På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ett unikt jubileum

flygvapenbloggen

 Den 17-årige fältflygareleven Ingesson Thoor hösten 1967.

Den 28 augusti 1967 gick den då sjuttonårige Alf Ingesson Thoor in genom vakten på F 5 för att påbörja sin utbildning till fältflygare. I dag, 45 år senare vid 62 års ålder, tjänstgör han fortfarande i Flygvapnet med flygtjänst på J 32 Lansen. Detta är unikt eftersom pensionsåldern i Flygvapnet är 60 år och flygande personal med bibehållen flygtjänst i princip alltid slutar vid 55 år. Alf är således en av de piloter som tjänstgjort längst i Flygvapnet och några planer på att sluta finns ännu inte.

Den pilot som tjänstgjort längst i Flygvapnet är Evert Båge (Cof 45) med 45 år och 4 månader innan sin pensionering hösten 1990. Därefter följer Nils Palmstierna (Cof 39) med 44 år och 10 månader. Alf är just nu tvåa på listan men kommer att avancera och överta förstaplatsen vid jultid i år.

När Alf, eller Affe som alla utom frun säger, kom till världen den 14 juli 1950, bestod Flygvapnet av tjugo flygflottiljer med ganska precis 50 flygdivisioner. Mängden flygplan och personal var enorm och den flygande verksamheten kunde upplevas överallt i Sverige. Divisionsvis passerade flygplanen på låg höjd under stort ”oväsen” under sina övningar. Intresset för flyg och kanske i synnerhet militärflyg var enormt, alla skulle bli flygare. Idag är antalet flottiljer och flygplan litet, en stor kontrast mot svunna tider.

Affe växte upp i Mjölby där flygintresset var en stor del av hans liv. Redan vid tidig ålder var framtiden utstakad. Pilot i Flygvapnet var vad som gällde. Han lyckades förverkliga den dröm som så många unga män hade och hamnade efter examen på Ljungbyhed 1970 på F 17 i Ronneby för utbildning på A 32 Lansen. Mellan åren 1970 till 1995 tjänstgjorde Affe på F 17 och F 6 i Karlsborg som Lansen- och Viggenpilot. 1988 påbörjade han FIK och tjänstgjorde därefter som flyglärare under ett antal år.

1995 sadlade han om och blev efter psykologutbildning i Lund utsedd till Flygvapnets förste flygande psykolog, en tjänst han än i dag innehar.

1982 började Affe uppvisningsflyga och har flugit över 1000 uppvisningar med framförallt SK 50 men även med J 32 Lansen och Sk 16 samt en del civila flygplanstyper. Sedan det första flygpasset i Flygvapnet, måndagen den 4 september 1967, och fram till idag har Affe loggat ungefär 7500 flygtimmar militärt och omkring 3500 timmar civilt. Affe har även hoppat fallskärm varav 1286 hopp i lust och ett i nöd.

Med fältflygarkepsen på huvudet 45 år senare, under flygdagarna på Malmen i juni 2012. Foto Per Lindquist.

Av Göran Jacobsson

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • Gunnar Hovgard 28 augusti 2012 23:56

    Grattis Affe!
    Det har Du gjort bra!
    Gunnar (Og)

  • Per Holmberg 29 augusti 2012 11:11

    Bra gjort Affe, riktig kämpar anda. Hur premieras den som tjänstgjort längst i FV efter nyår. Blir det staty på Malmen?

  • Ted Hagelborg 29 augusti 2012 13:54

    Härligt att se att samma "flin" sitter i sedan 1967. Det är så jag minns dig när vi träffades första gången 1970 på F5 och såg det igen på FnR i fjol. Vi ses i lufthavet, kolla backspegeln!!

  • Hans Zschaeck 29 augusti 2012 17:37

    Grattis Affe!..och tack igen för senast. Sitter och filar på en liten skriftlig resume´.
    Jag vet var det där "flinet" kommer ifrån, frugan får dras med mitt sedan förra veckan. Ha det gott!

  • Tord Karlsson 29 augusti 2012 18:55

    Grattis Affe! Flyg nu som du brukar och utan att utmana gudarna, så att du får uppleva det som skribenten ovan tycks ta för givet. Det tycker jag vore roligt.

  • Leif Leding 29 augusti 2012 22:40

    Gött mos Affe!
    Jag går i pankis på fredag 31/8 det blev 35 år och 1 månad. 4004 tim i luften, 86 länder och ett antal missioner. Tack för tiden på, nu nerlagda, FMC.
    Leif

    • "ramjet" Leif Leding 31 augusti 2012 17:28

      Grattis Leif o välkommen som "pankis". Efter 38 år och 5 månader kändes det helt ok att gå hem! Som vanligt räcker inte tiden till som "PRO:are". Alldeles för mycket att göra! Men man slipper PRIO! Må väl- hörs.../
      "ramjet"

  • CA 30 augusti 2012 15:38

    En i sanning imponerande gärning! Bra gjort Affe!

    Lika kul lika kul som det är att läsa om dig och den flygvapenidentitet som tidigt skapats, lika tråkigt är det att läsa om de helikopterkadetter som nyss tog examen på karlberg och utnämndes till fänrikar i FöRSVARSMAKTEN (!)
    - Har utslätningen gått så långt att Flygvapnets piloter inte tillmäts en identitet som flygvapenfänrikar längre?
    Hoppas jag tolkat texten fel, och att någon av dem, om 45 år eller så, kan berätta om sin (nästan) långa gärning i Flygvapnet. ;-)

    • alf ingesson thoor CA 31 augusti 2012 09:06

      @CA. Problemet med att hitta sin identitet i FM, oavsett var en person tjänstgör börjar nu gå upp för oss alla.
      Det är svårt för en aspirant att känna tillhörighet till "sin" vapengren då det mesta benämns "FM". Samverkan med med andra yrkesgrupper är givetvis bra och ska uppmuntras men det får inte leda till ett utslätat kollektiv. Sund konkurrens är bra mellan vapenslagen på samma sätt som "tugget" mellan attack, jakt och spaningsförband en gång i tiden gynnade sammanhållning och identitet.
      "Reclaim Flygvapnet" är min önskan. För att komma tillbaka till känslan att tillhöra FV krävs att redan vid rekryteringsansträngningarna skilja på armén, flyget och flottan. Ungdomar vill välja sin gren, inte något luddigt "FM".
      Jag vet att AI, FVI och MI har spårning på problemet men det är svårt att förändra detta i en tid då allt ska vara gemensamt och lika, en tes uppfunnen av organisationskonsulter och rationaliseringsexperter.
      Vi kan börja med att återskapa FV-nytt. Den här bloggen är faktiskt ett exempel på att FV har påbörjat ett återtagande av sin egen profil.
      Själv är jag flygvapenofficer 24/7/365 oavsett i vilken del av FM jag för tillfället tjänstgör i och det är jag stolt över.

  • Ann Ljusberg 31 augusti 2012 12:30

    Härligt Affe!

  • Niclas Laestadius 3 september 2012 15:41

    Härligt jobbat Affe!

    Är inte förvånad att du fortfarande flyger och det är en ära att ha fått förmånen att sitta i samma cockpit som en "levande legend"! ;-)

    Keep up the good work and stay safe! :-)

  • Tobbe Svensson 5 september 2012 18:35

    Jag är ju verkligen en junior i sammanhanget men har dock 24 år i FV där du var den viktigaste personen som GFU-lärare under det första...;-)

    Hälsningar Tobbe

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *