Höstvyer från ett annorlunda perspektiv. Foto: 732:a specialflygdivisionen
Rapport från 732:a specialflygdivisionens vid F 7:s deltagande i den finska flygvapenövningen Ruska 20.
Äntligen helg!
Just den här helgen fick några av oss på Specialflygenheten på Skaraborgs flygflottilj nöjet att ta en långhelg över Bottenviken med all-inclusive i form av övningen Ruska.
Ruska är Finska flygvapnets största övning och går årligen. Ruska, som betyder ungefär höstfärger på finska, var med sina 4800 deltagare ännu större än i fjol. Det svenska bidraget efterfrågades inom ramen för det finsk-svenska samarbetet och bestod av Jas 39 Gripen från 211:e division F 21, – baserade i Rovaniemi på blå sida – och från 212:e division F 21, på röd sida, motståndarna, baserade hemma i Luleå, samt även vi ifrån 732:a division på plats i Luleå med ett av våra radarspanings- och ledningsflygplan S100D (ASC890). Delegationen bestod utav befälhavare, styrmän, operatörer, färdmekaniker, tekniker samt personal från MSE (Mission Support Element), det vill säga allt som krävs för att få systemet att flyga.
Övningen pågick dygnet runt, men vi var planerade upp till två pass om dagen. Inför varje pass deltog piloter, operatörer och stödpersonal (MSE) på en briefing med den finska övningsledningen. Där fick vi reda på mål, syfte och genomförande för passet. Mycket fokus läggs på när i tid olika flygplan har rätt att nyttja specifika höjder och områden och hur vi tar oss in och ut till övningsområdet på ett säkert sätt. Samtidigt som briefingen pågår ser färdmekanikern till att – tillsammans med sina teknikerkollegor – göra flygplanet färdigt för flygning.
Första övningsdagen flöt på utan större friktioner, mer än som kan förväntas av en första dag i en större övning. Även om det finns standardiserade procedurer så har varje övning sina egenheter, så i början av en övning är det alltid lite mer att förbereda och tänka igenom.
Dag två dök en oväntad motståndare upp i öster form av ett moln med höga mängder sandpartiklar. Beslutet att ta det säkra före det osäkra togs och sandmolnet skulle undvikas. Avancerad väderkrigföring från blå sida!? Ingen som vet. Men en order är en order. Så vi fick starta med en undanmanöver ut över havet under det prognosticerade sandmolnet tills vi var tillräckligt långt söderut för att stiga upp ovanför molnet.
På söndagen firade vi såklart en av de viktigare svenska högtiderna, kanelbullens dag.
Kanelbullens dag firades ovan molnen under Ruska 20. Foto: 732:a specialflygdivisionen
Så vad var syftet med att åka fram och tillbaka över Bottenviken och äta kanelbullar? Under den här övningen var att bidra med en luftlägesbild och Länk 16 (datalänksystem) till de finländska flygstridsledningscentralerna. Men indirekt också att förbättra och fördjupa samarbetet med våra finländska kollegor.
Som en del i övningen fick vi även uppgiften att leverera en nedsatt luftlägesbild, vi skulle simulera markradarstationer (som inte alls har samma räckvidd som en flygburen radar har) och där vissa dessutom blivit förstörda. En lite ovanlig uppgift. I vanliga fall försöker vi ge en så bra luftlägesbild som möjligt. Efter olika inställningar fram och tillbaka för att försöka få till en tillräckligt dålig luftlägesbild slutade det med att vi fick förklara för våra finländska kollegor att när de begärde en ännu sämre bild, att ja, ska det bli sämre än såhär, då måste vi i princip stänga av radarn.
Avslutningsvis vill vi ge ett stort tack till våra finska och svenska kollegor för en väl genomförd övning!
Text och bilder: 732:a specialflygdivisionen