På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Reflektion över studier vid Försvarshögskolan

flygvapenbloggen

image

Foto: Mj Per Carlén

En flygvapenofficers reflektion över studier vid Försvarshögskolan Trots bättre vetande ansökte jag till Högre stabsutbildning (HSU) vid Försvarshögskolan (FHS) för att skaffa mig en högre militär utbildning och ett ovärderligt kollegialt nätverk. Vad jag menar med ”mot bättre vetande” är att jag likt många av mina kollegor hört och deltagit i ryktesspridningen att FHS rycker ut de kvarvarande resterna av den ryggrad man lyckats behålla genom karriären. Jag får börja med att dementera det överdrivna ryktet att ryggraden är borta. Sällan har jag mött en mer rakryggad bunt kollegor som till hundra procent försöker ta sig an uppgiften att både förstå vad som händer i Försvarsmakten (FM) och är villiga att delta i processen att göra saker bättre. FHS som miljö är komplex. Skolan en identitetskris av stora mått och skolan har ännu inte hittat sin plats i världen och saknar både livskraftiga förhållanden till omvärlden (FM och den akademiska världen) och en tydlig självbild. Som elev vill jag påstå att skolans interna och externa problem påverkar utbildningen på ett negativt sätt. Här kan FM hjälpa skolan genom att vara tydlig med målstyrning och kvalitetskrav. Ur ett elevperspektiv har dock FM:s intresse för vår utbildning varit begränsat. Däremot finns det på FHS synnerligen kompetenta individer som fungerar väl som lärare, mentorer och kollegor. Den kunskap som de individerna delat med sig är värdefull och håller en hög internationell standard. Bevisen på detta är att vi elever, i relation till elever från andra länder, väl kan tala för oss i militära och akademiska diskussioner och har en god färdighet då det gäller internationell operationsplanering och stabsarbete. Den internationella delen av skoltiden har bestått av multinationella övningar och studieresor. Övningarna har lärt oss att det finns lika många tolkningar av planeringsprocessen som det finns deltagande länder och ett visst mått av ödmjukhet är alltid på sin plats. Studieresorna till N.Y, Bryssel och Polen har lärt oss mycket om FN, NATO, EU och krigets fasor (O?wi?cim/Auschwitz).ag har upplev tiden på FHS som extremt utmattande men samtidigt fylld av utmaningar och personlig utveckling. Det är ingen utbildning som ”löser sig självt” utan den kräver både ett personligt engagemang och hårt arbete för familjen. Utbildningen består av två uppsatser och flera längre övningar och resor som kräver mycket tid utöver ”normal arbetstid”. Skolan är dock mycket lyhörd för individens behov och det finns ett bra skyddsnät för problem som dyker upp. FHS är en bra skola men kan bli mycket bättre. Mycket av förbättringspotentialen ligger i relationen mellan FM och FHS. FM förmåga att skicka kompetenta medarbetare och elever till skolan är avgörande men till del måste också FHS välja väg och lägga de interna problemen bakom sig. Just nu skulle jag inte rekommendera någon att söka till skolan men med lite mer perspektiv kommer jag att varmt rekommendera dessa två år av personlig och yrkesmässig utveckling samt kamratskap. Snart lägger jag denna tiden i Stockholm bakom mig och återgår till flygtjänst och ledning av denna.

Mj Per Carlemalm, F7 TSFE -Unde

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • FVI 10 juni 2011 06:51

    Per

    Du har gjort resor. Det är nog mycket av det som FHS handlar om. Flera resor i världen som ger otroligt mycket av reflektion. Resan till Auschwitz är en sådan resa vi alla borde göra.
    FHS handlar också om en inre resa. Den viktigaste resan, att få känna hur man utvecklas. Grattis till det och välkommen ut i "verkligheten". Vi har stora förväntningar på dej att vara med att driva TSFE framåt.

    När det gäller att FM borde vara en bättre kund mot FHS så delar jag din uppfattning. FM jobbar på det. Bl a har genmj Gunnar Karlsson utsetts till utbildningsinspektör för att se till att vi blir en bättre kravställare.

    Anders Silwer

    • Per FVI 10 juni 2011 07:17

      För varje dag som går uppskattar jag tiden på FHS mer och mer. Som ni säger har skolan givit tid för reflektion över sig själv, sitt yrke och vår historia. Vi elever får samma fråga när vi nu lämnar skolan -Vad har varit det bästa? Mitt svar var enkelt. Det akademiska förhållningssättet har givit mig möjligheten att fokusera och analysera. Jag har alltid haft lätt att tycka men nu har jag fått en bas och struktur för detta.

      Det kan verka otroligt att dessa två år kan bidra till att bättre verka som chef/utvecklare i en praktisk verksamhet på förband men jag vill säga tvärtom. Möjlighet till reflektion skapas genom att ställa sig utanför och tillsammans med studiekamrater lyfta sina vardagliga problem till en gemensam nivå med beröringspunkter.

      Tack för ert svar och jag ser fram emot att få delta i vår utveckling.
      //Per Carlemalm

  • Magnus 10 juni 2011 11:49

    Hej Per

    Om man som armémänniska får delta i FV-reflektionen så tror jag att det ligger ett stort värde i den utveckling som denna (studie)tid möjliggör, med reflektion, läsning, att resonera med andra och att få nya intryck. Detta i sig kan inte förväxlas med modellen att tillbringa denna tid på just FHS. Vad tror du, Per, hade blivit resultatet av att du och en handfull andra svenska officerare hade vistats motsvarande tid på utbildning på Uppsala universitet, i Bryssel, Paris, London eller Harvard t ex? Tid och utveckling behövs, men det handlar inte om FHS som sådan utan om vilka utbildningsformer som bäst gagnar individens och FMs framtida behov. / Magnus

  • Magnus 10 juni 2011 11:52

    ...och jag glömde: måste verkligen alla alltid utbildas på samma skola? DS

  • Per Carlemalm 11 juni 2011 07:04

    Att skriva vad jag upplevt på FHS ska på intet sätt ses som ett försvar för skolans existens. Om vi istället ska fokusera på resultat så vill jag beskriva min syn på vad som är viktigt för mig personligen då jag ser tillbaka på min tid som officer. Jag är en svensk officer och har som uppgift att värna svenska säkerhetspolitiska intressen. Vi är ett litet land med en liten försvarsmakt vilket innebär att vi inte kan lära oss allt själva och vi måste få ut så mycket effekt vi kan för de skattepengar vi får. För mig betyder det att jag under min utbildning måste ha en naturlig kontakt med Försvarsmakten och på något sätt uppleva svensk militär tradition och det ”svenska sättet” att göra saker på. Vidare är vi i FM dåliga på att tänka joint! Det finns både en okunskap och en ovilja att se varandras möjligheter. Därför är det viktigt att ”tvinga” tillsammans officerare med olika bakgrund och framtid. Övning är ett sätt att bli bättre men kamratskap kan vara ett snabbare sätt mot att tänka joint. Jag vill gärna göra jämförelsen med USMC i det perspektivet. Det jag beskriver ovan kan ges på en rent militär skola och gärna under en kortare tid än två år. Men det jag tidigare skrivit om fokus och reflektion det är något den akademiska miljön gett mig.
    Jag tror inte att sprida ut våra officerare på olika universitet och militära skolor för då tappar vi det unika med att vara en svensk officer och att närma oss varandra. Men jag anser dock att pendeln i akademiseringen slagit för långt åt ena håller då det gäller krigsvetenskap och tid på skolan. Då det gäller att skriva uppsats så tror jag personligen att det är ett tillfälle då vi elever bör lämna skolan och inhämta kunskap från andra skolor. Jag hade gärna skrivit min för Handelshögskolan och tagit med mig kunskaper om organisationsteori tillbaka till FM. En civil titel är också bra i många sammanhang. Men frågan är om inte en magisterexamen i ekonomi, organisationslära, psykologi, management tillför mer, jag vet inte riktigt men jag tror det.
    För att svara på din fråga om det är mest rätt att tillbringa tiden på FHS så måste jag svara Ja, just nu i alla fall. Skolan ger utrymme för mötet mellan människor och uppfyller bäst det jag beskrivit ovan samt har möjligheten att bli bättre för eleverna och FM. Mycket kan dock förbättras och bör göra det.
    Hoppas det gav en tydligare syn på vad jag tycker.
    //Per Carlemalm, TSFE F7

  • Magnus 12 juni 2011 01:11

    Hej igen
    Kanske ett år på olika civila universitet följt av ett FM-år med kollegialt utbyte och syntes (med några resor spridda över tiden)? Kan det vara en lämplig modell? M.

  • Peter Lord Chef KVA Opkonst FHS 16 juni 2011 09:30

    Per,

    Ett mycket intressant inlägg och väldigt kul att ta del av din positiva värdering av hur utbildningen bedrivs på
    FHS och framförallt hur den står sig i ett internationellt perspektiv.
    Jag kan glädja dig med att vi just nu har avslutat arbetet med hur HSU 12-14 skall genomföras och tack vare dina och dina kurskamraters synpunkter har vi ytterliggare förbättrat utbildningen.

    Magnus,

    jag vet inte vem du är men att utbilda officerare på civila universitet tror jag inte leder till att vi får kvalificerade yrkesmän. Det är "krigare" vi skall skicka tillbaka till FM inte någon "diskussionsklubb"
    Mvh

    Peter Lord
    övlt
    C KVA Opkonst

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *