Under vecka 641 har LSS R3 varit i Danmark i Köpenhamnsområdet för att förstärka och finslipa sina kunskaper och färdigheter som insatsledare i samband med att deras behörighetsbevis skall förnyas.
Kursen har förstärkts med insatsledare ifrån LCA (Linköpings City Airport) och räddningssoldater ifrån LSS R3 i Uppsala som också passar på att bygga på sina kunskaper och få prova på att använda delar av utrustningen som har tillförts räddningsbilarna (Typ 1).
Det har lämnats olika förutsättningar till varje insatsmoment som har dirigerats av insatsledareleverna. För att genomföra en bra insats krävs en informationshämtning om vad som föranlett larmet och en precisionsdirigering av fordonen med exakta positioner var vattnet skall hamna vid kanoninsats. För att inte riskerna som finns vid insatsens början skall förändras under tiden tvingas insatsledaren att ständigt förnya sina riskbedömande och underrätta sin räddningspersonal.
– Det ger mig en del huvudbry att få mina fyra räddningsbilar på rätt plats när man ser att det ryker och brinner i stort omfång på flygplanet så man inte äventyrar utrymning och evakuering av passagerares liv, säger Andreas Johansson.
Släckning av ytbrand i vid flygplan
Danskt vatten släcker
– Jag kan försäkra att det danska vattnet släcker bra i dubbel bemärkelse, både under dags övningar och efteråt på kvällen då insatserna diskuteras för att finna detaljer att finslipa, tillägger kursdeltagare med ett finurligt leende.
Stort flygplan att öva på.
För att möjliggöra veckan har räddningsbilarna körts till Kastrup i Danmark ifrån olika platser i Sverige (Halmstad, Uppsala och Ronneby).
– Det är inte många gånger det har hänt att man har kunnat samla ihop fyra räddningsbilar av den här typen på samma plats som man har en kurs insatsledare som skall ”gångtids förlängas” och samtidigt få räddningssoldater att ställa upp att hjälpa till, understryker Sven-Erik Nörell.
Det är en förmån att få utnyttja sitt kontaktnät som man byggt upp under årens lopp för att få till en sådan bra vecka för så många inblandade då det inte kan erbjudas övningsplatser av den här typen i Sverige.
Räddningspersonal under insats vid släckning
Fakta: Räddningsbil typ 1:
- har modifierats med skadeplatsbelysning, nya rökdyklampor, bärbar hydralpump till klippverktyg, fläkt till t.ex. ventilation av brandgaser, zonindelningsmarkering m.m.
- benämns även 926 och används vid flottiljflygplatserna för att hålla räddningsberedskap vid flygning med flyg, helikopter och UAV.
- har plats för 5 personers besättning med andningsluftsapparat placerad i stolen.
- har en 7 400 liter vattentank samt takmonterad vattenkanon som manövreras inne ifrån hytten och kan spruta ut 2 000 eller 4 000 liter släckvätska genom ett knapptryck.
- har fyra tryckuttag med kopplade slangar för släckning.