Genomförandet av flygverksamhet är kopplat till risker. Hela flyghistorien har vi som arbetat med flygning verkat för att minska riskerna i största möjliga utsträckning.Vi har då pratat om begreppet flygsäkerhet.
Flygsäkerhet är ett ord som jag har blivit allt försiktigare med att använda. Begreppet har två sidor, minst. En absolut sida när överskridande av gränsen för flygsäkerhet är skriven med bittra erfarenheter där konsekvensen blivit omkomna och stor materiell förstörelse. En annan sida där begreppet påkallats i situationer där det inte skulle använts.
Det är svårt att avgöra var gränsen mellan flygsäkerhet eller inte går. De som ska klara av att göra det är vi som är utbildade inom flygsystemet för att göra just det: -avgöra när det är flygsäkerhet eller inte. Det är också vårt jobb att förklara detta för omgivningen.
Ansvarig Företrädares ledningsmöte
I veckan hade vi ett av våra månatliga ledningsmöte inom Försvarsmaktens Flygoperatör (FMFO) där jag fick rapporterat hur vi ser på flygsäkerhetsläget totalt i Försvarsmakten. Sammantaget är läget bra men det finns ett par områden som vi behöver titta lite extra på. Vi kommer att titta på hur vi får en bättre linje/organisation mellan fördelningen uppgifter/resurser och hur FMFO kommer in i detta. Vidare finns det en del att titta vidare på när det gäller materiel på sambandssidan. Där kan vi bli bättre.
Sammantaget är det högt tryck ute i organisationen och mycket ligger på just er chefer som ska avgöra gränsen mellan vad som är flygsäkerhet eller inte. Det är därför ni finns och har era ansvar: ”Vi klarar det vi gör för att vi har bra chefer”, är ett bra citat från mötet. Jag delar den uppfattningen. Första linjens chefer är helt centrala för genomförandet av flygverksamheten.
Så till er säger jag: Håll i verksamheten, och lägg er i verksamheten. Gränsen mellan att lägga sig i och bry sig om är det ni som avgör.
Anders Silwer