HMS Carlskrona är ett logistik- och ledningsfartyg som har hemmahamn Karlskrona. Hennes uppgifter är bland annat att försörja andra fartyg med förnödenheter, husera staber och vara flygplats åt helikopter.
Under våra dagar på sjön fick vi besöka och följa flertalet funktioner ombord. Bland annat bryggan där vi fick veta hur båten körs. Här finns också HCO (Helicopter Control Officer), som styr arbetet och förfarandet kring när fartyget övergår till en flygplats och ska motta eller starta en helikopter. En rörlig flygplats säger sig själv är lite annorlunda att landa på jämfört med en vanlig flygplats. Fartyget måste ha rätt kurs och hastighet i förhållande till vinden för att starten ska bli säker. Allt det styrs av HCO som ger direktiv till föraren och personalen vid helikopterplattan.
Under natten och morgonen genomfördes RAS (Replenishment at Sea). Det innebär att andra fartyg går in i ett bakre läge och tar emot förnödenheter från HMS Carlskrona. Eftersom HMS Carlskrona är ett ganska stort fartyg och kan ta en del last fungerar hon som en framskjuten underhållsplats. Det kan vara allt från proviant, reservdelar och bränsle som hon förser andra med. Vissa fartyg har möjlighet att lägga sig precis intill Carlskrona för att ta emot det de vill ha, medan vissa får lösa det på annat sätt. T.ex. ser vi på bilden nedan hur en Visbykorvett fyller på med bränsle från HMS Carlskrona genom en slang.
HMS Carlskrona kan husera olika staber och under den här övningen var det en MOC (Maritime Operations Centre) som var ombord. Det är här som allt kring logistikfrågan styrs, när och hur RAS skall genomföras och hur statusen på de olika fartygen som deltar i övningen är med mera. Även för MOC:en är väderprognoser av intresse. Varje dag under deras stabsgenomgång läser de upp en väderprognos som de tagit emot från METOCC.
Vi besökte även SLC (stridsledningscentralen). Här har de en överblick över vad som sker på fartyget och även sjöläget, alltså vilka andra fartyg som finns i området. Det är härifrån all verksamhet ombord styrs.
En rundtur i maskinrummet hann vi också med och fick bland annat veta att HMS Carlskrona är självförsörjande på färskvatten då hon renar sjövatten. Häftigt! En ångpanna sköter uppvärmningen ombord och ser bland annat till att det finns varmvatten ombord.