På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Sveriges första ”rea”

flygvapenbloggen

Ingen J 21R i original finns bevarad, men denna brist
åtgärdades av en grupp pensionerade tekniker och
flygplansbyggare av vilka flera varit med under den
ursprungliga konverteringen. Resultatet kan nu
studeras på Flygvapenmuseum på Malmen.
Foto: Knut Övrebö

Den 10 mars 1947, i dagarna för 70 år sedan, var en märkesdag för svenskt flyg! Då flög för första gången Sveriges första jetflygplan, eller reaktionsflygplan som det hette på den tiden, förkortat ”rea”. Vid spakarna på denna Saab:s J 21R – R för ”rea” – satt dåvarande kaptenen, sedermera generalen Åke Sundén.

Saab J 21R var den enda lyckade konverteringen i världen av ett operativt flygplan från propellerdrift till jetdrift, något som väckte stor uppmärksamhet i den internationella flygfackpressen. Grunden utgjordes av den propellerdrivna J 21 med skjutande propeller mellan två stjärtbommar, Saab:s ”fullträff med två bommar”. Saabingenjörerna bedömde att ändringarna skulle inskränkas till cirka 20 % för jetversionen, men det visade sig att över 50 % fick ändras. Kroppen fick ett bulligare utseende för att rymma den nya motorn av typen de Havilland Goblin och stabilisatorn fick höjas för att inte komma i konflikt med jetmotorns utblås. Även landningsstället och vingarna fick byggas om.

Från början var det tänkt att J 21R skulle placeras på F 10 som jaktflygplan. Det visade sig emellertid ganska omgående att typen inte lämpade sig för den rollen. Den var trög och tung i skevningen och uppnådde lätt kritiskt Machtal. Av ursprungligen beställda 120 flygplan reducerades ordern till 64 flygplan. J 21R kom därför att överföras till F 7 som attackflygplan. Där gjorde den som A 21R god tjänst och lade grunden för den attacktaktik som i huvudsak tillämpas än idag. Beväpningen utgjordes av fyra 13,2 mm kulsprutor och en 20 mm automatkanon. Under kroppen kunde man bära en kapsel som innehöll åtta kulsprutor, den s.k. paddan, ett dödligt vapen mot marscherande trupp!

Tyvärr kom ingen 21R att sparas för eftervärlden. Men genom att bygga om en av tre bevarade propellerdrivna J/A 21 kan Flygvapenmuseum på Malmen visa upp de båda versionerna, vilka man kan säga lade grunden för Saabs fortsatta satsning på okonventionella konstruktionslösningar, som Viggen och Gripen.

Vid avtäckningen av J 21R i Flygvapenmuseum i maj 1998
överräcktes en tavla av flygplanet till dess förste pilot,
provflygaren Åke Sundén, t v i bilden. Den som överräckte
tavlan var Ingvar Svensson från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.
Foto: Lennart Berns

Fotnot: Benämningen ”rea” övergavs när SAS 1956 anskaffade sina första Sud Aviation Caravelle jetdrivna passagerarflygplan. ”Rea” såg inte så bra ut i annonserna … I stället blev det ”jet” och Flygvapnet var inte sena att ta efter.

Text: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *