På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ammunitionshantering på Red Flag

flygvapenbloggen

Dagens inlägg står Am- & Basmaterielpluton för;

Red Flag har i skrivande stund pågått i ett par dagar och piloterna är inne i sitt övningsscenario med allt vad det innebär. Under uppdragen så använder piloten både vapen- och motmedelssystem som man kan läsa om i tidigare inlägg om övningen. Dessa hamnar inte på flygplanet av sig själv utan detta är en del av Flygunderhållskompaniet och Am- & Basmaterielplutonens uppgifter.

Inför övningen, innan Gripenplanen hade landat in på Nellis, gjordes förberedelser för att kunna förse flygplanen med AKAN-ammunition, GBU (bomber), Sim-robot, LDP (Laserutpekare), motmedel och GPS-podar (används för att kunna följa flygplanet under övningsscenariot). För att få allt detta att fungera under övningen har samverkan skett med en rad olika instanser vid Nellis AFB där var och en av dessa utgör en egen del i den amerikanska organisationen.

Den hittills mest händelserika och speciella delen för Am- & Basmaterielplutonen under övningen är byggandet av 17 st GBUer med en fördelning på 12 st GBU 12 (Laserstyrd) och 5 st GBU 49 (GPS-/Laserstyrd). Ett bygge som omfattar betydligt fler bomber än normalt vid en övning hemma i Sverige.

I övningen så skjuts det även med AKAN (automatkanon) vilket innebär att detta också ska förberedas så att flygplanet kan laddas inför uppdraget. Motmedel används vid undanmanövrar för att undvika ”nedskjutning” och Am- & Basmaterielplutonen ser till att det finns tillgängligt med facklor och remsor i flygplanen.

Även om övningen främst övar piloterna så är det även lärorikt för personal i den flygtekniska tjänsten. Infrastrukturen vid Nellis AFB är anpassad i större utsträckning än hemma för att öva med ammunition till flygplanen och detta gör att det finns många tips att ta tillvara på och ta med sig hem. Detta då amerikanerna bygger fler bomber på en dag vid Nellis AFB än vad det svenska flygvapnet fäller på ett år.

Text: Mattias Ahlqvist, Foto: Christian Bertilsson

För mig som kontingentschef är det som Christian beskriver helt centralt för vår verksamhet. All personal ingår i den flygoperativa loopen. Det spelar ingen roll om en person laddar krypto, vaktar flygplanet, tankar flygplanet, fixar ammunition, programmerar telekrigsystemet eller flyger flygplanet. Om någon inte gör sitt jobb så kommer inte vi att nå våra mål. Jag kan citera en brittisk soldat som serverade gröt under en övning på Fairford. På frågan vad hans uppgift var svarade han ”Launching aircrafts”, det vill säga ”få flygplan i luften”. Han har rätt.

I slutet på veckan hoppas jag att vi kunnat tömma delar av det ammunitionsupplag som nu blivit skapat.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Jan Burman 24 januari 2013 10:44

    Nu får ni snart berätta för oss alla hur det går i själva övningen. Hur klarar sig JAS en i sammanhanget? Hur ligger våra piloter till utbildningsmässigt jämfört med andra länders? Att alla behövs är liksom ingen nyhet, "bygga bomber" kan man faktiskt öva hemma liksom att servera gröt. Det är inte därför vi åkt dit får jag anta. Annars är det bra att ni berättar om vad som händer, vi är många som är nyfikna!
    JB

    • redflag Jan Burman 25 januari 2013 09:31

      För tillfället håller vi avsiktligt inne på viss information, men jag hoppas att snart kunna beskriva vissa delresultat. Problemet är beskrivet i en annan tråd, men kan sammanfattas med att vi inte får/vill avslöja våra eller de andra ländernas förmågor eller brister. Mer information kommer dock att komma i närtid.

      Anders Segerby

    • Peter Jan Burman 25 januari 2013 11:05

      Va bra....jag vill bli som han med gröten...

  • Pär-Olov Carlsson 24 januari 2013 17:45

    Tack för era intressant inlägg om Red Flagg. Jag följer er verksamhet med stort intresse.

    Fortsätt och håll fanan högt.

    Mvh CAP

  • Zord 24 januari 2013 22:23

    Very nice! Wish you well from Hungary! Do you build your own 12s and 49s, from standard Mk82s or they are some form of all up rounds?

    • redflag Zord 25 januari 2013 09:23

      Hi. The actual bomb is a standard mk-82, 500 lb. The only difference is which guidance and tracking device you mount.

      Anders Segerby

  • Nyfiken 25 januari 2013 16:53

    Har vi fraktat med vapenmtrl från Sverige eller "lånar" vi mk-82 med tillhörande kit av värdnationen som vi "betalar" tillbaka när vi är värdar?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *