I helgen firades Flygvapnet 90 år med flygdagar på Malmen. Meteorologerna på Malmen fick jobba för högtryck. Vi fick många frågor om vädret inför Flygdagarna då gästerna gärna vill ha fint väder men framför allt vill alla kunna genomföra sina flyguppvisningar. Under flygdagarna var en meteorolog stationerad mitt i hetluften bland piloterna och de som har hand om uppvisningsprogrammet. Detta för att kunna förmedla vädret personligen till både de svenska och utländska piloterna. Under lördagen var det fint väder, däremot blåsigt. Detta begränsade vissa flygplan, men med hjälp meteorologens vindprognos kunde uppvisningsledaren planera om programmet så de vindkänsliga kunde få en tidigare flygtid. Tyvärr blåste det väldigt mycket, och dessutom sidvind, så vissa av de äldre skolflygplanen startade inte alls. Under söndagen var det ett regnområde som drog in över södra Sverige, men den här gången var det inget som begränsade flygplanen. Däremot var det kanske inte det trevligaste vädret för besökarna.
Uppvisning av 4 st SK-50. Foto: Emilie Knutsson
Det gavs många riktigt häftiga flyguppvisningar. Är man inte flygnörd innan man blir försvarsmeteorolog, blir man det garanterat efter. Från tornet har vi dessutom första parkett för att kolla på alla uppvisningarna. Vi fick se allt från Tummelisa (gammalt skolflygplan från 1920- och 1930-talen), belgiska F-16 Fighting Falcon, både finska och schweiziska F/A-18 Hornet, Breitling Wingwalkers och många olika gamla flygplan vi har haft i Flygvapnet. Höjdpunkten för mig var luftlandsättningen med 8 st hkp 16 (Black Hawk) och 2 st hkp 15 samt Swedish Air Force Historic Flight som flög i formation med J 29 Tunnan, SK 35 Draken, AJS 37 Viggen, SK60 och 39 Gripen.
TP84 förevisar lufttankning med 4 st 39 Gripen. Foto: Emilie Knutsson
Swedish Air Force Historic Flight. Foto: Emilie Knutsson
/Försvarsmeteorolog Emilie, Vädersektionen Malmen