På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

SAAB 37 Viggen 50 år

flygvapenbloggen

1967 lättade SAAB:s chefsprovflygare Erik Dahlström för första gången med SAAB 37 Viggen. Onsdagen den 8:e februari 2017, exakt 50 år senare, uppmärksammades detta på flera sätt och givetvis spelade Swedish Airforce Historic Flight (SwAFHF) G52/SE-DXN en självklar roll.

Vid lunchtid startade Stellan Andersson med G52 eskorterad av en Gripenrote från Skaraborgs flygflottilj. Inledningsvis genomförde de en överflygning över GKN (tidigare Volvo Aero) i Trollhättan för att sen styra kosan mot SAAB och Flygvapenmuseet i Linköping.

Två Jas 39 gripen eskorterar Saab 37 Viggen, 50 år efter första flygningen. Foto: Försvarsmakten

Två Jas 39 gripen eskorterar Saab 37 Viggen, 50 år efter första flygningen. Foto: Försvarsmakten

Viggen kom att ha en mycket stor betydelse för F 7, Såtenäs och Tunbygden under många år. Under Viggen-epoken kom det på F 7 att flygas cirka 76.000 timmar under cirka 110.00 flygpass.

Skaraborgs flygflottilj uppmärksammade dagen med studiebesök och föreläsningar. Förbandet är traditionsbärare för de nedlagda flottiljerna F 6 och F 9 samt har en nära relation till den nedlagda Eskaderstaben E 1. Inbjudna från dessa förbands kamratföreningar fick under förmiddagen genomgångar och förevisningar om vad F 7 är och gör idag. Efter lunch avhölls ett seminarium på temat – ”Vad Viggen betytt för F 7 och Såtenäs”. Till seminariet var även Grästorp Essunga Flyghistoriska Sällskap inbjudna.

Föredragshållare var ett antal erfarna och välkända F 7 profiler.

Flottiljchefen överste Lars Helmrich och ställföreträdande chef överste Marcus Björkgren inledde eftermiddagen tätt följda av en rad intressanta föreläsare: flygingenjör Klas Jonsson som satte Viggen i ett historiskt flygtekniskt perspektiv, Christer Hjort som både föredrog Viggens introduktion och redovisade sin tid som uppvisningspilot samt Christer Salsing som redogjorde för vad Viggenepoken inneburit för flygstridskrafternas slagkraft.

Efter fikarasten inledde Ola Gynäs med omskolningen från A32 Lansen varefter han gav en mycket personlig redovisning om den minst sagt omtumlande upplevelsen när hans flygplan bröts sönder i luften vid det första vingbrottet sommaren 1974.

Avslutningsvis gav Ove Larsson en bild av vad Viggenintroduktionen betydde för flottiljen.

300 gäster samlades för att lyssna på berättelserna om Viggen och dess påverkan på flottiljen och Sveriges försvar. Foto: Håkan Brandt / Försvarsmakten

300 gäster samlades för att lyssna på berättelserna om Viggen och dess påverkan på flottiljen och Sveriges försvar. Foto: Håkan Brandt / Försvarsmakten

Många igenkännande nickningar, skratt och applåder noterades från de cirka 300 åhörarna. Seminariet avslutades med en flyguppvisning med Stellan Andersson från Swedish Airforce Historic Flight i den nu enda luftvärdiga Viggen som finns kvar och som har sin hemmabas på Såtenäs.

Uppvisningen avslutades med att Stellan Andersson parkerade Viggen just utanför hangaren. Luckan öppnades till utrymmet avsett för en mindre resväska. Väskan togs in i hangaren och i den fanns specialtryckta vykort. Dessa vykort – som nyss landat efter flyguppvisningen – delades ut som ett uppskattat minne till för alla åhörarna när föreläsningsdagen var slut.

Stellan Andersson efter flyguppvisning med 37 Viggen. Foto: Håkan Brandt

Stellan Andersson efter flyguppvisning med 37 Viggen. Foto: Håkan Brandt

Dagen avslutades under gemytliga former där många gamla kontakter återknöts. Under den sena vinternnatten hördes fortfarande skrönor, historier, minnen och skratt från det gamla Corps de Logit som idag är vår Parkmäss.

Marcus ”Mackan” Björkgren
Stf C F 7

Håkan Brandt
Tidigare Viggenpilot

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Viggen och LFK – Linköpings Flygklubb 1 mars 2017 19:44

    […] mer om Viggens 50-årsfirande hos SVT, Corren, SFF, Flygvapenmuseum, Flygvapenbloggen, F7 Kamratförening och […]

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *