Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Ytterligare en helikopter anländer till Afghanistan

SAE ISAF UH-60

Helikopterverksamheten i Afghanistan är en stor läropeng på många sätt för helikopterflottiljen. Vi är i ett land som verkligen blöder och det vi kan ge tillbaka är en trygghet för den personal som är ute och försöker stoppa denna blödning som inte har koagulerat än. En trygghet i form av Medevac-beredskap.

Den tekniska personalen på SAE ISAF MEDEVAC har ansvar för att våra svenska helikoptrar(HKP 10B) är luftvärdiga och för att erhålla detta måste vi följa ett antal regelverk. Verksamheten nere i Afghanistan kräver att underhållet sköts och planeras på ett annat sätt än hemma för att få så lite avbrott i verksamheten som möjligt. Nu i dagarna har förbandet fått ett tillskott i form av ett helikopterskrov till. Detta skrov har fraktats ner av en AN-124.  För att kunna få in en HKP 10B i AN124:an så måste man montera av bl a huvudrotorblad, huvud och även några stjärtrotorblad. För att sen få helikoptern flygbar så krävs givetvis att samma delar återmonteras samt att man utför en kontrollflygning där man testar alla berörda system.

 

På bilden pågår urlastning ur AN-124:an, en riktigt bra resurs som kan frakta upp till 3st helikopterskrov samtidigt. Urlastningen sköts av helikoptertekniker på plats. Efter urlastningen påbörjas direkt ett digert arbete med att få helikoptern i bruk.

Teknikerna i förbandet har alla kompetenser som flygunderhållet kräver(B1,B2,C, Säkmat och materiel), del av personalen tjänstgör också som färdmek. Visst tyngre underhåll genomförs i Sverige, därför finns behov av dessa strategiska transporter. När den nertransporterade helikoptern är i drift kommer vi skicka hem en maskin för tyngre underhåll. Vi har tillgång till ordinarie tekniska stödsystem on-line och en bra försörjning hemifrån. Vi har alltså samma möjligheter som i Sverige att hålla hög flygsäkerhet och luftvärdighet.

 

På bilden pågår återmontering av huvudrotornavet på helikoptern. Som tekniker på plats känns det väldigt stimulerande att få göra det man är bra på. Samtidigt så hoppas man i den bästa av världar att det aldrig blir några fel på helikoptrarna och man kan nog säga att HKP 10 är en relativt beprövad helikoptertyp . Dock så kan det uppkomma fel under flygning vilket medför felsökning och komponentbyten som gör att en maskin blir stående en kortare tid. Annars så sköts underhållet flytande där både kalendertid och flygtid avgör intervallen. Kontinuerligt planeras allt underhåll in i minsta detalj för att vi ska kunna leva upp till det vi är här för. Att rädda liv!

//

ATTRACT, SAE ISAF MEDEVAC

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • Anders Silwer 5 december 2011 14:58

    Anonym

    Ja, det är de val vi gjort avseende HKP i Afghanistan. FM har endast tre helikoptrar (10B) av den typ som vi kan flyga med i Afghanistan, och två till för utbildning (10D). Den optimala lösningen för att både kunna träna besättningar här hemma och genomföra en insats med rimlig säkerhet blev detta valet. Ytterst mitt val, efter att ha frågat många kloka medarbetare.

    Redundansen är inte stor och det är som du säger. Vi klarar det för att våra kamrater i Afghanistan är duktiga. Jag vet att det ligger ett stort tryck på personalen där nere att ha två HKP med besättningar flygdugliga varje dag. Den redundans som finns är att vi kan flyga tillsammans med tyskarna om en HKP är på reparation eller besättning sjuk.

    Anders Silwer

  • Anders Silwer 5 december 2011 14:51

    Dr Blå

    Jag tror ingen har undgått att FM har förmåga att skicka stridsflyg.

    Anders Silwer

  • FV-sergeanten 5 december 2011 14:04

    Har skrivit denna kommentar tidigare till ett inlägg om Hkp16. Inget svar då, kanske bättre tur denna gång:

    En reflektion och fråga över att vi från 2013 ska börja flyga Forward Medevac i Afghanistan med Hkp16. Det framgår av Regeringens proposition om insatsen att det svenska truppbidraget bortsett från helikopterverksamheten ska skäras ner under 2013. Motsvarande gäller om jag förstått saken i princip samtliga ISAF-nationer. Det kommer högst sannolikt innebära att Medevacen främst kommer att serva Afghanska förband, dessutom i hetluften. Det i sin tur borde även innebära att risken på marken i uppgiften ökar i förhållande till i dag.

    Avser man fortsätta lösa Medevac-uppgiften som idag, med läkare och sjuksköterska ombord tillsammans med två uppdragsspecialister, eller ska vi ha en lösning mer lik amerikanska Pedros och Dust off?

  • Harri Larsson 5 december 2011 09:00

    Dr Blå
    Tyvärr så måste jag göra dig besviken avseende orsaken till ankomsten av ytterligare en helikopter till Afghanistan. Helikoptern ska med tiden ersätta en som behöver skickas hem för tyngre underhåll. Vi tackar ändå för lyckoönskningarna.

    MVH Harri Larsson
    C SAE ISAF MEDEVAC

  • Cynisk 3 december 2011 23:28

    Den allt mer oroliga situationen?
    Det är lugnare än på flera år i RC N. Men du kanske var ironisk Dr Blå?

  • Magnus 3 december 2011 21:07

    Läser man texten så framgår det att det inte handlar om en utökning, utan om materielomsättning. När den nya helikoptern är tagen i bruk så kommer man att skicka hem en av de ursprungliga två för underhåll som inte kan utföras på Marmal.

  • anomyn 3 december 2011 15:54

    Det är ingen förstärkning!
    det är ett byte av maskin, man ska skicka tillbaka en helikopter så fort den som är nerskickad är i drift...
    Man har alltså kvar samma tillgänglighetsbekymmer: 2 maskiner och BÅDA ska fungera för att man ska kunna åka på ett uppdrag.
    Anledningen till detta är att man inte har planerat för att ha 3 maskiner där nere och accepterat den obefintliga redundans, vidare har man även nyligen beslutat att endast ha 4 piloter där på en gång, vilket innebär att ytterligare en kategori inte har någon redundans.
    Slutsats: det är svårt att vara fattig; vi har 2 maskiner och 2 besättningar varken mer eller mindre och allting måste fungera och alla måste vara friska för att roten ska upp i luften (om) vädret tillåter det.

    Men när det stämmer är förbandet utomordentligt duktiga! och eftertraktade!, så de ska ha all cred! för det de gör därnere och uppgiften de löser ut med den knappa resurs som de får!

    //Anonym

  • Dr Blå 3 december 2011 13:29

    Detta är bra! Jag förmodar att helikopterflottiljen förstärker sin närvaro pga den allt mer oroliga situationen i AFG. Detta är ledarskap! Tydliga budskap.

    Önskar förstärkningen all lycka...när kommer 39:orna?

    Kom igen Silwer. Lägg kortet!
    C Hkpflj behöver ditt stöd!

    Dr Blå

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *