Idag strax efter 1600 landade de sista flygplanen som vi använt på Red Flag 13-2 in på F17. Ungefär samtidigt landade den KC-10 som försett flygplanen med bränsle och transporterat personal och materiel in på Sturup. Nu är all personal, flygplan och materiel tillbaka i Sverige. Några är i skrivande stund på väg hem för att ha ”fredagsmys”. För vissa varade resan i fyra veckor.
Nu återstår efterarbetet. Flygplanen ska återställas för att kunna ingå i daglig övningsverksamhet, incidentberedskap och förberedas för Flygvapenövningen och Gripen TTP. Materielen ska vårdas och personalen ska vila. Vi har dessutom ganska mycket erfarenheter och data som ska bearbetas.
Ombaseringarna har troligen gett oss de största utmaningarna. Vi hade räknat med vissa friktioner, men inte att i princip allt skulle drabba oss. Vi mötte turbulens, snöstorm, probebrott, isbildning, diplomatiska tillstånd, tekniska fel, krånglande tankerflygplan och reservdelsbrist. Med hårt arbete och uppfinningsrikedom kom vi trots allt i tid till övningen och vi kom hem endast en respektive två dagar senare än planerat med de båda grupperna.
Övningen har ur ett svenskt perspektiv gått bra. Vi har genomfört i princip alla planerade företag. Vi fick gå Mission Commander vid två tillfällen enligt önskemål. Inga brutna färdtillstånd, inga brott mot ROE (Rules of Engagement), inga egenbekämpningar (blue-on-blue) och inga brott mot SPINS (Special instructions). Samtliga bomber fälldes med hög precision och vi har effektivt kunnat värja oss mot fientligt luftvärn. Vi har kunnat verka i mörker, samverkat på L16 och genomfört taktisk AAR.
Jag får tillsammans med övrig personal i kontingenten tacka för oss och vi kan tryggt konstatera att 172 Stridsflygdivision nu är ordentligt kvalitetssäkrad för vårt nationella försvar.
Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2