På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

LSS R3 åker över Öresundsbron för att släcka

flygvapenbloggen

Under vecka 641 har LSS R3 varit i Danmark i Köpenhamnsområdet för att förstärka och finslipa sina kunskaper och färdigheter som insatsledare i samband med att deras behörighetsbevis skall förnyas.

Kursen har förstärkts med insatsledare ifrån LCA (Linköpings City Airport) och räddningssoldater ifrån LSS R3 i Uppsala som också passar på att bygga på sina kunskaper och få prova på att använda delar av utrustningen som har tillförts räddningsbilarna (Typ 1).

Det har lämnats olika förutsättningar till varje insatsmoment som har dirigerats av insatsledareleverna. För att genomföra en bra insats krävs en informationshämtning om vad som föranlett larmet och en precisionsdirigering av fordonen med exakta positioner var vattnet skall hamna vid kanoninsats. För att inte riskerna som finns vid insatsens början skall förändras under tiden tvingas insatsledaren att ständigt förnya sina riskbedömande och underrätta sin räddningspersonal.

– Det ger mig en del huvudbry att få mina fyra räddningsbilar på rätt plats när man ser att det ryker och brinner i stort omfång på flygplanet så man inte äventyrar utrymning och evakuering av passagerares liv, säger Andreas Johansson.

Släckning av ytbrand i vid flygplan

Släckning av ytbrand i vid flygplan

Danskt vatten släcker

– Jag kan försäkra att det danska vattnet släcker bra i dubbel bemärkelse, både under dags övningar och efteråt på kvällen då insatserna diskuteras för att finna detaljer att finslipa, tillägger kursdeltagare med ett finurligt leende.

Stort flygplan att öva på.

För att möjliggöra veckan har räddningsbilarna körts till Kastrup i Danmark ifrån olika platser i Sverige (Halmstad, Uppsala och Ronneby).

– Det är inte många gånger det har hänt att man har kunnat samla ihop fyra räddningsbilar av den här typen på samma plats som man har en kurs insatsledare som skall ”gångtids förlängas” och samtidigt få räddningssoldater att ställa upp att hjälpa till, understryker Sven-Erik Nörell.

Det är en förmån att få utnyttja sitt kontaktnät som man byggt upp under årens lopp för att få till en sådan bra vecka för så många inblandade då det inte kan erbjudas övningsplatser av den här typen i Sverige.

Räddningspersonal under insats vid släckning

Räddningspersonal under insats vid släckning

Fakta: Räddningsbil typ 1:

  • har modifierats med skadeplatsbelysning, nya rökdyklampor, bärbar hydralpump till klippverktyg, fläkt till t.ex. ventilation av brandgaser, zonindelningsmarkering m.m.
  • benämns även 926 och används vid flottiljflygplatserna för att hålla räddningsberedskap vid flygning med flyg, helikopter och UAV.
  • har plats för 5 personers besättning med andningsluftsapparat placerad i stolen.
  • har en 7 400 liter vattentank samt takmonterad vattenkanon som manövreras inne ifrån hytten och kan spruta ut 2 000 eller 4 000 liter släckvätska genom ett knapptryck.
  • har fyra tryckuttag med kopplade slangar för släckning.
Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *