Detta inlägg blir en liten inblick i vad som skett på Utbildningsavdelningen på METOCC (Meteorologiskt och oceanografiskt centrum) denna vecka.
En kurs i Meteorologins grunder pågår under 5 veckor och vi är nu inne på den tredje veckan. Det är en kurs där eleverna ska få en förståelse för de viktigaste meteorologiska skeendena i atmosfären. Den vänder sig till anställda inom Försvaret som har behov av att ha en viss förståelse för meteorologi. I år är det två väderobservatörer från F17 i Ronneby och en systemingenjör från METOCC som går kursen. Tidigare ett år har vi varit i Boden och genomfört kursen för A9, som är Artilleriregementet.
Foto: Helena Brandt/Försvarsmakten
Kursen har tagit upp följande ämnen fram till idag:
– Atmosfärens allmänna cirkulation
– Strålningsprocesser
– Lufttryck
– Vindar
– Moln och dimma
– Temperatur och fuktighet
– Nederbörd
– Klimat
Under den sista veckan får eleverna prova på att göra analyser av väderläget och också arbeta med ett grupparbete som startats upp idag.
Som en del i Utbildningsavdelningens uppgift att tillhandahålla utbildning inom ämnet meteorologi genomfördes också i veckan en heldag rörande vädertjänst och meteorologi inom ramen för R3-kursen Fälthållningsledare grunder. (R3: Räddning, Röjning och Reparation) Fälthållningsledaren har i sitt arbete att ta hänsyn till och i vissa fall kämpa mot vädrets makter. Därför är det viktigt att han eller hon får en grundläggande förståelse för olika väderskeenden, hur dessa kan förutses samt hur man kan samverka med den lokala eller centrala vädertjänsten för att få råd och stöd.
Det var 11 elever som duvades i allt från lågtryck och högtryck, via fronter och nederbörd till hur och varför det bedrivs väderflygning på våra flygflottiljer. Utbildningsdagen byggdes upp genom att eleverna först fick diskutera och vilka väderfenomen som påverkar deras verksamhet och även skriva ner andra frågeställningar rörande meteorologi, vädertjänst och klimat. Därefter betades de olika ämnena av i blandad diskussions- och föreläsningsform. Att genomföra en hel dags lektioner på det viset är relativt krävande för läraren men erfarenhetsmässigt ger det eleverna mer än att köra ett standardiserat utbildningspaket.
Arbete med snöröjning på Luleå Kallax flygplats i januari 2015. Fälthållningsledare i friktionsmätbil och sop- och blåsmaskiner på start- och landningsbanan. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Eleverna såg inte allt för nedslagna ut när dagen var slut och förhoppningsvis ser de fram emot nästa gång vi ses. Det blir i anslutning till kursens vinterskede och då skall vi avhandla allt som kan vara värt att veta rörande snö, is och halka.
/Utbildningsavdelningen METOCC