De senaste årens fokus på internationella insatser har resulterat i ett mer statiskt uppträdande inom huvudbas, men med en hög strategisk rörlighet till en annan bas nationellt eller internationellt. Nu när nationellt försvar återigen är i fokus handlar det om att återta förmågan till rörlighet.
Under två veckor har 21:a flygunderhållskompaniet vid F 17 övat på Vidselbasen (övningen TTP 16). Inom kompaniet har vi haft ett nationellt fokus där vi har haft möjlighet till att öva med mycket flyg i luften, hantera skarp flygammunition och verka från en annan bas.
Våra tre fokusområden har varit ledning, kommunikation och rörlighet. Detta för att finna metoder att kunna verka från olika baser, fordon, sambandsmedel eller andra förändrade yttre förhållanden. Ett led i detta vara att under en dag undersöka Jokkmokksbasen för öka kompaniets kunskaper i bastaktik. Här var kreativiteten och engagemanget stort att finna alternativa lösningar på hur vi kunde verka och gruppera under olika förhållanden och konfliktnivåer.
Under våren har vi utbildat nya hjälpmekaniker och laddgruppchefer, som nu fått verka i sina roller under mer tillämpande former.
Klargöring och underhåll på flygplan vid flottiljen kan vi, men att öva i okänd terräng utan samma bakre stöd eller tid för återhämtning är några av våra utmaningar som vi har känt av här. Att få ett flygplan i luften på så kort tid som möjligt kräver lagarbete. Det behövs personal som ser till piloten utrustning, några som tar emot och klargör flygplanet, några som laddar flygplanet, några som håller kolla på underhållet av flygplanen och några som koordinera allt, detta med hög säkerhet och uthållighet.
Christian Bertilsson, 21:a flygunderhållskompaniet