FM har under de senaste dagarna sett över insatsreglerna från operativa och folkrättsliga perspektiv. De tillämpningar FM använder finns redovisade nedan i ett övergripande perspektiv. Vilka enskilda insatsregler som tillämpas delger inte koalitionen och FM kan därför inte delge dessa.
Enligt FN:s säkerhetsråd kan angreppen mot civila i Libyen utgöra ett brott mot mänskligheten. Säkerhetsrådet har därför bl.a. beslutat (SR res 1973 (2011)) om en internationell militär insats, inklusive en flygförbudszon över Libyen, som ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda civila och områden med civilbefolkning som hotas av angrepp. Denna insats benämns Operation Unified Protector (OUP) och leds av NATO.
Regeringen har beslutat att Försvarsmakten ska delta i den Nato-ledda insatsen i syfte att upprätthålla flygförbudszonen med 8 stycken JAS 39 Gripen, i såväl jakt- som spaningsroll. Uppdraget innebär att det svenska stridsflyget i sin jaktroll har till uppgift att ingripa mot flyg som kränker eller hotar att kränka flygförbudszonen, och ska i sin spaningsroll även bidra till en samlad läges- och underrättelsebild över operationsområdet, vilket utgör ett viktigt bidrag till den NATO-ledda insatsen vad avser utvecklingen på marken.
De spaningsuppdrag som utförs av det svenska stridsflyget inriktas primärt mot libysk militär verksamhet där luftförsvarssystem kan förväntas uppträda eller som i övrigt anses vara av betydelse för den libyska förmågan att påverka den NATO-ledda insatsens möjligheter att upprätthålla flygförbudszonen. Det svenska stridsflyget får också rapportera andra iakttagelser (överskottsinformation vid lösande av spaningsuppdrag) som kan vara av betydelse för den NATO-ledda insatsens möjlighet att skydda civilbefolkningen.
Det följer av de nationella svenska begränsningar som riksdagen- och regeringen satt upp för det svenska deltagandet i insatsen att svenskt stridsflyg inte ska medverka till stridshandlingar mot mål på marken, exempelvis genom målbekämpning, målutpekning (laser), målangivning eller annan form av eldledning, såvida inte ingripande mot markmål är nödvändigt i form av självförsvar av eget eller annat OUP-flyg (motsvarande). De nationella begränsningarna innebär också att den svenska personalen inte deltar i den beslutsprocess (verkansprocessen) som bl.a. syftar till att fastställa vilka mål som ska bekämpas. Efter det att ledningen för koalitionen (JFC) beslutat att ett visst mål ska bekämpas kan det svenska stridsflyget genomföra spaningsuppdrag i syfte att minimera riskerna för förluster av människoliv bland civilbefolkningen, skador på civilpersoner och civil egendom, förutsatt att målet är kopplat till flygförbudszonen.
Anders Silwer