132.Sbtroppen på F17 bemannar just nu sambandsbefattningarna på två olika insatser samtidigt. Dels bemannar de befattningar inom Swedish Air Element ISAF helikopterenhet i Afghanistan, dels bemannar de befattningar inom Marinens insats i Adenviken, ME03. Den gemensamma nämnaren är att de levererar tillgång till stödsystem för helikopterenheterna på plats.
Afghanistan
Morgonen på Marmal inleds med en cykeltur från boendet till Command Posten (CP:t), där starttiden på morgonen skiftar beroende på vilken dag det är (träning, beredskap eller återhämtning), det som är gemensamt för varje dag är att sambandspersonalen är på plats på CP:t från tidig morgon till sen kväll. Varje dag inleds med att kontrollera hur systemen har uppfört sig under natten samt att stötta Operations (OPS) inför en av deras många briefar. Därefter inleds en daglig tillsyn av ledningssystemet och den kringutrustningen som används till detta. Syftet med detta är att upptäcka fel innan användarna drabbas. Detta för att vår operativa förmåga inte skall påverkas. Med 4 olika datanätverk, 4 radiosystem, telefoni och vädersystem så finns det ofta något litet för sambandspersonalen att göra efter en daglig tillsyn. Målet är att tillsynen skall vara klar till 10:30 lokal tid, då Sverige återigen finns tillgängligt efter en god natts sömn. Efter att eventuella fel eller frågetecken har behandlats så övergår sambandsverksamheten till att utveckla sambandslösningarna samt att planera och genomföra systemförändringar.
De senaste veckorna har arbetet riktats mot att byta ut det befintliga arbetsnätet mot AMN (Afghan Mission Network) där sedan tidigare, Camp Northern Light (CNL) med flera, redan är inkopplade.
Adenviken – Djibouti
Samtidigt som sambandsfolket i Afghanistan är klara med sina tillsyner anländer sambandspersonalen till sin arbetsplats på den franska basen Camp Aerienne i Djibouti. På den här platsen nyttjas kärndelarna i Kommunikationsnät Flygbas. Stödet som Komnät Fbas lämnar till helikopterenheten på denna bakre underhållsplats är egentligen bara en del i det stöd som lämnas. På plats i Djibouti finns nämligen också det svenska NSE:t (National Support Element) som stödjer HMS Carlskrona med all logistikverksamhet. För deras del är tillgång till stödsystem som LIFT, PRIO med mera vitalt för deras verksamhet.
Sambandspersonalen inleder dagen med att göra en funktionskontroll på systemet. Tjänster på Försvarsmaktens IP-nät funktionskontrolleras, servrarna och loggar gås igenom och det görs daglig tillsyn på elverk, klimataggregat och övrig utrustning. Klimatet är varmt, fuktigt, dammigt och blåsigt så att till exempel filterbyten som normalt endast görs en gång i månaden behöver göras 1-2 gånger i veckan. Slitaget på utrustningen är långt högre än normalt. Dessutom har ett antal insekter och småkryp funnit att utplacerad utrustning är ett bra ställe att bosätta sig på så en extra koll var man sätter händerna har blivit rutin.
…samtidigt i Afghanistan
Denna dag är inget undantag från de senaste veckorna då införandet av AMN nu börjar gå mot sin slutfas. Den nya sidan i portalen skapas samtidigt som vi samarbetar med CIS-personal från CNL med att koppla in oss mot AMN. Samarbetet med CNL CIS-personal är på daglig basis och har resulterat i att tiden för felsökning i systemen har förkortats vid ett flertal tillfällen, både hos oss på Marmal och hos dem på CNL. Andra samarbeten finns i Sverige med bland andra FTS, FMTM, FM LOG och F17. Även sambandspersonalen på ME03 samverkas det med regelbundet.
Förutom utvecklingsarbetet så skall vi finnas lättillgängliga under hela dygnet för personalen inom SAE för stöttning och handledning i de olika systemen. Efter ännu en lång arbetsdag så rundas denna av på ett bra sätt med Sällskapsresan, Snowroller, som är nästa film i Lasse Åbergtemat, tillsammans med stora delar av förbandet. Detta toppas med en kopp kaffe i den behagliga kvällstemperaturen, 28 grader, på soldäck i solnedgången.
…och i Djibouti
Strax efter lunch börjar värmen närma sig dagens toppvärden (49 grader i skuggan är den högst uppmätta temperaturen hittills) och den franska basen och Djibouti stad stänger igen totalt för att återuppta verksamheten när temperaturen börjat krypa neråt igen. 35 grader anses vara lite lätt kyligt och en behaglig temperatur att jobba i. Under eftermiddagen och kvällen utförs större underhållsåtgärder där det kanske krävs att någon server eller annan tjänst stängs ner och startas om. Spindeln som bosatt sig i elcentralen vid telecontainern jagas bort än en gång… När någon sedan rycker i lampsnöret till solen och mörkret faller på en blink så avrundas arbetet för dagen och personalen återgår till förläggningen.
Övervakningscentralen för sambandet hos SAE SAF
Nodcontainern hos SAE ISAF bakom lås och bom
Djibouti: En något ovan vinkel på Satkom för oss norrifrån
Text: 132.Sbto, F17
Fotografer: 132.Sbto, F17