På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Sista året med Avro Vulcan – blev aldrig ”svensk”

flygvapenbloggen

Av de tre brittiska V-bombarna, Avro Vulcan, Vickers Valiant och Handley Page Victor, var det den deltavingade Vulcan som kom mest i rampljuset. Typen flög första gången 1952 och blev något av en kallakrigetikon. Ursprungligen konstruerad för att bära kärnvapen kom den dock att främst bli känd för anfall med konventionella bomber under Falklandskonflikten. Strax därefter, 1984, tog Royal Air Force typen ur tjänst. Några exemplar sparades för museiändamål.

En av dessa, XH558 ”The Spirit of Great Britain”, gjordes efter drygt tjugo år återigen luftvärdig tack vare frivilliga och ideella insatser med arbete och pengar. Kostnaden för iståndsättningen var 6,5 miljoner pund. En stor del av finansieringen kom från det statliga brittiska lotteriet, vars överskott går till kulturella ändamål. Dit räknar britterna även flyghistoria. Nu är det emellertid slutfluget. Kostnaderna för att hålla flygplanet luftvärdigt har skjutit i höjden, likaså bränslekostnaderna. Dessutom har livslängden för vissa strukturella komponenter gått ut.

Avro Vulcan har ett indirekt svensk intresse. Typen var i första förslagsrummet när de båda signalspanings- och forskningsflygplanen av typen Tp 52 English Electric Canberra skulle bytas ut. Bland annat ansågs Vulcans höghöjdsprestanda vara värdefulla. I slutändan valdes emellertid inte Vulcan. SAS höll på att fasa ut sina Sud Aviation Caravelle och erbjöd Flygvapnet att köpa två stycken för ett fördelaktigt pris. Andra fördelar, förutom priset, var att motorerna i Caravelle i huvudsak var desamma som i J 35A och J 32B, Rolls Royce Avon, samt att SAS erbjöd sig att stå för en del av underhållet. Erbjudandet antogs av Flygvapnet trots att man fick göra avkall på, bland annat, förmågan att uppträda på höga höjder. Som TP 85 gjorde Caravellerna tjänst till 1998.

Det hade förvisso varit intressant att se Avro Vulcan i svensk flygvapenmärkning!

Bloggen

Foto: Lennart Berns

Den deltavingade Avro Vulcan var försedd med fyra motorer och hade fyra mans besättning. Cirka 140 exemplar byggdes för det brittiska Royal Air Force Bomber Command.

Fotnot: Beteckningen Tp ändrades under 1960-talet till TP eftersom den tidens ADB-system (Administrativ Databehandling) inte klarade av gemener. Samtidigt ändrades Sk till SK och Hkp till HKP.

HKV Flygvapenavdelning

 Underlag till denna artikel har välvilligt ställts till förfogande av Svensk Flyghistorisk Förening

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Claes M Johansson 29 juli 2015 09:10

    En digital namninsamling för att fortsatt ge möjlighet att hålla den sista Vulcan flygande pågår. Se nedan och delta gärna.

    https://www.change.org/p/rolls-royce-bae-systems-marshall-aviation-reverse-your-decision-not-to-release-vital-information-and-documentation-to-enable-other-willing-parties-to-take-over-as-the-technical-authorities-on-vulcan-xh558-g-vlcn?recruiter=80189738&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&rp_sharecordion_checklist=control

  • Johan Lindblom 29 juli 2015 20:34

    Det är inte kostnaden som sätter stopp för fortsatt flygning med Vulcan XH558 utan det är företagen som hjälper till med service och underhåll som inte längre kan/vill garantera säkerheten och därmed får hon inte flyga.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *