Helikopterverksamheten i Afghanistan är en stor läropeng på många sätt för helikopterflottiljen. Vi är i ett land som verkligen blöder och det vi kan ge tillbaka är en trygghet för den personal som är ute och försöker stoppa denna blödning som inte har koagulerat än. En trygghet i form av Medevac-beredskap.
Den tekniska personalen på SAE ISAF MEDEVAC har ansvar för att våra svenska helikoptrar(HKP 10B) är luftvärdiga och för att erhålla detta måste vi följa ett antal regelverk. Verksamheten nere i Afghanistan kräver att underhållet sköts och planeras på ett annat sätt än hemma för att få så lite avbrott i verksamheten som möjligt. Nu i dagarna har förbandet fått ett tillskott i form av ett helikopterskrov till. Detta skrov har fraktats ner av en AN-124. För att kunna få in en HKP 10B i AN124:an så måste man montera av bl a huvudrotorblad, huvud och även några stjärtrotorblad. För att sen få helikoptern flygbar så krävs givetvis att samma delar återmonteras samt att man utför en kontrollflygning där man testar alla berörda system.
På bilden pågår urlastning ur AN-124:an, en riktigt bra resurs som kan frakta upp till 3st helikopterskrov samtidigt. Urlastningen sköts av helikoptertekniker på plats. Efter urlastningen påbörjas direkt ett digert arbete med att få helikoptern i bruk.
Teknikerna i förbandet har alla kompetenser som flygunderhållet kräver(B1,B2,C, Säkmat och materiel), del av personalen tjänstgör också som färdmek. Visst tyngre underhåll genomförs i Sverige, därför finns behov av dessa strategiska transporter. När den nertransporterade helikoptern är i drift kommer vi skicka hem en maskin för tyngre underhåll. Vi har tillgång till ordinarie tekniska stödsystem on-line och en bra försörjning hemifrån. Vi har alltså samma möjligheter som i Sverige att hålla hög flygsäkerhet och luftvärdighet.
På bilden pågår återmontering av huvudrotornavet på helikoptern. Som tekniker på plats känns det väldigt stimulerande att få göra det man är bra på. Samtidigt så hoppas man i den bästa av världar att det aldrig blir några fel på helikoptrarna och man kan nog säga att HKP 10 är en relativt beprövad helikoptertyp . Dock så kan det uppkomma fel under flygning vilket medför felsökning och komponentbyten som gör att en maskin blir stående en kortare tid. Annars så sköts underhållet flytande där både kalendertid och flygtid avgör intervallen. Kontinuerligt planeras allt underhåll in i minsta detalj för att vi ska kunna leva upp till det vi är här för. Att rädda liv!
//
ATTRACT, SAE ISAF MEDEVAC