Therese Karlsson är blivande specialistofficer i flygvapnet inom funktionen R 3
Mitt namn är Therese Karlsson och jag läser till specialistofficer och insatsledare på R3 skolan i Halmstad. Jag har varit i Försvarsmakten i 17 månader när jag skriver det här.
I mitten på februari i år började jag på min funktionsskola, R3 skolan i Halmstad.
Som jag längtat efter det!
Efter många om och men så skulle jag äntligen få dra igång, utvilad och otrolig engagerad. Jag hade träffat en av mina lärare en tid före själva starten så att jag kunde förbereda mig lite på vad som skulle ske 5 månader framöver. Det är ju så att jag har varit ensam elev på R3 utbildningen den här våren. Och det har krävt sin planering och förberedelse. En vår full av roligheter och utmaningar.
Så otroligt lärorik vår så här när jag sitter och har perspektiv.
Vart ska jag börja, det har ju hänt en del.
Jag hann knappt sätta min fot på skolan fören jag blev skickad till Falkenberg på C korts utbildning. Wow, att ta tung lastbil på två veckor… ”Ok det ska nog gå”, sa jag till mig själv och läste inte så noga i schemat.
Att ”rycka in” på en ny skola ena dagen och sedan skickas vidare till en annan ort samma vecka (dagen därpå) och sedan läsa i schemat att det ska hämtas ut vapen, kläder och utrustning, och veckan därpå få in en ADR kurs i två dagar… jisses!
Lite lätt stressad tog jag mig an utmaningen och redde ut situationen med godkänt resultat på alltihop. Där och då tror jag att jag någonstans tog ett djupt andetag och sa till mig själv att bita ihop – börjar det så här, hur ska det då sluta... Haha!
Veckan därpå hade jag skjutledare utbildning med FM UndSäkC säkerhetsförbandsavdelningen och därefter tre veckor militärt förarbevis på C kortet jag tog.
Tre veckor av stort engagemang från min lärare då lastbilsteorin, i min värld, är den knepigaste att reda ut.
Veckorna kantades dessutom av fysiska tester. Ett konditionstest i form av rullbandstest och ett arbets EKG för kontroll av hjärtat. De testerna genomfördes så att jag kan genomföra och vara tjänstbar som rök och kem dykare i framtiden. Dessutom fick jag prova på ett roligt fysiskt tränings pass i form av fäktning! Icke att förglömma.
Att vara lärare och göra en utbildningsplan för en ensam elev kan inte vara det lättaste och hur gör man då när jag ska ha taktik på en flygbas i Hagshult en vecka?
I fyra dagar fick jag information från mina två lärare, rundvandring på basen och framförallt hur man upprättar en R3 pluton i skogen. Här ställdes jag på prov och fick vässa pennan och skärpa till mig, ge order och styra och ställa lite, alltså visa vad jag lärt mig under veckan- KUL!
Tillbaka på skolan veckan efter var det dags att säga hej till räddningsgruppen från Malmens som var nere och övade. Under två dagar fick jag chansen att gå bredvid deras insatsledare Sandra, se och lära och fråga massor.
Under samma vecka så började min pedagogik utbildning. Jag skulle hålla två lektioner på engelska, för ungerska tekniker. En praktisk och en teoretisk lektion.
Jag fick skriva övningsplan för detta och sedan själv hålla i lektionerna. Att få förberedelsetid och kunna öva själv innan underlättade enormt mycket och resultatet blev därefter bra. Så kul!
Veckorna därefter kantades dock av uppkast och nedsläpp och omfallsplanering och en del ”bit ihop” mentalitet. Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sig, och då måste man göra det bästa av situationen. Mina lärare har här varit helt fantastiska och hållit humöret uppe och sett till att allt har flutit på ändå. Trots motgångar i schemat. Otroligt bra jobbat!
En utbildning som jag skulle genomföra blev tyvärr inställd och jag var på plats, självklart ställer ju det till det i planeringen. Men återigen fick jag ha is i magen, skriva några fler övningsplaner som var planerat för lektioner som jag skulle hålla några veckor senare och sedan åka tillbaka till Halmstad och planera om för ny verksamhet. Allt låter verkligen hur enkelt som helst nu när jag skriver, men jag vet hur de slet sitt hår under den här veckan för att få ihop schemat och en ny hjulastar utbildning som var tvungen att genomföras innan semestern. Pjhuuuu säger jag bara!
Tillbaka i Halmstad fick jag chansen att vara med F7 räddningsgrupp och öva, samt gå bredvid deras gruppchef och se hur de jobbar. Intressant och än en gång lärorikt.
Jag fick vara med och öva kalldyk, släpa slang och ta ut dockor. Enligt min lärare blev jag inte tillräckligt svettig efter den övningen. Fys-monster som han e , haha! Skämt åsido, efter det var det bara och ladda om för ett varmdyk. På tal om svettig, det var såå varmt! Det blev inte långvarigt där inne om jag säger så.
Någonstans här i krokarna hann jag med en dag i Jönköping. Halkkörning med lastbil och minibuss, för att där få ett godkänt förarbevis.
Mitt schema har inneburit en del grupparbete med andra funktioner, eftersom att jag har varit själv på min utbildning. Den här gången blev det en vecka gruppstrid i skogen med FMTS tekniker. Kul att vara tillsammans med dem igen, då jag gått ihop med de flesta ända ifrån GMU tiden.
Vädret var inte direkt med oss då det regnade största delen av tiden men ryktena nådde oss att vi skulle vara glada då förra årets kull blev totalt uppätna av mygg. Tack för det!
För att få in trupputbildning under våren fick jag hålla lektioner för skarp trupp (första lektionen var för Ungerska teknikerna) den här gången var det lektioner för Flygvapen frivilliga ungdomar som hade sin slutövning, samt att jag höll en föreläsning om min GMU dagen innan.
I början när jag fick uppgiften tyckte jag att den skulle bli övermäktig och att jag inte skulle hinna med. Men med rätt tänk blev det bra tillslut. Det var en otroligt härlig känsla att stå och hålla lektion ena dagen för 15 åriga frivilliga entusiastiska killar och tjejer och sedan nästa dag hålla skjutövning för mina erfarna lärare/befäl på skjutbanan. Som också det blev en del i trupputbildningen.
En vecka fick jag även äran att följa med MHS lärare till Skillingaryd och hålla i en vattenövergång. Den gången var det för en tropp kadetter som nu går på MHS och hade sin slutövning. Tänk, det var inte länge sen jag var i samma situation.
Min förberedelse inför den här veckan kantades minst sagt av total frustration då jag kände att jag både var så otroligt trött och sliten och att jag knappt fattade noll av SÄKI (Försvarsmaktens säkerhetsinstruktion), men en helg med sol fick upp humöret igen och jag kunde kämpa vidare.
Så, då börjar vi närma oss slutet av utbildningen för den här våren.
Hur var det då med hjulastarutbildningen som jag var tvungen att genomföra. Jo då, den är genomförd med godkänt resultat. Tack Uppsala!
Nu har jag bara några dagar kvar på SOU våren 2015 med bland annat en vinkelcermoni och en Airside utbildning i Uppsala.
Det ska bli så skönt att kunna ta semester nu för det känns verkligen som att det är välbehövligt.
Den resan jag gjort nu i vår är få förunnat att kunna göra. Helt unikt i sig att gå själv på en utbildning. Men det tackar jag ju självklart för.
Så ofantligt lärorik period av mitt liv som jag kommer ta med vidare till hösten.
Den 17 juni befordrades kadetter vid Luftstridsskolan med ytterligare en vinkel på sin gradbeteckning.
Hösten 2015 kommer se lite annorlunda ut, då kommer jag få 6 kamrater att jobba med. Undrar om det kommer bli den största utmaningen det här året eller om det var alla resebokningar i PRIO..
Tack för mig/ Therese
Som specialistofficer inom funktionen R 3 kan man tjänstgöra som räddningsledare
Fakta specialistofficersutbildning R 3
Specialistofficersutbildningen är tre terminer lång och bedrivs på Försvarsmaktens skolor runt om i landet. Teori och praktik varvas i olika delkurser med fokus på ledarskap och yrkesspecifika kunskaper.
R3-specialistofficerens uppgift är att rädda liv och utrustning och se till att flygplatsen kan hållas i drift vad som än händer. R3 betyder räddning, röjning och reparation.
Termin 1
Hösten genomförs på Militärhögskolan, MHS från augusti till och med december och består i stort av i krigsvetenskap, militärteknik, ledarskap, pedagogik, strategi och folkrätt, språk och fysiskt stridsvärde.
Termin 2
Våren genomförs på Luftstridsskolan och R3 skolan i Halmstad under januari till och med juni. Utbildningen består i stort av körkortsutbildning/förarbevis på lastbil, hjullastarutbildning, trupputbildning och skjutledare utbildning för skjutbana.
Termin 3
Hösten genomförs på Luftstridsskolan och R3 skolan tillsammans med SOU från armén under augusti till och med december. Terminen består i stort av taktik utbildning, CBRN, sprängtjänst, stridsutbildning, utbildning på flygvapnets bepansrade hjullastare (ammunitionsröjningsfordon) med tillhörande system samt slutövning.
Specialistofficersexamen sker vecka 50 på Luftstridsskolan i Uppsala.
Då befordras kadetten till 1. Sergeant och anställs på förband.
Länkar till webbsidor
Information om R 3 skolan
Information om ansökan till specialistofficer R 3
Allmän information om specialistofficer