På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Några av FL 01 ca 70 000 levererade bilder

flygvapenbloggen

FL 01 verksamhet med att hantera flygförbudszonen (NFZ) över Libyen går vidare med oförändrat momentum. I princip varje dag ”taskas” (beordras) vi av Nato att genomföra uppdrag i syfte att försöka utröna om, och i så fall hur, antingen Libyska regimen eller rebellerna kan flyga, flyger eller har flygit. 

Vid ett av dessa uppdrag flög vi över Misratha flygfält. Detta kontrolleras sedan en tid tillbaka av rebellerna men de har lika liten rätt som Libyska regimen att flyga med sina resurser.  På bilden ovan kan man se vilka flygplan som vid tillfället fanns vid basen. Vidare rekommenderar jag att den intresserade läser tidigare artikel på http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Forbud-att-flyga/

För de läsare som uppskattar att jämföra de bilder FL 01 levererat med andra aktöreres dito rekommenderar jag även att man tittar närmare på de flygplan som står uppställda på den lilla plattan till vänster. Dessa har över tiden flukturerat gällande både numerär, typ och operativ status.

Övlt Stefan Wilson
CO FL 01

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

16 kommentarer

  • JON 16 maj 2011 15:50

    Det verkar som denna bild består av 2 bilder,med en som inpassats. Prickiga linjerna,är det skanninglinjer tro?

    Kommer SPK39 att prövas i Libyen?

    • Andreas JON 17 maj 2011 06:12

      Spk39 används redan i Libyen.

      http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_18976/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~18976~Jas%2039%20Gripen%20lyfter%20fr%C3%A5n%20Sigonellabasen.

      • JON Andreas 17 maj 2011 10:31

        Det talas om en fyrfärgsbroschyr på SPK39!

        Var hittar man den på nätet?

  • Intresserad och driven flygförare inom HKP-systemet. 16 maj 2011 20:07

    Hej!

    Det går snack på nätet om hur förbandet är förlagt. Olika uppgifter kommer från olika håll, dessa gör bland annat gällande att delar av FL01 är inkvarterade på hotell. En sådan lösning sticker givetvis oerhört mycket i ögonen på personal ur andra delar av Försvarsmakten som dagligen utsätter sig för livsfara, men likväl får nöja sig med spartanskt boende i lerhus eller barack. Givetvis skall man skapa så bra återhämtningsmöjligheter som möjligt, men någon måtta får det ju faktiskt vara. Om uppgifterna stämmer undrar jag hur man har kommit fram till att barackboende inte är en tillräckligt bra lösning?

    Själv varandes flygförare har jag mycket svårt att se hur mitt stridsvärde är såpass viktigare än personalens i Afghanistan att man hyr hotellrum under missionstiden. Av många olika skäl bör man nog tänka till på vilka signaler man sänder ut inom organisationen.

    Det vore intressant om ni (i allmänna ordalag och utan att tumma på OPSEC) kunde kommentera förbandets förläggning/kvarter och dessa rykten!

    Tacksam för svar!

    • Pellle Pilot Intresserad och driven flygförare inom HKP-systemet. 16 maj 2011 22:59

      Till hkp-flygföraren

      Ordet flygförare är förlegat.

  • VOB FL 01 17 maj 2011 09:43

    Hej Hkp-föraren!

    Det stämmer att delar av förbandet fortfarande bor på hotell. Orsaken till detta står att finna i att Sigonella inte är dimensionerat för att ta emot så mycket personal som nu ingår i de förband som är baserade på basen. Sverige var ett av de sista länderna som anlände till basen och därmed fanns inte boende kvar till hela kontingenten. Halva förbandet är förlagt i de rum som gått att uppbringa på basen och den andra halvan på ett hotell i närheten. De delar av förbandet som verkar närmast flygtjänsten är de som i första hand förlagts på basen för att möjliggöra största möjliga flexibilitet. Just nu tittas på en lösning i högre stab (NATO) att uppföra containerboende inne på basen för alla de kontingenter som befinner sig i samma situation som Sverige avseende boende. Då kan vi äntligen samla förbandet och det kommer förenkla verksamheten på många sätt.

    Man kan jämföra situationen med hur det skulle vara om dryga tusentalet personer och 40-talet flygplan plötsligt skulle baseras på en av våra svenska flottiljer. Det är inte konstigt att det uppstår vissa problem i infrastrukturen. Det går inte att hitta på egna lösningar utan vi måste som gäster vara lojala mot "host nation". Därav faller också alla tältlösningar, camper och andra "rykten" som går på olika forum och sociala medier. Att t.ex. bygga en camp för en så kort mission som denna innebär också en mycket stor engångskostnad som inte går att motivera, utöver alla problemen med att ordna mark, bevakning o.s.v.

    Hoppas du är nöjd med svaret.

  • Flygförare inom HKP-systemet. 17 maj 2011 14:04

    Mycket nöjd. Bra svar som reder ut det mesta, så vi kanske slipper det snack som de senaste dagarna har gått att hitta på diverse bloggar och forum.

    Tack och fortsätt göra ett bra jobb!

  • Ndorop 17 maj 2011 14:58

    Ja, det är hårdare villkor för FS än FL, men det betyder inte att vi bör kräva att alla ska ha det lika eländigt av missriktad solidaritet. Fältmässighet är att göra det bästa möjliga av förutsättningarna. Förutsättningarna i Mazar-e Sharif inkluderar att fler bor på campen än vad den byggdes för, och att det inte finns mer mark att expandera på. Bl.a. på grund av förläggningssituationen har FS ett högre missionstillägg än FL, att jämföra med FN-systemets Hardship-tillägg eller när andra försvarsmaktsanställda får bo under avtalad (ARA) standard på sin tjänsteresa.
    Som sas, så kostar det mycket att bygga och driva eget, jag tror det skulle kosta mer än hotellräkningen.

  • JohanGrön 17 maj 2011 15:55

    JON@2011/05/17 kl. 10:31

    http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Sensor%20Systems/MRPS%20recce%20pod/Recce%20Pod%20product%20sheet.pdf

    Avbildad modell skiljer sig nog lite mot den som används nu (extra friskluftintag tror jag?).

    • JON JohanGrön 17 maj 2011 21:43

      Tack för jättebra infobroschyr!

      Man får försöka lära sig hur digitala kamror i EN pod,ersätter 5-7 analoga kameror med olika brännvidder!

  • Ndorop 18 maj 2011 07:51

    @JON: nej vi får nog aldrig ett lika bra spaningsplan som det specialbyggda SF37, men tänk på att det var jaktflyg vi skickade till Libyen-insatsen. Multi-role på riktigt.

  • JON 18 maj 2011 08:51

    Danskarna skriver att sista helgen på Sigonella bjöd på supervärme 35 grader i skuggan,och flygplan som krånglade rejält. Man kallade helgen Tycho Brage weekend ? och mekarna,som jobbade i den stekheta solen, skulle hellre cyklat uppför Etna i 40 graders värme!

    Hur fungerade Gripen i denna värme ?

    • CO FL 01 JON 18 maj 2011 09:25

      Hej JON

      Under den gångna helgen flög FL 01 alla pass som vi blev taskade. JAS 39 fungerar således bra, trots värmen.
      Jag kan dock hålla med våra danska kollegor, värmen tilltar ständigt och denna frågas aktualitet kommer löpande att tillta.

      Övlt Stefan Wilson
      CO FL 01

      • JON CO FL 01 18 maj 2011 13:39

        Det låter bra att ni klarade värmen bättre än F-16 gängen!

  • Per 18 maj 2011 20:45

    Hej,
    Jag hittade hit när jag tillsammans med min nioåriga son försökte ta reda på vad svenska flygplan gör över medelhavet.
    Vi hörde en radionyhet i bilen idag om Gripen över medelhavet, och han frågade en massa kloka frågor som barn gör, och jag visste inte allt så vi började leta när vi kom hem, och hittade hit.
    Jag tänkte bara dela med mig lite av hans visdomsord.
    Bland annat frågade han varför de Lybiska flygplanen inte får lov att flyga, och jag sade att de har använts för att bomba människor så därför har man bestämt att de inte får användas och de svenska och andra länders flygplan vaktar så de stannar på marken. "Hmm, OK, men vad händer om de flyger då?" jag svarde, att då ropar nog de svenska piloterna först att de måste landa, "Om de inte lyder då?", Ja, sade jag de kommer nog inte att hända, men gör de det så kommer nog de svenska flyplanen att skjuta.
    "Hmm, OK, det var ju bra" tyckte sonen, men hur går det för de svenska planen? Ja, men de svenska planen är nog bättre så de klarar sig nog, och därför kommer nog inte planen som vi såg på marken att våga flyga.
    "Ok, bra, då kan de ju inte bomba, eller hur pappa?"
    Nej, precis tyckte jag.
    Men då kom det "Men pappa, är de svenska soldaterna lika bra som de svenska flygplanen?"
    Tja, tyckte jag, de är de väl.
    "Men isåfall, kunde de väl åka dit, så skulle de ju inte våga kriga på marken heller"

    Är det så enkelt tro? Peacekeeping framtänkt av en nioåring, eller....

    Nåja, tack för info som rättade ut lite frågetecken för den frågvisa sonen som ja inte hade koll på.

  • Lasseman 21 maj 2011 07:43

    Flygplanen är MiG-25 Foxbat. Planet är mycket tungt, ca 40 ton vid start. Ryssland har mycket stora problem med den nyare MiG-31 varianten. Genom att planet är tungt sliter det ut material ur start- och landningsbanan. Man får helt enkelt sopa banan efter planstarter, innan andra plan kan starta och landa. Ett exempel på detta är övningar på Kilp Yavr basen för ca två år sedan. Basen är numera nedlagd. Foxbat är numera utgången ur ryska flygvapnet, och antalet kvarvarande Foxhound är inte stort.

    Notera också att flygbasen har ett flygmuseum, där säkert flera av Libyens Foxbat är en del av. Bland annat finns ett axemplar av F-104 Starfighter. Frågan är också om de andra av flera 15 MiG-25:or som finns på basen också är en museu del, typ den på Säve basen. En form av "miljöbas". Jag har svårt att tro att NATO lämnat planen obombade utan orsak.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *