På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

JAS 39 GRIPEN korsar Atlanten

flygvapenbloggen

Flygvapnet har sedan i fredags haft åtta JAS och drygt 50 personal på väg mot Nellis AFB för att delta i Red Flag. Styrkan består förutom av de piloter som flyger JAS av flygplantekniker, ingenjörer, läkare, bevakning, säkmatpersonal med flera. Gruppen är sammansatt för att kunna underlätta ombaseringen och för att kunna lösa eventuella problem på vägen. Idag lyckades de med något nytt för Flygvapnet. De korsade Atlanten med hjälp av lufttankning.

Cirka 1245z, det vill säga 1345 svensk tid, lyfte den första 4-gruppen JAS från Lajes på Azorerna mot Maine på amerikanska fastlandet tillsammans med en KC-10. Framför sig hade de drygt 5 timmar i luften och ett antal lufttankningar. Ett par timmar senare lyfte grupp nummer två mot samma destination. Under några timmar hade Flygvapnet åtta av sina JAS långt ut över öppet hav.

Cirka klockan 2145 svensk tid satte den sista JAS:en hjulen i banan på Bangor i Maine. På bilden syns flygplanen uppställda och kapellade för natten. Personalen förbereder sig nu för att ta sig den sista biten över USA. Även detta är ett ganska långt färdben, men mentalt blir det lite lättare eftersom att det nu finns land under flygplanen.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • Eve 16 januari 2013 19:32

    Bra jobb samtliga. Lycka till där borta och "keep up the good spirit"

  • Per 9 Nilsson 16 januari 2013 23:45

    Stort - ytterligare ett steg i utvecklingen av flygvapnet!

    Lycka till med övningen, jag är övertygad om att den även denna gång kommer att resultera i fortsatta framgångar.

    Per 9 Nilsson

  • Bosse Nyström 17 januari 2013 15:05

    Häftigt vad skall Ni göra i USA. Någon övning eller? Kul att höra vad Våra Viggen går för . Tacksam för vidare kommentarer.
    Jag är en gammal biträdande vakthavande officer från Nalmen, som fick 9,5 9,5 10,0 på min sista KFÖ.

    • Christian Bosse Nyström 18 januari 2013 07:52

      JAS 39 Gripen

  • David 17 januari 2013 18:55

    Hej!

    Vad hade hänt om det långt över öppet hav hade blivit en incident där proben går av på tankplanet?

    • redflag David 18 januari 2013 08:04

      Flygningen från Ronneby till Nellis var planerad att genomföras i tre delsträckor. Flygplanen har alltid tillräckligt med bränsle för att nå tillbaka till startbasen, att nå den planerade landningsplatsen eller att nå minst en annan bas. Det innebär att bränslet aldrig tillåts understiga en viss nivå utan att tankning måste ske ganska ofta. Hade ett probebrott skett över Atlanten hade flygplanet gått till en lämplig bas.

      /Anders Segerby

  • Andreas Dahlberg 18 januari 2013 07:11

    Ombaseringen skedde på så sätt att flygplanen alltid hade bränsle att kunna ta sig till lämplig landningsflygplats om lufttankning av någon anledning inte kunde genomföras inklusive bränsle för eventuella fördröjningar. Detta för att ombaseringen ska ske på ett säkert sätt ur bränslesynpunkt.

    Andreas Dahlberg/ C.172 stridsflygdivision

  • Sven Claesson 18 januari 2013 21:50

    Hej.
    Flög ni i civila luftleder över USA ?

    Lycka till.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *