Tre månader i migrationsverkets tjänst.
Vad har ”mina arbetsuppgifter” egentligen handlat om….
Jag har haft förmånen att få tjänstgöra på Migrationsverket i region syd och min uppgift har varit att stödja deras beredskapssamordnare. Denna befattning vilade på en mycket kompetent dams axlar och ingick i deras ”krisledningen”. Med hänsyn till det läge vi kom in i så var huvudfokus på att ha ett så stort utflöde av asylsökanden som möjligt från region syd. Oerhört mycket av de utmaningar som varit rådande har varit av logistikkaraktär. Det har bland annat handlat om olika flöden, rutiner, boenden, transporter, förplägnad, sjukvård o.s.v.. Listan går att göra lång som ni säkert förstår. Detta skulle givetvis göras så långt det över huvud taget var möjligt inom ramen för MiV uppdrag och processer. Spännvidden var från landsgränsen intill det att asylsökanden antingen fick någon form av boende i regionen eller transporterades med bussar till andra platser i Sverige. Låter enkelt – men när inflödet är många gånger större än vad utflödet är, över lång tid, så har det sina utmaningar. En av de stora utmaningarna var tillgången till olika typer boenden. Vi jobbade, inom detta område, såväl regionalt som centralt och hade dagliga möten för att finna helhetslösningar inom Sverige.
Min uppgift har främst varit att utgöra ett bollplank för att finna nya och/eller utveckla befintliga flöden, rutiner, handlingsplaner och lösningar. Damen som var beredskaps-samordnare valde att kalla det ”tankesmedjor” vilket jag tycker är en passande beskrivning. Under och efter våra tankesmedjor har jag hjälpt till med att sammanställa vad som vi kommit fram till, komma med förslag på olika idéer till lösningar och hur vi ska presentera och delge berörda på ett smakligt och bra sätt. Det har dessutom inneburit analys och formulering av uppgifter och att bryta ned dessa till delmängder samt åskådliggöra detta på ett enkelt sätt.
Att leda verksamhet som är satt under sådan press har varit en utmaning för oss alla på plats. Där har vi, FM, på olika sätt stöttat och utvecklat hela ”krisledningen”. Det har handlat om allt inom begreppet ledning, lednings- och lydnadsförhållanden, ledarskap, inriktning och samordning, uppgiftsformuleringar, organisation, metoder, uppföljning och hur delgivning/kommunikation bör göras under rådande situation. Här vill jag nog mena att vi gjort stor nytta och bidragit till en trygghet och ett lugn trots den mycket ansträngda situationen. Det stora jobbet är givetvis gjort av MiV personal vilka har gjort mycket bra insatser på alla plan och varit lyhörda för våra tankar och förslag.
Personliga reflektioner och erfarenheter
Det har varit en mycket intensiv och lärorik period. Det fanns, som ni säkert förstår, ingen vidare tid för introduktion utan det vara bara att kasta sig in och försöka hjälpa till. Det jag kan konstatera är att de kunskaper och erfarenheter som vi har inom FM kommer väl till pass i denna typ av situation. Att snabbt sättas samman med andra okända personer, greppa läget och därmed påbörja lösandet av uppgift är vi bra på. Vi som varit på plats har verkligen på ett positivt sätt visat upp vad FM går för och levererat efterfrågat stöd och förstärkning – om man nu ska tro på och lyssna på MiV personal. Det känns personligen bra att veta att det man har i kunskaps- och erfarenhetsryggsäcken fungerar i verkligheten och att det kunnat förmedlas under pågående ”kris”.
Johan Fries/Försvarsmakten