På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Redo för start – dag som natt

Louise Levin

 

fvo15_jas_taxar_kvällsstart-FB

Ärnabasen, Uppland 2015-08-29 klockan 02:43

Fyra startberedda Gripen står uppställda på en av plattorna vid en utåt sett sovande flottilj. Piloterna hör ett sprakande ljud i sina hjälmar då luftförsvarsledaren (LUF) kallar på dem via teleslingan.

– Besättningen Dalton 41/42 finns ni på slingan?
– Roten Dalton 41/42, ja, vi är klara!

– Luftlägesorientering: Fientlig attackflyg med jakteskort befinner sig mellan Gotland och norra Öland. Aquila-gruppen är insatta men vi behöver Urban Blå där ute. Fientligt jaktflyg uppträder aggressivt och det förekommer kraftig störning samt remsfällning.
– Taget!

– Roten Dalton 41/42, startorder, starta syd mot CAP Alfa, Grizzly leder kanal 901.
– Starta syd, CAP Alfa, Grizzly 901, klart slut.

Roten påbörjar taxning samtidigt som bansystemet tänds upp i den kristallklara natten. Från cockpit kommer ett grönskimrande ljus och bränslet i motorn förbränns med ett öronbedövande vrål då bägge Jas 39 Gripen tänder upp sina efterbrännkammare och lämnar startbanan.

fvo15_kvällsflygning_start_ebk-FB

Scenariot skulle kunna vara som taget ur en bok men är under övningens dagar verklighet för personalen ur 212:e stridsflygdivisionen.

Redan i torsdags ombaserade F 21-personal från både kompani och division samt stödenheter ner till Luftstridsskolan i Uppsala för att delta i Flygvapenövningen 2015.

Divisionen har sedan delat upp sig på två flygstyrkor och delar dygnet i en dag- respektive en natt-styrka. Nattskiftet med de hårda grabbarna har konstant suttit i flygplanen och flugit mer än förväntat med de två rotarna Gripen. Just denna kväll har nattskiftet haft en hektisk period. Ända sedan de klev på sitt arbetspass runt 17:00 på eftermiddagen den 28:e har flygplanen varit i luften och konflikterna mellan ”motståndaren” och Sverige har hela tiden eskalerat.

FVÖ är en krävande övning då den bedrivs dygnet runt och detta sätter allt på sin spets. Det gäller att ha koll på sin materiel. Äta och sova då tid finns, annars är risken stor att man inte överlever.

fvo15_ebk_fvblogg2 fvo15_ebk_fvblogg1

Flygvapenövningen genomförs i år för femte gången i nuvarande form och är den ytterst bästa övningen för divisionen att träna på nationellt försvar, autonomt uppträdande och samverkan med andra svenska förband under dygnets alla timmar.

Att vara pilot i Försvarmakten i allmänhet och på 212:e i synnerhet är inte, och kommer aldrig vara ett ”vanligt” yrke där saker bedrivs per slentrian. På Flygvapenövningen ges ypperliga tillfällen att hitta både den enskilda pilotens men även divisionens svagheter och styrkor. Det finns alltid guldkorn att ta vara på men det viktigaste är att divisionen täpper till luckor och blir starkare!

Kn Marcus ”Broadcast” von Elling
212:e Stridsflygdivisionen

Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Läs mer om flygvapenövningen här

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

6 kommentarer

  • Micke 31 augusti 2015 23:44

    Hej,

    Jag undrar varför en rote JAS planen alltid startar varför sig, att det ibland kan gå 30 sekunder innan det andra planet är i lyften.

    Förr i tiden lyfte som jag minns det alltid en rote Draken eller Viggen simultant.

    Exempel:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=bvHiTdyHkM0#t=294

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lyK9pO22tns#t=104

    • Mats Gyllander Micke 1 september 2015 08:23

      När vi flyger inom ramen för en övning med ett scenario där det är bråttom att komma iväg så inväntar man inte rote tvåan på startbanan.
      Formering till förband sker i luften.

  • Marcus 1 september 2015 18:14

    Det finns olika alternativ på startförfarande. När det är bråttom används utdragen start eller trail på engelska. Vid sämre väder radar-kolonn start.
    Mvh

  • Kenneth Philipson 2 september 2015 11:07

    Hej och tack för god information under övningen. Min fundering är varför övningen skede över en helg ?.

  • Max Olsson 3 september 2015 02:28

    Det är bland annat den här typen av läsning, samt en hel del annan kunskap man genom åren som mäkta flygintresserad dragit på sig, som gör att man verkligen vet och känner i hela kroppen att man vill ha ett sådant yrke. Jag kan inte se framför mig hur något annat skulle kunna skänka en sådan stimulans och möjlighet till personlig utveckling.
    Enormt och snuddande vid ofattbart!
    Snart dags för tester.

    Bästa hälsningar från en hoppfull, förhoppningsvis, framtida kollega.
    Stor tumme upp, fortsätt med det ni gör. Det är det bästa jag vet.

  • Bosse Nyström 23 september 2015 13:20

    Jag startade en rote 1 från Malmen och en rote 2 från Saab vilket man aldrig gjort tidigare. Det var på 60-talet på en kfö. Det var inga problem dom hittade varandra direkt. Vi hade kommit i otakt och ordnade upp det på detta sätt. Jag blev aldrig avbytt och fick sitta som VO som det hette på den tiden i över ett dygn.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *