Den 11 december 1997, för 20 år sedan, avslutades den militära flygutbildningen vid anrika Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Gamla traditioner tillsammans med en unik utbildningsmiljö och unika utbildningsförutsättningar gick därmed i graven. Dock äger ännu viss annan flygutbildning rum på den gamla heden, innebärande att Ljungbyhed tillsammans med Farnborough i England kan ståta med äran att vara en av de två äldsta flygplatserna i världen som fortfarande är i bruk.
Den militära flygutbildningen på Ljungbyhed i Flygvapnets regi inleddes den 1 juli 1926 när Flygvapnet bildades som egen vapengren. Dessförinnan hade flygutbildning ägt rum på fältet i 16 år, alltsedan pionjärerna Asks och Nyrops bräckliga flygfarkoster gjorde sina första trevande skutt 1910. 1915 etablerade flygpionjären och industrimannen Enoch Thulin en flygskola på fältet. Den drevs fram till 1920. En av eleverna var Sveriges första aviatris, Elsa Andersson.
Sedan Flygskolkåren etablerades 1926 och fram till nedläggningen, hade över 5000 flygelever utbildats vid skolan. Från början bedrevs utbildningen i mångt och mycket efter flyglärarnas eget huvud, men så kom legendariske flygaren Nils Söderberg in i bilden och ensade de olika flygövningarna genom att flyga med ”spaken i ena näven och en penna i den andra”, något som resulterade i en fastställd flyglära. Denna flyglära till trots, präglades utbildningen fortfarande av hårdhänta gallringsmetoder. Det skulle ändras först med flyglärarens och pedagogens Folke P Sandahls smått revolutionerande syn på utlärning. En annan radikal omställning på Krigsflygskolan, som skolan kommit att benämnas sedan 1942, var att slopa propellerskedet med ”rodrens primära och sekundära verkan” för att i stället utbilda eleverna direkt på jetflygplan. Det visade sig fungera utmärkt, och flera länder tog efter.
På avslutningsdagen avskedsflög tolv SK 60 i formation över Skåne. Verksamheten flyttades därefter till F 10 i Ängelholm under några år innan flottiljen lades ned och utbildningen bedrevs i Uppsala på F 16, före flytten till Malmen den 1 juli 2003, nu organiserad under LSS i Uppsala.
Krigsflygskolan i Ljungbyhed med sina fyra
banor. De kortare var från början grässtråk som
senare permanentades. De användes för
propellerutbildningen, vilken upphörde med
SK 61 Bulldog.
Foto Robin Wallinder-Mähler
Den pampiga Flygarhallen i användes
för större samlingar och examensceremonier.
Foto via SFF
Kanslihuset på F 5, flankerat av två elev-
förläggningar. Under de stora elevkullarnas tid
var den vänstra kasernen avsedd för eleverna i
Första flygskolans propellerskede medan den
högra flygeln användes av Andra flygskolans
elever, de som kvalificerat sig för jet-utbildning.
I förgrunden den förhatliga simbassängen.
Foto via SFF
Före detta jaktflygplan av typen J 28 Vampire
användes under många år för jet-utbildningen.
Innan eleverna anförtroddes detta ensitsiga
flygplan hade de fått cirka 10 timmars
utbildning i den tvåsitsiga J 28C.
Foto via SFF
Saab 105, med beteckningen SK 60, var en
arbetshäst under många år, från slutet av 1960-
talet till skolans på Ljungbyhed nedläggning.
Foto Lennart Berns
Sveriges första kvinnliga flygare
Elsa Andersson förknippas ofta
med den tidiga flygutbildningen
på Ljungbyhed och har blivit
något av Ljungbyheds galjons-
figur. Hon fick sitt certifikat
1920. Hon omkom tragiskt i ett
misslyckat fallskärmshopp 1922.
Foto via SFF
Text: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening (SFF)