Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

HKP4 – en gammal trotjänare lämnar landet

chefenhkpflj

 

Om några veckor börjar demonteringen av de 10 sista Helikopter 4, som stått avställda på Helikopterflottiljen sedan avvecklingsbeslutet 2010. HKP4 var en ovärderlig resurs under många år. Helikoptern hade olika användningsområden, inte minst flyg- och sjö-räddning på den tiden som det var Försvarsmaktens ansvar. Många minns idag räddningsinsatserna under Estonia-olyckan och otaliga ubåtsjakter i den svenska skärgården under kalla kriget. Det var också en användbar transporthelikopter på sin tid och därför är det roligt att FXM nu sålt de kvarvarande exemplaren till Columbia Helicopters i USA där de får nytt liv som ”arbetshästar” vid tunga transporter. Columbia Helicopter har sedan tidigare den här typen, Boeing Vertol 107, i sitt stall och i köpet ingår också kvarvarande reservdelar.

Det är 10 stycken mycket vitala medelålders madamer som nu lämnar den svenska Försvarsmakten och emigrerar till USA för en fortsatt lång civil karriär.

De första HKP4 levererades till Sverige redan 1963 och kvar finns sedan några år fyra exemplar på olika museer, varav Aeroseum i Göteborg har ett flygande exemplar.

Magnus Westerlund, C Hkpflj

 

 

 

 

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Lars Erik Bergqvist 24 januari 2013 14:50

    Och i händelse av katastrofer och större olycko eller där vi snabbt måste förflytta, läkare, räddningspersonal och utrustning, polisiära större enheter eller stort antal skadeoffer (vi såg ju 100 bils olyckan häromveckan i södra Sverige) samt HUR I HELA FRIDEN SKALL VI KUNNA RÄDDA VID EN "ESTONIA-KATASTROF" IGEN ?? Tänk på att det varit nära 3 ggr som Gotlandsfärja varit nära att kantra. (Jag och min hustru var med om 1 tillfälle. det tog 2.minuter 14 sekunder innan fartyget reste sig igen ordentligt. Det var nära panik bland personalen, passagerarna skrek över hela båten och flera blev skadade, nära, nära ! FÖRSVARETS LEDNING BORDE PROPSA PÅ ATT HA DOM KVAR I FÖRRÅD ! Jag har bara ett enda ord till övers för dagens skrivbordsmilitärer och jag citerar Kapten Mann, " Det är mest Sillmjölkar där ! "

  • Jacob 17 januari 2013 07:42

    Det menas väl att den går med en stor summa pengar göras flygande, om den bara går att få ur berget efter ombyggnaden.......?

    Synd och skam att det inte skötts bättre, samt sparats en till.....

    @Magnus. "alla" kvarvarande reservdelar? Fick Aeroseum chansen att ta hand om ngt till den inbyggda, förlåt "flygande".....

  • Anna-Karin Widnersson 15 januari 2013 17:38

    Tack ramjet,
    jag vill bara förtydliga mig och säg att mitt inlägg inte handlade om otrygghet, osäkerhet och avsaknad av livsmöjlgheter pga skrotade system. Det jag tänkte och skrev handlade endast om vilka signaler och känslor som HK4 förknippas med (hos mig).

    Ha det gott!

  • ramjet 13 januari 2013 22:49

    Bra skrivet Anna- Karin!
    På något vis så känns det i magtrakten som om vi hela tiden väljer fel spår! Vi har skrotat många system när de verkar ha varit på topp! Ja 37, AjS 37, Hkp4 bara för att nämna några ur FV:s "park". Bastroppar och fortifikatoriskt
    skyddade anläggningar bara försvinner! Det är bara att hoppas att vi inte kommer till en tidpunkt när allt måste byggas upp igen! Det är ju som väl är väldigt lugnt i omvärlden.....,/
    "ramjet"

  • Alf Ingesson Thoor 13 januari 2013 14:44

    "varav Aeroseum i Göteborg har ett flygande exemplar"
    Hur tänkte Du nu Magnus?

  • Anna-Karin Widnersson 13 januari 2013 02:09

    Som barn och ugdom under 80- och 90-talen fínns bilderna från först ubåtsjakterna och senare räddningsarbetet vid Estoniaolyckan fastetsade i mitt minne och när jag läser detta och ser bilderna så är mina spontana tankar: Trygghet, Allvar och Livsmöjligheter.

    TRYGGHET: Bilderna av HKP4 talar om Trygghet, det där att det finns någon som vill hjälpa och skydda så långt det är möjligt. Denna någon symboliseras av bilderna på HKP4, men är också och främst människor av kött och blod, människor som leder vårt land och människor som fått i uppdrag att verka i och genom FV och de resurser som återfinns där.

    ALLVAR OCH LIVSMÖJLIGHETER: HKP4 är också en symbolem för situationens Allvar. Den blir en symbol som säger: Nu gäller det Livet, oavsett om det handlar om att våra gränser blivit kränkta och hotade eller om det gäller utsatthet och livshot orsakade av "moder jord". Symbolen säger säger att det finns människor som är beredda att göra sitt yttersta, att gör allt, för att ge nya livsmöjligheter.

    Jag vill rikta mitt allar största TACK till alla dem som arbetat med och omkring HKP4, på marken och i luften, för att ni, med era liv, tillsammans hjälpt mig att skapa denna symbol för allvar, trygghet och livsmöjligheter!

  • Dr Blå 12 januari 2013 12:03

    Sannerligen korrekt Magnus!
    Trotjänare och operativ brygga! Minns arméns försök att få till ett luftburet kompani. Minns även SAR-kramare och ubåtsjägare. Må dessa "damer" få pusta och frusta åt en annan arbetsgivare (syftar på helikoptrarna!). Måste ändå säga att dessa skulle kunna vara operativa långt in i framtiden i det svenska flygvapnet.

    Dr Blå

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *