1967 lättade SAAB:s chefsprovflygare Erik Dahlström för första gången med SAAB 37 Viggen. Onsdagen den 8:e februari 2017, exakt 50 år senare, uppmärksammades detta på flera sätt och givetvis spelade Swedish Airforce Historic Flight (SwAFHF) G52/SE-DXN en självklar roll.
Vid lunchtid startade Stellan Andersson med G52 eskorterad av en Gripenrote från Skaraborgs flygflottilj. Inledningsvis genomförde de en överflygning över GKN (tidigare Volvo Aero) i Trollhättan för att sen styra kosan mot SAAB och Flygvapenmuseet i Linköping.
Två Jas 39 gripen eskorterar Saab 37 Viggen, 50 år efter första flygningen. Foto: Försvarsmakten
Viggen kom att ha en mycket stor betydelse för F 7, Såtenäs och Tunbygden under många år. Under Viggen-epoken kom det på F 7 att flygas cirka 76.000 timmar under cirka 110.00 flygpass.
Skaraborgs flygflottilj uppmärksammade dagen med studiebesök och föreläsningar. Förbandet är traditionsbärare för de nedlagda flottiljerna F 6 och F 9 samt har en nära relation till den nedlagda Eskaderstaben E 1. Inbjudna från dessa förbands kamratföreningar fick under förmiddagen genomgångar och förevisningar om vad F 7 är och gör idag. Efter lunch avhölls ett seminarium på temat – ”Vad Viggen betytt för F 7 och Såtenäs”. Till seminariet var även Grästorp Essunga Flyghistoriska Sällskap inbjudna.
Föredragshållare var ett antal erfarna och välkända F 7 profiler.
Flottiljchefen överste Lars Helmrich och ställföreträdande chef överste Marcus Björkgren inledde eftermiddagen tätt följda av en rad intressanta föreläsare: flygingenjör Klas Jonsson som satte Viggen i ett historiskt flygtekniskt perspektiv, Christer Hjort som både föredrog Viggens introduktion och redovisade sin tid som uppvisningspilot samt Christer Salsing som redogjorde för vad Viggenepoken inneburit för flygstridskrafternas slagkraft.
Efter fikarasten inledde Ola Gynäs med omskolningen från A32 Lansen varefter han gav en mycket personlig redovisning om den minst sagt omtumlande upplevelsen när hans flygplan bröts sönder i luften vid det första vingbrottet sommaren 1974.
Avslutningsvis gav Ove Larsson en bild av vad Viggenintroduktionen betydde för flottiljen.
300 gäster samlades för att lyssna på berättelserna om Viggen och dess påverkan på flottiljen och Sveriges försvar. Foto: Håkan Brandt / Försvarsmakten
Många igenkännande nickningar, skratt och applåder noterades från de cirka 300 åhörarna. Seminariet avslutades med en flyguppvisning med Stellan Andersson från Swedish Airforce Historic Flight i den nu enda luftvärdiga Viggen som finns kvar och som har sin hemmabas på Såtenäs.
Uppvisningen avslutades med att Stellan Andersson parkerade Viggen just utanför hangaren. Luckan öppnades till utrymmet avsett för en mindre resväska. Väskan togs in i hangaren och i den fanns specialtryckta vykort. Dessa vykort – som nyss landat efter flyguppvisningen – delades ut som ett uppskattat minne till för alla åhörarna när föreläsningsdagen var slut.
Stellan Andersson efter flyguppvisning med 37 Viggen. Foto: Håkan Brandt
Dagen avslutades under gemytliga former där många gamla kontakter återknöts. Under den sena vinternnatten hördes fortfarande skrönor, historier, minnen och skratt från det gamla Corps de Logit som idag är vår Parkmäss.
Marcus ”Mackan” Björkgren
Stf C F 7
Håkan Brandt
Tidigare Viggenpilot