På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

F 17 På väg mot Red Flag

flygvapenbloggen

Lördagen den 12 januari landade de första tio personerna tillhörande den svenska Red Flag kontingenten på Nellis AFB med en AN-124.

På bilden lastar vi ur flygplanet med egen lastbil. Urlastade containers syns under vingen till höger. Inne i flygplanet finns räls i taket och två telfer vilka lyfter lasten och för ut den under stjärtfenan där lastbilen kan ta den på flaket. Vissa av våra containers väger tio ton!

På bilden lastar vi ur flygplanet med egen lastbil. Urlastade containers syns under vingen till höger. Inne i flygplanet finns räls i taket och två telfer vilka lyfter lasten och för ut den under stjärtfenan där lastbilen kan ta den på flaket. Vissa av våra container väger över tio ton!

Kontingenten hade med sig nio containers med materiel, elverk och planeringsutrustning samt en lastbil. Direkt efter urlastning påbörjades arbetet med att gruppera utrustningen i anslutning till vår tilldelade lokal. Tyvärr hade det hänt en del på basen sedan vi gjorde vår rekognosering i höstas. Delar av plattan utanför ”vår” hangar var uppgrävd. Vi blev därför något dygn försenade innan vi fick koll på hur vi skulle göra.

Samtidigt som vi byggt och installerat oss på Nellis har vi haft två andra styrkor på väg hit. I går kväll (den 14 januari) anlände en stor del personal med flyg till Las Vegas. Dessa kommer idag att sättas in i läget för att därefter fortsätta uppbyggnaden av vår camp.

Den mest komplicerade delen av vår ombasering pågår dock fortfarande under ett par dagar. Åtta JAS och två amerikanska KC-10 lyfte från Sturup i fredags strax innan AN-124. Planen var att dessa skulle ta sig direkt till Azorerna, men tyvärr råkade vi ut för problem. Detta medförde lite förseningar. Istället för att som planerat vara på Azorerna i fredags, hade vi inte hela styrkan på plats förrän igår, måndag.

Andra etappen påbörjad

Idag har dock samtliga flygplan startat mot Maine i USA. Vi ligger därmed något efter i vår tidsplan, men vi räknar i nuläget inte med att detta ska påverka övningen.

På basen i övrigt är det full aktivitet och de övriga deltagarna i övningen börjar komma på plats. Vi samgrupperar närmast med förbandet från Nederländerna vilka är här med F-16. I Nevada är det för säsongen väldigt kallt. Vi har haft flera minusgrader på nätterna och på dagarna är det ett par plusgrader med ganska mycket vind. Vi behöver därför inte lägga så mycket tid till att acklimatisera oss för ökenklimat, utan vi känner oss ganska hemma.

Anders Segerby

kontingentschef SWAF Red Flag

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

6 kommentarer

  • Andreas 15 januari 2013 22:38

    Med den tröga start ni har fått nu så kan det ju bara bli bättre i fortsättningen!

    Ser fram emot fler bilder när övningen startar!

  • JohanGrön 16 januari 2013 16:45

    Här landar båda grupperna efter probbrottet (11/1) :

    http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&p=454060

    =====================

    Här är första gruppen på väg till Azorerna (13/1) :

    http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=72642

    Den andra gruppen väntade då på att korgen på KC-10:an skulle fixas efter probbrottet tidigare.

  • kurt bernstein 16 januari 2013 20:40

    imponeras att så många plan kan tanka så många ggr över atlanten.Hur långt kan gripen flyga på en tank?Man kan förstå hur Lindberg kände sig när han flög över atlanten.på en tank.

  • Bosse Nyström 17 januari 2013 15:16

    Vad jag förstår har JAS:arn kommit fram nu. Hoppas det blir en givande övning som kan ge framtida erfarenheter och sammtrimning.

  • Sven Claesson 18 januari 2013 22:15

    Vad har Griparna på höger vingbalk?

    • E Sven Claesson 21 januari 2013 00:07

      Om du menar vingspetsbalken (balk 1) så är det Rb 98 IRIS-T. Om du menar de vanliga vingbalkarna så är balk 2 tom och balk 3 har vanlig fälltank (fälltank stor).

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *