad gör arbetet extra roligt och givande.
/Henrik, försvarsmeteorolog, METOCC
Rote Hkp 16 över Afghanistan 2013 (Foto: Försvarsmakten)
Förkortningar:
ISAF = International Security Assistance Force
SAE = Swedish Air Element
MEDEVAC = Medical Evacuation