Idag började jag dagen med en väderflygning. Väderflygningar genomförs vid varje flottilj för att samla in ytterligare information om väderläget som vi inte kan få från andra hjälpmedel så som satellit, radar och observationer. Det är ett roligt inslag i jobbet och dessutom mycket lärorikt. Från flygplanet så rapporterar jag, meteorologen, in väderrapporter via radio till vakthavande meteorolog på flottilj.
I vanliga fall har varje flottilj fastställda väderrutter som passerar närliggande övningssektorer. Idag var det dock inte så mycket väder i närheten av Malmen medan Såtenäs hade dimma. Dimman gjorde att Såtenäs inte kunde genomföra sin planerade väderflygning. Observation- och satellitinformation indikerade låga moln och dimma över Vänern, så vi begav oss dit för att ta reda på utbredningen av molnen och kontrollera tjockleken, något som man kan använda för att göra beräkningar på när dimman lättar.
Det visade sig att molnen var täta över Vänern med en ovansida på 400ft. Däremot låg det inte längre några låga moln eller dimmor i närheten av Såtenäs. Detta var avgörande information för våra kollegor på Såtenäs som kunde ändra sin prognos och ta bort risken för dimma. Divisionerna kunde därmed flyga utan alternativ landningsflygplats, vilket medger mycket effektivare flygövningspass då man slipper ta hänsyn till att vid behov kunna landa någon annanstans än hemma.
Bild tagen över Vänern mot sydost. De små öarna i bild är Djurö. Här ser man tydligt var molnkanten går och att sikten är mycket bra idag.
/Emilie, försvarsmeteorolog på Malmen