På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygingenjören – en viktig kugge i taktikutvecklingen av Gripen

flygvapenbloggen

Flygingenjören bär sin violetta färg med stolthet. Foto: Mj Stefan Engström, TU JAS

Flygingenjören bär sin violetta färg med stolthet. Foto: Mj Stefan Engström, TU JAS

Övningen ”MEATBALL-14” tillsammans med 41st Test and Evaluation Squadron på RAF Coningsby är inte enbart en flygövning för träning av personalen. I samband med flygövningen bedriver TUJAS operationell evaluering (OPEVAL) av JAS39 Gripen vilket är TU JAS huvudsakliga uppgift i Flygvapnet. OPEVAL av JAS39 har två huvudsyften, dels att vidareutveckla flygsystemet och dels att förbättra taktiken.

OPEVAL är en komplex verksamhet och ett lagarbete med många inblandade som kräver mycket förberedelser för att målsättningarna ska uppnås. Spindeln i detta nät är flygingenjören vid TU JAS som har det samlade ansvaret för det vi kallar ”plan the flight – fly the plan”. Innan övningen har upplägget detaljerats i en plan som beskriver vilka syften som skall uppnås, vilka frågeställningar som ska besvaras och hur flygpassen ska genomföras. Inför varje flygpass briefas piloter, uppdragsspecialister och tekniker på upplägget och flygverksamheten koordineras med alla inblandade parter. Efter genomfört uppdrag genomförs en utvärdering och insamling av erfarenheter under flygpasset. Erfarenheterna analyseras och vägs samman till slutsatser om systemets användbarhet och operationella effekt.

Att bedriva OPEVAL vid samövning med andra nationers flygförband har den stora fördelen att förmågorna i Gripensystemet kan provas i en ny taktisk miljö och förbandets förmåga kan mätas mot en annan typ av motståndare.  Gripensystemet har ett flertal olika förmågor men under denna övning utvärderas enbart förmågan till luftmålsbekämpning. Den taktiska utvärderingen delas in i två delar varav den ena utgörs av manövrerande strid med Gripen mot Typhoon och den andra består av luftförsvar med en grupp av Gripen mot ett sammansatt förband av Typhoon, Tornado och Hawk. Ett specifikt provområde för Gripen är utvärdering av HMDS (Helmet Mounted Display System) som utvärderas av TU JAS innan systemet introduceras vid insatsdivisionerna. Utöver provning av flygsystemet i luftmålsrollen utvärderas dessutom förmågan att ombasera till och bedriva flygverksamhet från en utländsk flygbas.

Mj Patrik Carlsson
TU JAS

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *