På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Meteorologer ovan molnen

forsvarsmeteorologerna

När man pratar om vädret i dagligt tal avses ofta det väder som kommer ner till marken eller möjligtvis det som vi ser när vi står på marken. I Försvarsmakten är däremot allt väder av intresse – även det som finns i och ovan molnen.

Flygande met
Foto: Helena Brandt, Försvarsmakten

Faktorer som isbildning, turbulens, molnskiktningar och blixtar är viktiga att ta hänsyn till i rollen som försvarsmeteorolog. Till hjälp har meteorologerna olika mätinstrument som ”tittar” på vädret underifrån och satelliter som fotar vädret ovanifrån, men att få information om hur vädret beter sig när man är mitt uppe i det, i ett flygplan, är ofta svårt. Detta är en av de största anledningarna till att försvarsmeteorologerna har flygtjänst. De genomgår en kortare flygutbildning för att tillsammans med en pilot kunna väderspana och därmed själv få en känsla för hur vädret beter sig i de områden där instrument och datormodeller inte räcker hela vägen.

Flygva?derkarta
Foto: Helena Brandt, Försvarsmakten

Mask, hjälm och G-byxor

Nyligen kom tre försvarsmeteorologer från METOCC på Ledningsregementet hem från en tre veckor lång flygutbildning på Helikopterflottiljen i Linköping. Utbildningen är en separat del efter den övriga utbildningen till försvarsmeteorolog. Inledningsvis genomfördes en förberedande kurs med teorilektioner, utpassning av utrustning, tester i tryckkammare och i vågbassäng för att sedan kunna starta igång själva flygutbildningen dag ett med full kraft. Mycket av flygutbildningen gick sedan ut på att vänja meteorologerna vid miljön i flygplanet som är av typen SK60. Bara att känna sig bekväm med flygmaskinen och utrustningen; såsom hjälm, mask, G-byxor med mera, tar sin tid. Att sedan samtidigt kunna utföra viktiga uppgifter som att navigera, väderspana och rapportera sina observationer via radio till en meteorolog på marken kräver ännu mer vana. Efter ett par pass navigation och AVA (avancerad flygning) börjar man känna sig lite varmare i kläderna och den värsta åksjukan, för de som har anlag för det, börjar sakta ge med sig.

Pilot och meteorolog ett team

Meteorologens huvudsakliga uppgift är att spana på vädret; anteckna molnhöjder, siktvärden och olika väderfenomen och sedan rapportera dessa för att kunna ha nytta av dem i det fortsatta arbetet för dagen. Men för att göra det krävs att man hela tiden är med på var man befinner sig på kartan och det blir därför naturligt att meteorologen är med och navigerar. På så sätt blir pilot och meteorolog ett team som arbetar tillsammans.

När så eleverna fått lite koll på navigeringen på hög höjd flyttas nivån succesivt ner till att till slut hamna på cirka 100 meters höjd. På den höjden är det betydligt svårare att navigera, överblicken förminskas och navigeringspunkter i terrängen passerar snabbare. Förutom flygning ges eleverna ett antal teoripass under kursen inkluderande bland annat kunskap om vilka regelverk och styrande dokument som reglerar luftfarten och hur luftrummet är uppbyggt. Ett teoriprov bekräftar att eleven har tagit till sig den information som behövs för att anses vara en säker besättningsmedlem i flygplanet.

Efter de tre kursveckorna ska eleverna nu på sina hemmaflottiljer genomföra minst fem väderflygpass för att bli godkänd på kursen. De tre meteorologer som tillhör Ledningsregementet har en flygflottilj var (F 21 i Luleå, F 7 i Såtenäs och Helikopterflottiljen i Linköping) där de kommer att ha sina respektive flygtjänster. Det är således även där de kommer att göra sina fem avslutande väderflygningar.

Till slut väntar en utnämningsceremoni i januari med tillhörande bal. Och därmed har ytterligare nio stycken försvarsmeteorologer fått sin flygtjänst och kan förhoppningsvis bidra med ytterligare lite vassare prognoser för Försvarsmakten i framtiden.

Av Helena Brandt, försvarsmeteorolog, METOCC

LEDNINGSREGEMENTET Publicerad 11 november 2015

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/11/meteorologer-ovan-molnen/

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.