Foto: Försvarsmakten
I början av november genomfördes en intern beredskapskontroll på 21:a flygunderhållskompaniet inom ramen för något som kallas taktisk flygtidsproduktion. Detta innebär att vi genomför förhållandesvis enkla övningar inom den vanliga förbandsproduktionen men med högt övningsutbyte. I detta fall fick en av plutonerna i uppgift att sätt upp en klargöringstropp för att gå till Växjö Småland Airport och klargöra två rotar Jas 39 Gripen i jaktrollen.
Foto: Försvarsmakten
Att gå till en annan bas kan bero på flera olika anledningar. I detta fall spelade vi att omvärldsläget krävde det, men det kan också bero på dåligt väder som gör att man exempelvis stänger Ronneby flygplats. Ett syfte med övningen var att få personalen att tänka till vilka uppgifter vi faktiskt ska kunna lösa om det blir allvar. Ett annat var kunskapsspridning mellan våra olika personalkategorier, för att bilda starka lag. I detta fall en klargöringstropp. Vårt mål är att en klargöringstropp med dess chef skall kunna verka förhållandevis självständigt från sitt moderkompani.
Foto: Försvarsmakten
I detta fall valde vi att gå till en civil flygplats i Växjö. Detta för att byta miljö och få personalen att samverka med en civil aktör. Det gav båda parter ett övningsutbyte om att ge och kunna ta emot stöd. Materielen vi använder är en blandning mellan nytt och gammalt, där vi jobbar med vad vi har här och nu exempelvis våra gamla ”Dallas” Jeepar.
Ett knappt dygn efter den förberedande ordern rullade fordonskolonnen upp mot Växjö för att där genomföra klargöring av fyra stycken Jas 39 Gripen och beväpna dem.
Foto: Försvarsmakten
Gick övningen bra? Självklart gjorde den det och det tack vare personalens inställning, till att lösa uppgifter samtidigt som man inte tullar på flygsäkerheten. Men vi stannar inte av. Nu fortsätter vi framåt och jobbar vidare mot att bli ännu vassare.
Christian Bertilsson
Kompanichef vid 21:a flygunderhållskompaniet