På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Försvarsmeteorologer på fartygstjänst

hkpfljvader

Som försvarsmeteorolog är man en del av flygvapnet eftersom det traditionellt sett varit de som haft mest behov av väderprognoser. Vädertjänsten är dock en försvarsmaktsgemensam resurs och stöttar även marinen och armén. För att vi ska få en bättre förståelse för vad de gör skall vi som försvarsmeteorologer ta del av deras verksamhet som ett led i att bli kapten. Därför fick två försvarsmeteorologer den fina förmånen att följa med HMS Carlskrona under två dygn i Stockholms skärgård när de deltog i den årliga ubåtsjaktövningen.

Foto: Tredje helikopterskvadronen/Försvarsmakten

HMS Carlskrona är ett logistik- och ledningsfartyg som har hemmahamn Karlskrona. Hennes uppgifter är bland annat att försörja andra fartyg med förnödenheter, husera staber och vara flygplats åt helikopter.
Under våra dagar på sjön fick vi besöka och följa flertalet funktioner ombord. Bland annat bryggan där vi fick veta hur båten körs. Här finns också HCO (Helicopter Control Officer), som styr arbetet och förfarandet kring när fartyget övergår till en flygplats och ska motta eller starta en helikopter. En rörlig flygplats säger sig själv är lite annorlunda att landa på jämfört med en vanlig flygplats. Fartyget måste ha rätt kurs och hastighet i förhållande till vinden för att starten ska bli säker. Allt det styrs av HCO som ger direktiv till föraren och personalen vid helikopterplattan.
Under natten och morgonen genomfördes RAS (Replenishment at Sea). Det innebär att andra fartyg går in i ett bakre läge och tar emot förnödenheter från HMS Carlskrona. Eftersom HMS Carlskrona är ett ganska stort fartyg och kan ta en del last fungerar hon som en framskjuten underhållsplats. Det kan vara allt från proviant, reservdelar och bränsle som hon förser andra med. Vissa fartyg har möjlighet att lägga sig precis intill Carlskrona för att ta emot det de vill ha, medan vissa får lösa det på annat sätt. T.ex. ser vi på bilden nedan hur en Visbykorvett fyller på med bränsle från HMS Carlskrona genom en slang.
HMS Carlskrona kan husera olika staber och under den här övningen var det en MOC (Maritime Operations Centre) som var ombord. Det är här som allt kring logistikfrågan styrs, när och hur RAS skall genomföras och hur statusen på de olika fartygen som deltar i övningen är med mera. Även för MOC:en är väderprognoser av intresse. Varje dag under deras stabsgenomgång läser de upp en väderprognos som de tagit emot från METOCC.
Vi besökte även SLC (stridsledningscentralen). Här har de en överblick över vad som sker på fartyget och även sjöläget, alltså vilka andra fartyg som finns i området. Det är härifrån all verksamhet ombord styrs.
En rundtur i maskinrummet hann vi också med och fick bland annat veta att HMS Carlskrona är självförsörjande på färskvatten då hon renar sjövatten. Häftigt! En ångpanna sköter uppvärmningen ombord och ser bland annat till att det finns varmvatten ombord.
HMS Carlskrona kan husera en ganska omfattande sjukvårdsavdelning och har bland annat ett vanligt undersökningsrum, men även en operationssal. När fartyget varit på mission i Adenviken har det varit ett helt team med sjukvårdspersonal ombord. Under den här övningen var det dock ”bara” en sjuksköterska med som även hade andra uppgifter ombord.
Vi fick se hela övningsförloppet för då en person fallit överbord. På bilden nedan är en räddningsbåt på väg ut för att hämta en docka som övningsledarna kastat i vattnet. Imponerande att se hur snabbt personen är uppe på båten igen från det att larmet går.
Ur vår synvinkel som meteorologer var det väldigt intressant att se hur våra väderprognoser används i andra änden. Det är alltid nyttigt att få en inblick i funktionerna som tar del av våra prognoser. Framför allt är det viktigt att ha kunskap om hur vädret påverkar deras verksamhet så att vi som meteorologer kan fokusera på rätt saker när vi gör vår prognos. METOCC gör dagligen prognoser till Marinen som alla fartyg tar del av. Det som är speciellt med marinens verksamhet är att de är väldigt intresserade av vindar och våghöjd men även prognoser för det som sker under ytan.

Vi är väldigt nöjda med vårt besök och hoppas vi får chansen att se mer av marinens verksamhet i framtiden. Vi blev bortskämda varje dag med god mat och trevligt sällskap och god stämning!

/Erik & Emilie, försvarsmeteorologer

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.