Flygplan klart för start från Ronnebybasen. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Övningen har nu pågått ett dygn och man kan kalla det en rivstart!
Redan på fredagseftermiddagen låg flygplan ute och bevakade våra gränser.
I natt fick nattskiftet bekänna färg. Ett flertal starter med luftstrid gjordes.
Jag frågade en pilot, som har callsign Talent, om det var skillnad på att ha luftstrid på dagen och natten?
– Det är ingen skillnad på metodik och taktik. Däremot är man mer systemorienterad på natten, det vill säga man tittar inte ut lika mycket, förklarar Talent.
– Vi har även tillgång till Night vision goggles, fast det är mer på nära håll, fortsätter Talent.
– Vad gäller beredskap och insatstid så är det som vanligt, vi anpassar oss efter rådande situation, avslutar han.
Mellan passen skall flygplanen ses över och kontrolleras så att allt fungerar inför nästa start. På bilden ses teknikerna Ismaril Kiyingi och Bengt Nilsson göra en kontroll av OBOG, on board oxygen generator system. Ett system som självt producerar den oxygen som föraren behöver.
Ismaril Kiyingi tillsammans med Bengt Nilsson kontrollerar OBOG. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
På en annan del av basen har R3-avdelningen, Räddning, röjning och reparation, inskjutning av sina vapen. R3-avd har delat upp sig i tre grupper, en grupp svar för den skarpa räddningstjänsten på flygplatsen, en grupp övar i övningen och en grupp vilar. Så snurrar dygnet R3-avdelningen.
Anders Pettersson R3 kontrollerar att hans vapen träffar där han vill. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Det är många som behövs för att driva en flygbas. Detta var endast ett axplock.
Roten startar för insats. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Fakta om Flygvapenövning 2015
I Flygvapenövning 2015, FVÖ 15, deltar personal och flygplan från flygvapnets samtliga förband. Övningen, som pågår dygnet runt mellan 28 augusti och 1 september, går ut på att försvara Sverige mot ett väpnat anfall. Övningen genomförs i sydöstra Sverige, från Östergötland ner till Blekinge samt över delar av Östersjön inklusive Gotland. FVÖ 15 samordnas till delar med Arméövning 2015.
Flygövningsområdet för FVÖ 15
Syftet med Flygvapenövning 2015 är att öva luftstridskrafternas förmåga att försvara Sverige vid ett högkonfliktsscenario. Övningen som bedrivs från Högkvarteret och flottiljer är prioriterad på ledning av förband varför det är svårt att svara på när under dygnet starter och landningar kommer att ske. Delar av i stort sett samtliga flygförband ingår; stridsflyg, transport, signalspaning, radar, helikopter, bas och ledning. Även Flygskolan deltar med flygplan som fingerad fiende.
Övningsledningen ger Flygtaktisk chef förutsättningar, som han sedan fattar beslut efter.
Han har till sitt förfogande ett bestämt antal flygplan att försvara Sverige med. Piloter och besättningar i flygplanen övar sig att genomföra insatsen enligt de order de får från Flygtaktisk chef. Övrig personal övar inom sina respektive tjänster. Varje enskild övningsdeltagare bidrar med sin viktiga pusselbit till helheten i försvaret av Sverige.
Flygplatser/flygbaser
Start och landningar sker under övningstiden 2015-08-28 kl. 12.00 till och med 2015-09-01 kl. 12.00 dygnet runt från flygplatser/flygbaser enligt nedan.
Stridsflyg, transport- och specialflyg
F 21 Kallax flygplats i Luleå.
Luftstridsskolan Ärna flygplats i Uppsala.
F 7 flygplats i Såtenäs.
F 17 flygplats i Kallinge, Ronneby.
Visby flygplats på Gotland.
Helikopterflottiljen i Malmslätt, Linköping.
Helikopter
Karlsborgs flygplats.
Text och foto: Kent Löving