Öv Anders Persson (C LSS) och öv Lars Helmrich (C F 7) kunde efter 27 år som piloter genomföra ett gemensamt flygpass i JAS 39 Gripen.
1990 började Anders och Lars på Flygskolan i Ljungbyhed med förhoppningen att bli några av de första Gripenpiloterna i Flygvapnet. På grund av förändrade planer och olika vägar under sina karriärer dröjde det ända tills nu innan de bägge flygeleverna kunde flyga Gripen tillsammans.
Anders flög in sig på Jaktviggen och flög på F 4 i Östersund och F 16 i Uppsala, där han dessutom ett par år var flyglärare på Grundläggande Taktisk Flygutbildning (GTU 2). Efter detta följde stabstjänstgöring på Högkvarteret och attachéjobb i Schweiz för att senare tjänstgöra som stabschef på Flygtaktiska staben. Anders är idag chef på Luftstridsskolan i Uppsala.
Lars placerades på F 15 i Söderhamn och förflyttades senare till F 7 i Såtenäs där han flög in sig på Gripen. Han har under åren varit divisionschef, ansvarat för Flygvapnets deltagande i flygövningen Red Flag, studerat på Air War College i USA och tjänstgjort på FMV som chef för Gripenutvecklingen. Lars är idag chef på F 7.
Igår, 1 juni, flög överste Lars Helmrich och överste Anders Persson tillsammans i Gripen. Lars fick möjlighet att visa Anders ett multiroleuppdrag inkluderande spaning mot sjömål följt av ett fingerat sjömålsrobotanfall samt anfall med jaktrobot mot luftmål. Därefter flögs det också avancerad flygning där de båda turades om att spaka. Passet innehöll dessutom en navigering längs Västkusten. Flygpasset uppskattades mycket av Anders.
– Fantastiskt intressant att få komma och få förevisat JAS 39 C och den nya editionen MS 20 med alla fantastiska förmågor som finns i den. Och inte minst var det otroligt roligt att få flyga tillsammans med Lars!
Även Lars har sett fram emot denna flygning.
– Att få möjlighet att visa detta fina flygplans alla möjligheter för Anders var inte bara givande utan naturligtvis också oerhört roligt!
Tillsammans i ett plan så förflyttas man nästan tillbaks ett par år – eller om det kanske är 27 år… säger de och skrattar gott. Cirkeln sluts och beskrivningen av karriärerna ovan visar hur fantastiskt stimulerande och omväxlande en karriär i Flygvapnet är!
Att vara pilot i Flygvapnet måste vara om inte Världens bästa jobb så åtminstone Sveriges bästa är de helt överens om.
Stort tack till Gustav Röd för en otroligt givande och intressant vecka avslutar Anders.
Text och foto: kapten John Lidman, kommunikationschef F 7