Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
European Air Group är en försvarsorganisation bestående av flygvapen i sju europeiska länder: Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien. Sverige är partnernation till EAG. I maj höll organisationen sitt årliga medlemsmöte på F 21 i Luleå.
Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
– Det är jätteroligt att de väljer att komma till oss här i Sverige för att titta på våra system som de är väldigt imponerade över, säger Carl-Fredrik Edström, Flygvapnets införandeledare i Nato.
EAG är en frivillig sammanslutning av länder som jobbar tillsammans som en expertrådsgrupp till Nato Allied Air Command när det gäller frågor som utbildning och personal, framför allt gentemot baspersonal. Men även logistiska frågor, såsom klargöring av flygplan och utveckling av det, sambandssystem och infrastruktur.
– Kort sagt, vad behöver vi göra för att ha rätt kompetenser och rätt utrustning som fungerar tillsammans? Det är i de frågorna EAG jobbar som arbetsgrupp, säger Carl-Fredrik Edström.
Det går att summera det som att EAG har som mål att främja samarbete, interoperabilitet och kapacitetsutveckling inom luftförsvar och flygoperationer genom att lära sig av varandras system och hur vi kan skapa synergieffekter för att minska det logistiska avtrycket.
Organisationen grundades 1995 som en plattform för europeiska flygvapen att samarbeta och dela bästa praxis. Organisationen har sitt säte i RAF High Wycombe, Storbritannien.
Sammanfattningsvis är European Air Group en viktig aktör för att främja samarbete inom luftförsvar och flygoperationer i Europa. Genom att arbeta tillsammans kan medlemsländerna och partnerländerna gemensamt möta dagens och morgondagens utmaningar på ett effektivt sätt.
Under besöket på F 21 förevisades bland annat rörlig klargöring.
Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
– Oerhört imponerande. Jag vet att ni har gjort det här länge och att det är något ni är välövade på. Men det som slår mig är flexibiliteten i Gripensystemet – flygplanet är designat och byggt för det här. Det är något som jag tror inte något annat flygplan har säger britten Michael Neaves, projektledare EAG.
– Om man ser på exempelvis F-35 och F-22, men även de äldre flygplanen i övriga Nato, så är de logistiska fotspåren massiva. Här flyter arbetet på oerhört snabbt, det blir nästan som en dans runt flygplanet, avslutar britten Michael Neaves, projektledare EAG.
Text: Jesper Sundström
Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
21 maj fick vi besök av European Air Group ( EAG ) – en oberoende försvarsorganisation, bildad av de sju medlemsländernas flygvapen. EAG bildades av Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien och är inriktat på att förbättra interoperabiliteten mellan flygvapnen inom EAG och partnerstaterna (Sverige och Norge).
Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten