På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Vingexamen

f17vader

I torsdags förra veckan var det dags för en av de största milstolparna i karriären som Försvarsmeteorolog, att få sina meteorologvingar efter genomförd Grundläggande Flygutbildning B Väderspanare. Då jag var ensam elev detta året genomförde jag min utbildning lokalt på F17. Detta gjorde att jag kunde kombinera den vanliga verksamheten och passa på att flyga/ha teori när vädret tillät det. Examen genomfördes på Malmen tillsammans med 22 pilot-elever. Läs mer om examen här.


Meteorologvingen på plats över höger bröstficka.                  Foto: Jenny Burman

Flygutbildningen sker i SK60, ett 2-sitsigt jetflygplan med katapultstol. Förutom att genomföra just flygpass ingår därför många fler utbildningar, bland annat överlevnad barmark som nämnts i tidigare inlägg här på bloggen, hopputbildning där man får lära sig handha sin fallskärm om man skulle behöva skjuta ut sig, samt lite mer teoretiska utbildningar.

Uppe i flygplanet fick man lära sig att navigera både på låg höjd och på hög höjd, man fick även testa på lite avancerad flygning med loopingar och rollar. Sist men inte minst gick man in på själva väderspaningen.

Anledning till att meteorologer har flygtjänst är för att öka vår förståelse för vad det är piloten upplever när den är ute och flyger. Man kan exempelvis uppleva molnmängd annorlunda om man står på marken jämfört med om man är i luften. Meteorologen på marken kan genom satellitbilder och observationer se molnens över och undersida. Väderflygaren kan då hjälpa till med hur det ser ut mellan molnen och vilka olika höjder eventuella molnskiktningar ligger på.


Piloten och jag påväg ut för examensflygningen. Vi startade sist av 12 SK60.  Foto: Annika Schröder


Jag och piloten efter flygningen.   Foto: Annika Schröder


Jag och utbildningschefen på METOCC.  Foto: P-O Olofsson

/Jenny meteorolog F17

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

1 kommentar

  • Peter Hjelm 31 januari 2017 22:22

    Grattis Jenny! Lycka till på jobbet!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *