På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Stridspiloter på riktigt

flygvapenbloggen

Stridspilot. Ett yrke många drömmer om, men som relativt få får uppleva. ”Världens bästa jobb” är en återkommande beskrivning som vi i kull 121 känner att vi delar med våra kollegor på F 17, F 7, Flygskolan och F 21. Det har nu gått ungefär sju år från det att vi sökte in till stridspilotutbildningen och först nu är vi färdiga att flyga som rotetvåor på ett insatsförband. Nu är vi stridspiloter ”på riktigt”. Känslan är sagolik.

Vårt examensflygpass genomfördes med gott resultat där vi fick visa att vi bemästrar alla de uppgifter och besitter de kunskaper som krävs av oss i stridspilotens vardag. Vi fick ganska ont om tid på oss att planera passet, men fick arbeta tillsammans i grupp, så som vi oftast gör inför ett svårt pass. När vi väl flugit passet och alla lyckats genomföra både bombanfall, kurvstrid, identifiering av främmande luftfartyg och spaning var vi mycket glada och togs emot av divisionens jubel framåt eftermiddagen.

Utöver luftstrid, bombanfall, spaning, taktik och strategi, system- och vapenutbildning, ledarskap, teknik, överlevnadsutbildning och fysisk träning, var vi först ut med att prova PPL-utbildningen (civilt flygcertifikat) åt kommande generationer av flygförare. Det har stundom varit mycket prövande att ta till sig allt som förmedlas genom utbildningens försorg, men tack vare sammanhållningen inom gruppen och våra lärares tålamod har vi ändå lyckats ta oss framåt.

Även om vi lärt oss mycket finns det en hel del kvar att lära sig och fortsätta utvecklingen mot att bli bäst. Nästa steg är att ta rollen som rotechef under senare delen av hösten för att kunna börja nästa år med att ta emot nya unga CRT-elever (Combat Rediness Training).

Vi har många att tacka för att vi nått såhär långt. Lärare, instruktörer, stödpersonal och tekniker har spelat en stor roll i vår utveckling till färdiga insatspiloter. Ingen nämnd och ingen glömd, vi tackar er alla som hjälpt oss att nå framgång inom flygvapnets fantastiska värld.

CRT121

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Olle Styrfält 7 februari 2017 19:48

    Det verkar inte vara helt ofarligt att vara tuff stridspilot, om det går illa. Men det händer inte mig tänker väl alla. Så när det händer är det inte säkert att FV tar hand om anhöriga på ett vettigt sätt. Kola landningsolyckan vid F12 Kalmar. Bränslefel och fallskärmsfel. Föraten omkom trots att han inte gjort något fel. Hoppade men utrustningen funkade inte. FV betalade inte ens begravningen. Skandal.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *