På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

De vet när man kan flyga

forsvarsmeteorologerna

METEOROLOGERNA HAR KOLL PÅ VERKSAMHETEN

Hkp 15

Helikopter 15 under övningen.
Foto: Emilie Knutsson/Försvarsmakten

En viktig faktor i flygtjänst är rådande väderförhållande. Det är direkt avgörande för hur mycket man kan flyga, vad man kan göra i luftrummet och om man ens kan/får lyfta från marken. Försvarsmaktens meteorologer lever ibland i en liten undanskymd vardag men deras jobb är allt annat än anonymt. Försvarsmeteorologerna har en naturlig roll i besättningen, i alla Försvarsmaktens flygsystem.

Under en mörkerövning i Sveg för Luftstridsskolans helikopterelever var givetvis försvarsmeteorologerna också med. Genom att vara på plats kan en meteorolog tillföra detaljer som de digitala ”vädermodellerna”, alltså väderprognoser som är gjorda med hjälp av datorer, inte kan fånga på ett bra sätt. Terrängen spelar till exempel en avgörande roll för hur vindar och dimmor beter sig. Fredrik Börelius, övningsledare i Sveg, förklarar:

–  Vi ser en stor fördel med att ha meteorologer på plats. Väderuppföljningen blir bättre och dessutom ökar precisionen i prognosen då vi har meteorologens ögon med i den terräng vi övar i. Även samarbetet förenklas då det är enklare att prata och diskutera när man ser varandra i ögonen och inte bara pratar över telefon.

Dalarna fra?n ovanDalarna från ovan.
Foto: Emilie Knutsson/Försvarsmakten

På plats i Sveg deltog försvarsmeteorologerna Emilie Knutsson och Johanna Landén, till vardags arbetande vid Försvarsmaktens Helikopterflottilj i Linköping. Deras arbetsdag under övningen började på förmiddagen med att förbereda inför dagens första väderbriefing för instruktörerna klockan halv två. Några timmar senare samlas sedan både instruktörer och elever för att ta del av väderbriefing och ordergivning inför kvällen. Om väderläget är ovisst eller innehåller risker på olika sätt som till exempel underkyld nederbörd får man som meteorolog vara beredd på att hålla fler briefingar.

– Det är just samarbetet och dialogen mellan meteorolog och helikopterpilot som gör det så intressant och roligt att jobba under övningar. På kvällarna under flygningarna som pågick fram till långt in på natten fanns vi meteorologer med ute på flygplatsen för att följa upp vädret, säger Johanna.

– Att vara med på övningar tillsammans med helikopterbesättningarna ger oss en mycket bättre förståelse för hur de påverkas av vädret och deras behov av väderunderlag. Får vi dessutom möjlighet att flyga med ett eller flera pass får vi en ännu bättre bild av hur terrängen i övningsområdet ser ut och hur vädret upplevs från helikoptern, avslutar Emilie.

AV: LASSE JANSSON

FÖRSVARSMAKTENS HELIKOPTERFLOTTILJ
Publicerat 15 december 2015

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/12/de-vet-nar-man-kan-flyga/?section=1695

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

1 kommentar

  • Anders Lundqvist 9 mars 2016 12:28

    Lite kuriosa från forntiden: I september 1968 pryade jag som försvarsmeteorolog på F18 i Tullinge, och det var ju hur spännande som helst för en 8:e-klassare. Fick utöver meteorologikartor etc se J35 Draken, hangarer, verkstäder, flygledning, mm. Ett par av mina kompisar fick t o m flyga i SK16, men den turen hade inte jag.

    Sedan blev jag varken meteorolog eller pilot, utan IT-arkitekt, men välorganiserat och minnesvärt var det hursomhelst.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *