Total uppmärksamhet på morgonbriefingen
Den som via mail har sökt mig de senaste dagarna har mötts av beskedet – ” Tjänsteresa – åter...”.
Att vara närvarande i verksamheten är en naturlig del av ett aktivt & ansvarsfullt ledarskap. När F 7 skickar cirka 110 män och kvinnor till Norrland för att under två veckor öva med övriga förband ur Luftstridskrafterna och nordiska partners, så är det därför lika naturligt att någon ur förbandsledningen besöker övningen och på plats bildar sig en uppfattning om densamma. Denna gång var det undertecknad som drog vinstlotten.
Så mycket innehåll som ska fylla dessa skal
De senaste två veckorna har F 7:s båda stridsflygdivisioner och flygunderhållskompanier ihop med förmågor för lufttankning och luftburen radarspaning ur transport- och specialflygdivisionen baserat på Kallax för att bland annat delta i TTP -16. TTP står för Tactic and Technical Procedures och under övningen prövas och utvecklas taktik och stridsteknik för luftstrid. Från Försvarsmakten har även enheter ur F 17, F 21, Luftstridsskolan och Luftvärnsregementet, Lv 6 deltagit. I och med att flygande förband från såväl Norge & Finland kunnat delta i övningen inom ramen för Cross Border Training (CBT) så har det gått att bygga upp stora och komplexa scenarior med stort övningsutbyte på ett kostnadseffektivt sätt för alla parter.
Det är mycket som ska samverkas och samordnas för att verksamheten ska fungera
Parallellt med TTP -16 har F 7:s yngsta stridspiloter som genomgår CRT (Combat Readiness Training) fått möjlighet att skjuta sina första skarpa robotar på Vidsels provplats samt öva lågflygning i ny och utmanande terräng. Att lämna sin hemmabas och flytta verksamhet över 100 mil till en ny bas med nya förutsättningar ger ett mycket stort övningsutbyte för alla inblandade. Transporter, boende, förplägnad och övrig logistik skall fungera med en fortsatt hög verksamhetssäkerhet. Allt ser sedan inte ut och fungerar som på ”kontoret” hemma. Erfarenheter dras och lärdomar dokumenteras för att bidra till Flygvapnets och 7:e flygflottiljens fortsatta uppbyggnad av ökad operativ förmåga under försvarsbeslutsperioden.
Trots all teknik som finns i JAS 39 Gripen så är det fortfarande karta och ”Tummen i spåret” som gäller vid lågflygning
Själv har jag under några intensiva dygn bland annat hunnit med att såväl ”gå på linjen” samt följa med ASC 890 under ett pass stridsledning. Därutöver har jag följt och deltagit i många informella diskussioner med ”min personal”.
SKIBOX på väg mot patrullbanan
När jag vänder hemåt mot Såtenäs igen så är det med en varm känsla av stolthet över vad 7:e flygflottiljens personal levererar i operativ förmåga redan ”Här och nu” drygt 20 veckor in i förssvarsbeslutsperiodens 260 veckor. Nu jobbar vi vidare för att om ytterligare cirka 200 veckor vara ett ännu vassare krigsförband.
FMLOG levererar bränsle på Kallaxbasen ”On time”
Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till kollegerna på F 21 för exemplariskt stöd under övningen. Tillsammans levererar Flygvapnet...
// Marcus ”Mackan” Björkgren, Stf Chef 7:e Flygflottiljen