Efter några dagar på plats hos FM 02 i Mali avslutar jag och funktionsansvariga vid Flygtaktiska staben, FTS, strax vår första uppföljningsresa. Jag kan konstatera att förbandet löser ställda uppgifter på ett förtroendeingivande och bra sätt och att vi ”spänner flagglinan” ytterligare vad gäller C-130 bidraget till MINUSMA. Naturligtvis finns det saker att ytterligare slipa på, både på plats och från hemmaplan på FTS och det blir det vi kommer att ta oss an så fort vi kommit hem.
Under gårdagen följde jag besättning och flygsäkringsstyrka på uppdrag till Gao och Mopti. Uppdragen ges av FN och kan innebära transport eller fällning av såväl personal som materiel, och vid behov ska även casualty evacuation, så kallade”casevac-transporter”, kunna genomföras.
Vår Hercules har landat och flygsäkringsstyrkan har kontroll vid och runt flygplanet.
De flygplatser vi flyger till i Mali ställer krav på att vi själva har kontroll på säkerheten vid och runt flygplanet. Med anledning av det så ingår flygsäkringsstyrka alltid vid flygningar. Mina upplevelser och uppfattning efter att ha följt såväl besättning som flygsäkringsstyrka är att konceptet som vi utvecklat med flygsäkringsstyrka är helt rätt, motiverat och fyller sin funktion. Den flygande enheten är snabb, flexibel och ger ett mycket professionellt intryck. Att vi har hund på plats vid flygplanet för kontroll av såväl passagerare som gods ger en ytterligare säkerhet och skapar dessutom en trygghet och lugn för alla medföljande.
Säkring av flygplatsen i Mopti.
Flygsäkringsstyrkans hund söker igenom bagage.
Vårt bidrag till MINUSMA är en högt efterfrågad resurs, vilket jag fick ytterligare klarhet i vid ett office call med Force Commander MINUSMA på FHQ i Bamako. Då vi för tillfället är den enda militära flygresurs med de kapaciteter det innebär inom ramen för MINUSMA är hans vilja att nyttja varje möjlig timme av vår resurs. Han var också väldigt tydlig med att nedgången i den operativa effekten mellan rotationer av ländernas bidrag ska vara så kort som möjligt och såklart helst obefintlig.
Det jobb som FM 02 gör infriar de förväntningar som finns på oss. Förbandet är relativt litet och alla har starkt bidragit till och har en fortsatt viktig roll att fylla för fortsatt ”mission success”.
Jag är mycket nöjd med vad jag sett under dessa dagar, bra jobbat FM 02!
Gabor Nagy, flygtaktisk chef, i Mopti.
Text/foto: Gabor Nagy, flygtaktisk chef.