På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Den siste har landat…

flygvapenbloggen

Förarna i gruppen som flög det sista passet. Fr v Patrik Svensson, Erik Molund, Micael Nilsson och Torbjörn Carlsson. (Foto: Göran Jacobsson)

Förarna i gruppen som flög det sista passet. Fr v Patrik Svensson, Erik Molund, Micael Nilsson och Torbjörn Carlsson. (Foto: Göran Jacobsson)

Klockan 10:14 onsdagen den 5 maj avslutades en epok. Den siste aktive fältflygaren, Micael Nilsson, landade efter sitt sista flygpass. Flygningen genomfördes i grupp med en navigering runt Vänerkusten upp mot Kristinehamn. Därefter lågflygning ner mot västkusten följt av avancerad flygning innan landningen på F 7. Officiellt går Micael i pension den 30 juni, den 1 juli är det 70 år sedan kategorin fältflygare infördes. En värdig avslutning av den viktiga epoken för Flygvapnet.

Den sista landningen (Foto: Göran Jacobsson)

Den sista landningen (Foto: Göran Jacobsson)

Genom ett regeringsbeslut den 22 juni 1946 infördes kategorin från den 1 juli. Rekryteringen till den första kullen var redan genomförd och 66 förväntansfulla elever påbörjade sin flygutbildning med start den 1 juli 1946. Kategorin kallades då för stamflygförare som den 1 oktober 1950 ändrades till fältflygare.

Kategorin togs fram för att förse Flygvapnet med flygförare som efter avslutad tjänst i Flygvapnet skulle återgå till civil verksamhet. De var kontraktsanställa i dryga sex år och fick under tiden i Flygvapnet civil skolutbildning eller yrkesutbildning. Huvuddelen av fältflygarna hamnade i civilflyget efter tiden i Flygvapnet. Många av dem nådde också betydelsefulla poster i samhället eller inom Flygvapnet.

Totalt utbildades 1849 fältflygare fram till och med 1982 då sista kullen tog sin flygarexamen, flest av alla förarkategorier. Under ”Kalla kriget bestod huvuddelen av Flygvapnets flygande personal av fältflygare ”. Tyvärr omkom 205 fältflygare i haverier.

Micael Nilsson började i Flygvapnet den 2 oktober 1978 som fältflygarelev, 17 år gammal. Det var en barndomsdröm han lyckades förverkliga. Efter flygexamen hösten 1980 började Micael flyga Viggen i Söderhamn för att sedan hamna på F 7 i Såtenäs. I början av november 1999 påbörjade Micael omskolning till JAS 39 Gripen och har sedan år 2000 arbetat som flyginstruktör och utbildat nya elever, både gamla och unga på flygplanet. Micaels siste elev var Nils Schylström med fältflygaranor. Nils farfar Ingmar Schylström var fältflygare mellan 1948-1955.

Sista passet innehöll bland annat lågflygning i Värmland. (Foto Försvarsmakten)

Sista passet innehöll bland annat lågflygning i Värmland. (Foto Försvarsmakten)

Den 4 maj, efter 2 122 flygtimmar på Viggen, 1 808 timmar på Gripen och ytterligare 527 timmar på skolflygplan landade han så för sista gången, efter 38 år i Flygvapnet som aktiv pilot. Och därmed avslutade han också epoken fältflygare!

Av Göran Jacobsson

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

19 kommentarer

  • Kenny Eriksson 9 maj 2016 14:59

    Micael, hoppas du kan njuta av pensionen och att abstinensen inte blir svår.

  • Alf Ingesson Thoor 9 maj 2016 16:45

    Snitt drygt 117 timmar per år. Bra jobbat

  • verdin 9 maj 2016 19:18

    Varför finns det inga kvinnor ??

    • Lars Erik Bergqvist verdin 13 maj 2016 01:06

      En fråga som besvarades i skarpt läge under ledning av Bjarne Bernhof (BB) som var en av ansvariga för att leverera Phantom-kärrorna ned till 6 dagars kriget 1967 USA-x-Cypern-Israel. Som även togs upp av Öv.Ben Shalit. Försöken var inte alls lovande. Undantag finnes men de är få av flera orsaker, tyvärr.Var närvarande vid flertalet ingående diskussioner i detta ämne på början av 1970-talet. Till sist: SALUT för Fältflygarna, de håll gränserna knivskarpa mot yttre fi. TACK och lycka till nu med pensionen.

    • Informationschef, F 7 verdin 16 maj 2016 22:20

      Under den perioden vi rekryterade piloter i kategorin fältflygare så var inte yrket öppet för kvinnor. Idag är alla yrken inklusive pilot öppet att söka för såväl kvinnor som män. Vi har en kvinnlig stridspilot och förhoppningsvis blir de fler efterhand

  • Ulf Olsson Lidholm 9 maj 2016 20:00

    Respekt!

  • Benjamin Hedlund 9 maj 2016 21:53

    Otroligt. Jag bockar av respekt för hela denna fenomenala yrkeskår.

  • Daniel Andersson 9 maj 2016 22:25

    Då var det dessa vackra plan som flög i fin formation över Kristinehamn. Väldigt härligt att se och mäktigt ljud.

  • Martin Bergstrand 9 maj 2016 22:53

    Bra jobbat NIS!
    Lycka till i nästa fas!
    /Martin B

  • Peter Westdahl 10 maj 2016 09:37

    Jag är inte så säker på att begreppet fältflygare kom så sent som 1946. Jag tror det fanns redan på 1930 talet. Min pappa som utbildades i 1936 års flygskola blev kapten i FV, provflygare FC, Försvarets Försöksanstalt och spec o lärare störtbombning Saab B 17. Jag har hans första flygdagbok. Men inte nu framme. Om jag inte minns fel står där ngt år in eller så med stora bokstäver på snedden FÄLTFLYGAREEXAMEN. Men han kallades inte så. Gått Flygkrigshögskolan och sen dess tekniska kurs. Bästa vännerna var den legendariske Göte Ekdahl, Då Öv Lambert Meuller chef FC, Bo Ruben och Palmstierna m fl. Omkom i den onödiga, till del glömda Salerno-olyckan 1947-11-18. Ch FC Lamberth Meuller flög ensam i en B 14 urnan i högersitts till F 17. Det blev den sista flygningen. Jordsättning i Ronneby vackra kyrkogård, ngr fuktiga stenkast, ngn km kanske från landnsmaninno o ngr km från barndomshemmet Bredåkra Gård. Jag skall plocka fram flygdagboken o återkommer med besked om datum för examen. Men tror den inte var ngn slutstation utan en del i utbildningen. Peter Westdahl

    • Sture Kilgren. FD Tornberg. Peter Westdahl 23 maj 2016 16:32

      Hejsan Peter Westerdahl .
      Min Biologiska far Verner Tornberg var Löjtnant och omkom med en B17 1943 i feb när han skulle öva bombning mitt i natten i dåligt vader, både min far och meken ansåg att vädret ar dåligt men kapten som hade befäl beordrade flygningen.
      Han fick en dags rumsarrest för han hade beordrat flygning av så ringa värde. Sergant Pripp och min far omkom. 2 omkommer och ansvarig får en dags arrest.
      Denna begravning finns med i F7-s årsbok.
      Kanske kände våra fäder varandra, min far hämtade hem 3-4 Caproni plan.

      • Peter Westdahl Sture Kilgren. FD Tornberg. 7 juni 2016 22:00

        Hej. Skulle svarat på det. Mkt inom FV var väl typ alla kände alla. Eftersom min pappa Eskil Westdahl var provflygare, nog efter Din pappas haveri, hade Saab/FV, man nog säkert utrett den olyckan. Jag vet att EW var med om en olycka runt efter 1936. Flög in i en luftledning, slog runt och kastades ur cocpit utan skador. Men sen läste jag bland andra källor att det varit ytterligare incidenter, minst. Vore verkligt kul om de kände varandra. De gjorde de säkert.

  • Joakim Bergwall 11 maj 2016 12:42

    Basker av, för lång och trogen tjänst.

  • Sven Huhosson 11 maj 2016 15:26

    De bästa stridsdugliga besättniingar (glöm inte navigatörerna!) som FV har haft De ville flyga, inte göra militär karriär (några gjorde det, t ex Lars-Erik Englund, CFV). En oväderlig taktisk erfarenhetsbank. Stridsdugligheten demonstrerades i Kongo på 60-talet. Myc´ket flygtid, mycken erfarenhet!

  • Roy Mattsson 11 maj 2016 17:36

    Jag gjorde min värnplikt 81-82 och jobbade som vpl flyg mek på första div. Där hade vi en kille gfsu som hette Nilsson och var från skåne land. Kan detta vara han. Fanken va gamla vi blitt.

  • Tore Almgren 12 maj 2016 07:38

    Stort tack för din insats för oss.
    Själv privatflygare kan jag berätta att jag förra året fick flyga en Spitfire MJ627 från Biggin Hill, England. Ett fantastiskt flygplan. Lycka till i fortsatta livet.

  • Alf Thor 12 maj 2016 09:25

    Så har en epok inom flygvapnet gått i graven. Tack till Mikael för Dina insatser för vårt militära försvar. Alf Thor PA RO Mj

  • Jan-Eric Carlsson 17 maj 2016 11:28

    Det är väl få yrkesgrupper inom försvarsmakten som offrat så mycket i sitt arbete för att upprätthålla fred och frihet. Ni är värda en staty på väl framskjuten plats i riket.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *