På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Halvtidsvila (mid-ex) i Red Flag 13-2

flygvapenbloggen

Tidsmässigt har halva övningen nu genomförts, men sett i antal övningspass har vi genomfört lite mer eftersom att det var tio flygpass den här veckan och nio i nästa vecka. Det flygs ett dager- och ett mörkerpass varje dag. Vi följer fortfarande vår grundplan och flyger med sex flygplan varje pass. Att vi inte flyger med allihop beror på att det måste finnas reservflygplan om något skulle gå fel i uppstarten. Kommer inte en av våra piloter iväg kan det få stora konsekvenser för hela den sammansatta operationen, det vill säga vårt COMAO (Composite Air Operations).

När nu den första flygveckan avslutats kan jag konstatera att vi planerat 60 flygföretag. Sex av dessa ställdes på grund av väder och ytterligare två på grund av att piloten inte tyckte att alla delsystem fungerade perfekt. Hade vi haft vädret på vår sida hade vi därmed kommit upp i nästan 98% tillgänglighet.

Skarpladdad grupp inväntar sin starttid. F-16 på väg för start.

Divisionen har under veckan mött flera utmanande situationer. Övningen är inte uppbyggd som vi är vana vid med en lång kampanj där ”kriget” utvecklas efter hand. Den här övningen bygger istället på ett antal fasta situationer. Dessa ändrar karaktär och innehåll varje dag. Inför varje flygpass får en utsedd Mission Commander (MC) reda på vad syftet med uppdraget är, hur motståndaren ser ut och vilka politiska och militära handlingsregler som finns. MC tilldelas därefter sina resurser vilka kan vara jakt-, attack-, bomb- och spaningsflyg samt AWACS, tankerflygplan och SEAD (nedkämpning av luftvärn).

MC gör upp en plan för hur han med alla sina resurser ska kunna lösa högre chefs uppgift med så små egna förluster som möjligt. Han har då full frihet att använda våra svenska JAS (nästan) precis som han vill. Vi har därför under veckan verkat som både offensiv jakt (OCA), eskorterande jakt och jaktskyddat eget territorium (DCA). Sverige har även haft offensiva attackroller (AI) och genomfört attackunderstöd till egna förband (CAS). Det är vid AI och CAS som vi använder skarp ammunition. Sverige har dessutom fått förtroendet att verka som MC vid två tillfällen under övningen. Det första tillfället var idag, fredag. En av våra unga kaptener var under ett dygn chef för drygt 50 strids- och bombflygplan. Han hade i uppgift att bekämpa markmål djupt in på fientligt territorium hos en motståndare som förfogade över modernt jaktflyg, mobila markförband och kvalificerade luftvärnsförband. Exakt hur det här passet gick hoppas jag att han själv ska beskriva i ett kommande inlägg.

Piloten kontrollerar bombens inställningar.

Sverige har under veckan löst sina uppgifter helt enligt förväntan. Tyvärr hade Nevada lite dåligt väder under torsdagen då vi hade i uppgift att anfalla markmål med skarpa bomber. Sex olika mål, som alla var kopplade till motståndarens ledningskedja skulle bekämpas, men moln och sikt gjorde att vi kom i konflikt med de vädergränser som finns i övningen. På grund av den komplexa planeringen som pågår i över ett dygn för MC, fanns det inte tid att planera om för att lösa en annan uppgift. Förutom att vädret vid just det här passet ställde till det lite för oss har vi endast drabbats av mindre tekniska störningar under veckan.

Hur har det gått? När vi övar tittar vi på ett antal saker som vi vill utvärdera. Högst prioritet har flygsäkerhet, men vi utvärderar även egna förluster, fiendens förluster, felbekämpningar (fratricide), skada på tredje part (collateral damage), politiska handlingregler (ROE) och åtlydnad av krigets lagar. Då det gäller flygsäkerhet kan jag glädjande nog konstatera att våra piloter sköter sig utmärkt. Vi övar på en hög nivå, men vi gör det inom fastställda ramar. Vi har inte fått några anmärkningar på vårt sätt att flyga. Egna förluster? Jo, tyvärr har fienden lyckats vid något enstaka tillfälle, både från luften och från marken, men i mycket begränsad omfattning. Vi har däremot vid flera tillfällen lyckats bekämpa fientlig jakt och vi har lyckats nå våra markmål utan att riskera tredje part. Vi bekämpar >10 fiender för varje egen förlust. Vi har dessutom lyckats anfalla våra mål enligt gällande ROE.

Två av våra (Blå sida) bombflygplan, B-52 inför start.

Vad lär vi oss? Övningen är mycket komplex med en stor mängd motståndare. Piloten lär sig att hantera flygplan, vapensystem och motmedelssystem på ett bättre sätt vilket ökar chansen för överlevnad och verkansmöjlighet. Den andra stora lärdomen är samverkan med andra nationer och förband. Våra piloter måste förstå exempelvis Mirage 2000, F-15, F-16, F-18, B-52 och F-22 förmågor och brister för att kunna nå maximal effekt. Till sin hjälp har piloten dessutom vårt MSE (Mission Support Element) som efter varje pass justerar telekrigsbibliotek och motmedel så att piloten ska få bättre förvarning mot hot.

Det hela är lite som att samla ihop ett fotbollslandslag. Alla spelarna är proffs, men de behöver några träningsmatcher ihop för att bli ett fungerande lag. Den här veckan har det Blå laget spelat några träningsmatcher mot det Röda. Nästa vecka är det kval- och slutspel. Räkna med att det finns svenska spelare som vill vinna matchen.

Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • Pierre 26 januari 2013 12:52

    Tack:) Det var härligt att höra!

  • bosse 26 januari 2013 14:25

    "men moln och sikt gjorde att vi kom i konflikt med de vädergränser som finns i övningen."
    Med tanke på den väderstatistik vi har för Nordkalotten och även övriga Skandinavien så ger du mig vatten på kvarnen angående vårt val av vapen för AI. Kan du lugna mig?

    • redflag bosse 26 januari 2013 18:45

      Att vi inte fick flyga vid det aktuella tillfället handlar uteslutande om övningsbestämmelser. Hade övningen genomförts i Sverige så kanske vi hade startat i motsvarande väder, men vi har ju också en gräns för när vi avbryter. Hade det varit krig så hade de aktuella målen kunnat bekämpas med hög precision eftersom att vi vid det aktuella tillfället var beväpnade med GBU-49. Detta är en precisionsstyrd bomb som dels kan styras mot en laserpunkt, men dessutom är den GPS-stöttad. Om målets läge är känt så prepareras bomben redan på marken och ljus, moln, sikt och nederbörd är då ingen faktor.

      Anders Segerby

      • Jan Burman redflag 26 januari 2013 22:34

        Tack, det var det svar jag önskade höra. För övrigt låter det som att våra förlustsiffror sett till vad vi själva presterar är mycket bra, om man nu kan tycka att förluster är bra;-) Ser med andr ord ut som att vi håller flaggan i topp vilket känns bra. Anledningen till att åtminstone jag är intresserad av dettta är att jag vet hur mycket detta betyder för försäljningen av flygplan eftersom våra konkurrenter inte är sena att sprida både dålig information rörande konkurrenter som överdrivna positiva fakta om den egna prestationen. Bland annat därför tycker inte jag vi skall vara blyga att rapportera om hur det går. Men vi skall självfallet hålla oss till sanningen, någonting annat tror jag inte heller att vi gör. Tack för en intressant redovisning och grattis respektive lycka till i fortsättningen!
        JB

  • Alf Ingesson Thoor 27 januari 2013 11:24

    Vi i FV kanske ibland är lite för öppenhjärtiga i brev hem från kolonien!?

    • redflag Alf Ingesson Thoor 28 januari 2013 03:49

      Jag förstår vad du menar, men så länge vi inte avslöjar taktiska eller tekniska hemligheter så anser jag att det är ok. Upplägget i övningen och sättet att bygga en flygoperation på är öppet. Samtidigt som vi behöver hålla vissa saker hemliga finns det ett behov av att förklara för våra skattebetalare vad vi gör för pengarna.

      Anders Segerby

  • petter 28 januari 2013 00:27

    Roligt att se att ni presterar så pass högt förhållande bekämpat/förlorat.
    Hur står sig Gripens ECM i jämförelse med andras skydd?

    Hur ser andra deltagande länders siffror ut?

    Finns det några fiendeplan ni inte lyckats bekämpa? Har ni ställt mot F-22 tex?

    Lycka till med andra halvan.

    • redflag petter 28 januari 2013 03:51

      Det här är tyvärr den typ av frågor som vi ej kan eller får gå in på. Andra länder får svara för sig själv.

      Anders Segerby

  • Tamas Feher 28 januari 2013 13:51

    > Now that the first week has been completed, I can say that we have planned 60 missions. Six of these were cancelled due to weather.

    I wonder if the swedish Red Flag expedition should have borrowed some Gripen-D from the South African Airforce? According to SAAB publications, the south african Gripens are equipped with an extra "weather radar" functionality to fly safely even under quickly changing and adverse environmental conditions.

    Those special SAAF Gripens could have acted as "pathfinder" planes, leading 4-ship strike formations to their targets and helping with their navigation during Thursday's poor weather period. In this way the swedish Gripen expedition could have gained an edge over the opposing Red Flag forces, who had to stay on the ground on the poor weather day.

    • redflag Tamas Feher 30 januari 2013 02:48

      Hi Tamas. The Swedish version of Gripen is since a couple of years ago equipped with the same type of weather radar as SAAF. Even though your idea is good, it wouldn't have helped in this case. We were cancelled by Red Flag white force (Ex Dir). If we would have been the only unit in the air or if this would have been war we would have been flying, but the complexity in this exercise in combination with live ammo made them cancel due to exercise regulations.

      Anders Segerby

  • Dan 29 januari 2013 20:04

    Hej,
    Tack för alla intressanta artiklar och ett speciellt tack till Anders som verkar ha fastnat i bloggen :) En sak som jag undrar över är hur man bedömmer vapenverkan dvs. hur vet man om en fiende är bekämpad eller om man själv blivit bekämpad? Jag antar att det är en kombination av tekniska simuleringsverktyg och "gulblå"? Vem beslutar och vilken realtidsdata har de tillgång till?

    • redflag Dan 30 januari 2013 02:41

      Hej. Vapenverkan avseende både luft-luft, luft-mark och mark-luft görs i tre separata processer/möte direkt efter landning. Varje förband tar fram loggfiler från sitt system och sedan går alla "spelare" igenom passet skott för skott. Skotten jämförs parallellt med att striden spelas upp på en stor skärm. Detta tar ett par timmar, men är så klart en viktig del av att kunna lära sig något. Alla flygplan bär en speciell transponder (sändare) som ser ut som en jaktrobot. Dessa transpondrar sänder alla flygplans läge i realtid till Red Flag. Det är dessa data som sedan används för att bedöma flygplans inbördes läge.

      Anders Segerby

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *