Just nu pågår en av världens största flygövningar i de norra delarna av både Sverige, Finland och Norge. Övningen är inte bara stor i form av ett väldigt stort flygövningsområde och till antalet sett väldigt många deltagande flygplan.
Övningen i sig är också väldigt komplex. Det divisionerna utsetts för under de flygpass som genomförs blir efterhand svårare och svårare. Nu när första veckan är avklarad har första dagens mindre komplexa pass övergått till att nu i slutet av veckan innefatta saker som radio- och radarstörning, fientligt luftvärn och lufttankning. Detta samtidigt som uppgiften försvåras av fientlig jakt och uppkomna mål som ska bekämpas som inte fanns med i ursprungsplanen.
För att planera allt detta sker det en massiv insats av representanter från alla divisioner när väl air tasking order, ATO, har kommit – vilket den i denna övning gör en dag innan genomförande. Arbetet med att sätta samman den plan som sedan alla flygplan ska följa, leds av en mission commander, MC. Denne MC är ansvarig för det aktuella uppdraget under hela planeringsfasen, genomförandet och utvärderingen av passet. Hens arbete följs dock noga av en airboss, som finns med för att kontrollera att upplägget som MC tar fram klarar både en taktisk- men framför allt en flygsäkerhetsgranskning. Det är under planeringsfasen en stor administrativ insats där saker som höjder, frekvenser, områden, mål, ansvarsområden, lufttankning och framför allt tider, ska tilldelas alla deltagande flygplan. Hela denna process är också väldigt tidskritisk, då en fast tid i området redan är bestämd. Till denna planering ska också flera omfallsplaner finnas med. Exempelvis på vad göra om vädret inte är som prognostiserat, lufttankningen inte kan genomföras eller några flygplan får fel som gör att de inte kan delta.
Väl under genomförande ligger fortfarande ett stort ansvar på MC att kontrollera att allt går enligt plan, vilket det sällan gör. Det åligger då MC eller av denne utsedd att hantera de olika problemen som uppstår, oavsett om det är situationer som uppstår på grund av dåligt väder eller om en lufttankningsresurs inte dyker upp. Desto fler omfall MC har planerat för desto större sannolikhet för ett lyckat genomförande. Även om MC har ålagt andra flightleads med olika uppgifter, så är det ändå i slutänden MC:s ansvar att dessa löses.
Fredagen em pass leddes utav piloten ”Kite” på 211:e stridsflygdivisionen. Efter en lång planeringsprocess och sedan ett väldigt lyckat genomförande summerar ”Kite” sina intryck så här:
”Kite” i planeringsrummet tillsammans med divisionschefen för 212:e stridsflygdivisionen och piloter från Schweiz och USA.
”Omtumlande! Arbetsdagarna för en MC är extremt intensiva och krävande, och utgången av uppdraget är i högsta grad beroende av hur väl MC lyckas styra och koordinera övriga deltagare.
Således var jag mycket nervös inför denna stora uppgift. När ingångsvärdena sedan presenterades för mig tänkte jag ”oj, hur i hela världen ska jag kunna lösa detta”. Det var nämligen ett riktigt tufft scenario. Tack vare fantastiskt bra stöd från mina närmaste medarbetare lyckades vi snart hitta ett gediget koncept som både var taktiskt och flygsäkerhetsmässigt lämpligt. Med denna grundplan i ryggen flöt arbetet sedan på bra och när det senare var dags för så kallade Massbrief, då jag presenterar planen för samtliga deltagare (över 100 personer), kände jag mig stark i förvissningen om att det här kommer att fungera.
En plan håller bara fram till första stridskontakten brukar man säga, och nyckeln till framgång är att lyckas förutse vilka eventualiteter som kan medföra de allvarligaste störningarna och ha en backup plan i bakfickan för att hantera detta. Denna gång lyckades jag med detta och trots att det dök upp flera oväntade händelser i luften så blev det aldrig några stora happenings. Jag var mycket lättad, stolt och helt utmattad som efter en lång och mycket seriös utvärdering av passet kunde konstatera att det faktiskt blev succé denna dag. Alla viktiga målsättningar med passet uppnåddes och motståndarna lyckades inte förstöra vår dag. Härligt!”
Efter genomfört flygpass, samlas alla deltagande flygplans trackfiles in. Därefter samlas alla deltagande piloter genom en videokonferens mellan de deltagande förbanden i Rovaniemi, Bodö och här i Luleå. Under denna samling gör man en återblick på planen, samt de som spelade fientligt flyg får redovisa sin plan för hur de tänkte stoppa MC:s plan. Därefter spelas hela flygstriden upp på storbild och alla kan se och kommentera händelser som påverkade passet både positivt och negativt. Målsättningen är dock hela tiden att alla ska lära sig så mycket som möjligt av det flugna passet. Både på individuell nivå, men även på formations- och hela förbandets nivå, när det gäller det taktiska upplägget och aspekter kopplade till flygsäkerheten.
Övlt Tobhias Wikström, Divisionschef 211:e stridsflygdivisionen och ”Kite”.
Foto: Louise Levin/Försvarsmakten