På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

I okänd terräng

flygvapenbloggen

De senaste årens fokus på internationella insatser har resulterat i ett mer statiskt uppträdande inom huvudbas, men med en hög strategisk rörlighet till en annan bas nationellt eller internationellt. Nu när nationellt försvar återigen är i fokus handlar det om att återta förmågan till rörlighet.

IMG_0330

Under två veckor har 21:a flygunderhållskompaniet vid F 17 övat på Vidselbasen (övningen TTP 16). Inom kompaniet har vi haft ett nationellt fokus där vi har haft möjlighet till att öva med mycket flyg i luften, hantera skarp flygammunition och verka från en annan bas.

GBU 49 hängs av ladd gruppen

Våra tre fokusområden har varit ledning, kommunikation och rörlighet. Detta för att finna metoder att kunna verka från olika baser, fordon, sambandsmedel eller andra förändrade yttre förhållanden. Ett led i detta vara att under en dag undersöka Jokkmokksbasen för öka kompaniets kunskaper i bastaktik. Här var kreativiteten och engagemanget stort att finna alternativa lösningar på hur vi kunde verka och gruppera under olika förhållanden och konfliktnivåer.

Hjälpmekaniker klargör flygplan

Under våren har vi utbildat nya hjälpmekaniker och laddgruppchefer, som nu fått verka i sina roller under mer tillämpande former.

Klargöring och underhåll på flygplan vid flottiljen kan vi, men att öva i okänd terräng utan samma bakre stöd eller tid för återhämtning är några av våra utmaningar som vi har känt av här. Att få ett flygplan i luften på så kort tid som möjligt kräver lagarbete. Det behövs personal som ser till piloten utrustning, några som tar emot och klargör flygplanet, några som laddar flygplanet, några som håller kolla på underhållet av flygplanen och några som koordinera allt, detta med hög säkerhet och uthållighet.

Christian Bertilsson, 21:a flygunderhållskompaniet

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Jan-Eric Carlsson 8 juni 2016 16:18

    Omgruppering och snabb klargöring har varit en av FV s bästa grenar, så det finns en hel del erfarenhet att ta vara på.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *