Besättning och passagerare innan den långa resan till Sverige med Flygvapnets första C-130 Hercules. Lars Olausson femte person från vänster.
Lars Olausson av många inom Flygvapnet känd som Mr Hercules, avled den 18 juni vid 89 års ålder. Lars föddes 20 Maj 1927 i Älvdalen och började efter studentexamen 1947 som flygofficersaspirant vid Krigsflygskolan, F 5 i Ljungbyhed. Under sina första år flög han flygplanen Sk 25, Sk 16, J 28 och J 26. 1953 växlade han delvis spår genom att börja studera vid KTH i Stockholm. Fyra och ett halvt år senare tog han sin civilingenjörsexamen och återvände till Flygvapnet som flygingenjör. Som flygingenjör arbetade Lars Olausson inledningsvis bland annat med J 29, A 32 och AJ 37, men mycket snart skulle han också börja arbeta med det flygplan han mest av allt skulle komma att förknippas med. C-130 Hercules.
Hur gick det då till att Lars Olausson blev Mr Hercules? Jo, historien börjar redan 1957, tre år innan Lars Olausson blir chef för tekniska enheten på F 7. Platsen är Le Bourget i Paris och Lars besöker som nybakad flygingenjör den stora internationella flygmässan. På plats finns Lockheed med sitt nya transportflygplan C-130 Hercules, ett flygplan som gjort sin jungfruflygning bara tre år tidigare. Sju år senare vid diskussioner i flygvapenledningen om ersättare till transportflygplanet Tp 79, eller DC-3 som är modellbeteckningen, så kommer bland många andra flygplan även C-130 Hercules upp på agendan. Många av de andra flygplansförslagen är oprövade och fortfarande på prototypstadiet, så Lars Olausson och hans kollega Dan Laurell som är F 7s representanter vid diskussionerna föreslår C-130 Hercules eftersom den varit i operativ tjänst några år. Dan Laurell och Lars Olausson är redan vid den här tiden varma anhängare av flygplanet. Många andra är dock mer återhållsamma och kommentarer som ”Den är alldeles för stor” fälls. Fröet att C-130 Hercules ska bli Flygvapnets nya transportflygplan sås dock vid diskussionerna och 1964 hyr Flygvapnet den första maskinen av det som totalt till slut ska bli åtta. Den flygs hem till F 7 och landar på Såtenäsbasen den 4 mars 1965. I och med detta blir Flygvapnet Europas första Herculesoperatör. Redan samma år konstateras att förhyrning inte är fördelaktigt för Flygvapnet och man beslutar att köpa flygplanet som då får den svenska beteckningen Tp 84.
C-130 Hercules kom att bli ett livslångt intresse för Lars Olausson. 1960 utnämndes han till teknisk chef på F 7, ett jobb som han behöll fram till sin pension 1987. Så tidigt som 1975 gav han ut sin första ”Lockheed Production List”. Denna lista innehöll samtliga uppgifter om alla C-130 Hercules sedan 1955. Fram till 1996 hann det bli inte mindre än tretton ”Production Lists” och han fortsatte att ge ut denna publikation åtminstone fram till 2001, innehållande alla data om C-130 Hercules. Med åren fick Lars Olausson ett stort kontaktnät över hela världen, som försåg honom med fakta och det finns många som hävdar att Lars förmodligen visste mer om vad som hänt varje flygplanindivid sedan den lämnat fabriken än Lockheed själva.
Lars Olausson var under större delen av sin karriär tillsammans med sin familj bosatt i tjänstebostäderna på F 7 Såtenäs, men levde den sista tiden i det närliggande samhället Grästorp. Vi sänker huvudet stilla av vördnad för en pionjär inom det svenska och europeiska transportflyget och konstaterar att även om Mr Hercules nu har flugit vidare så lever arvet fortsatt kvar genom de C-130 Hercules som vi fortfarande opererar dagligen för såväl nationella som internationella insatser.
Henrik Gebhardt
Informationschef, F 7