Dagens inlägg står Am- & Basmaterielpluton för;
Red Flag har i skrivande stund pågått i ett par dagar och piloterna är inne i sitt övningsscenario med allt vad det innebär. Under uppdragen så använder piloten både vapen- och motmedelssystem som man kan läsa om i tidigare inlägg om övningen. Dessa hamnar inte på flygplanet av sig själv utan detta är en del av Flygunderhållskompaniet och Am- & Basmaterielplutonens uppgifter.
Inför övningen, innan Gripenplanen hade landat in på Nellis, gjordes förberedelser för att kunna förse flygplanen med AKAN-ammunition, GBU (bomber), Sim-robot, LDP (Laserutpekare), motmedel och GPS-podar (används för att kunna följa flygplanet under övningsscenariot). För att få allt detta att fungera under övningen har samverkan skett med en rad olika instanser vid Nellis AFB där var och en av dessa utgör en egen del i den amerikanska organisationen.
Den hittills mest händelserika och speciella delen för Am- & Basmaterielplutonen under övningen är byggandet av 17 st GBUer med en fördelning på 12 st GBU 12 (Laserstyrd) och 5 st GBU 49 (GPS-/Laserstyrd). Ett bygge som omfattar betydligt fler bomber än normalt vid en övning hemma i Sverige.
I övningen så skjuts det även med AKAN (automatkanon) vilket innebär att detta också ska förberedas så att flygplanet kan laddas inför uppdraget. Motmedel används vid undanmanövrar för att undvika ”nedskjutning” och Am- & Basmaterielplutonen ser till att det finns tillgängligt med facklor och remsor i flygplanen.
Även om övningen främst övar piloterna så är det även lärorikt för personal i den flygtekniska tjänsten. Infrastrukturen vid Nellis AFB är anpassad i större utsträckning än hemma för att öva med ammunition till flygplanen och detta gör att det finns många tips att ta tillvara på och ta med sig hem. Detta då amerikanerna bygger fler bomber på en dag vid Nellis AFB än vad det svenska flygvapnet fäller på ett år.
Text: Mattias Ahlqvist, Foto: Christian Bertilsson
För mig som kontingentschef är det som Christian beskriver helt centralt för vår verksamhet. All personal ingår i den flygoperativa loopen. Det spelar ingen roll om en person laddar krypto, vaktar flygplanet, tankar flygplanet, fixar ammunition, programmerar telekrigsystemet eller flyger flygplanet. Om någon inte gör sitt jobb så kommer inte vi att nå våra mål. Jag kan citera en brittisk soldat som serverade gröt under en övning på Fairford. På frågan vad hans uppgift var svarade han ”Launching aircrafts”, det vill säga ”få flygplan i luften”. Han har rätt.
I slutet på veckan hoppas jag att vi kunnat tömma delar av det ammunitionsupplag som nu blivit skapat.
Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2